Måste man ha färglod till vertikal? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste man ha färglod till vertikal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måste man ha färglod till vertikal?

Jag sitter och försöker motivera mig själv att lägga dom där extra pengarna för att få ett ekolod med färg. Dvs 1-2k till för färgskärm. Tycker ekolod i helhet är grymt överprisade för en så pass gammal teknik det oftast är i dom.

Ska börja vertikalfiska lite mer nu till sommaren och tänkte då byta ekolod till något bättre och som har realtidsfönster.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

överprisade tycker jag verkligen inte att det är om man tänker efter vilket sjuhelsikes hjälpmedel det är. Det funkar absolut utan färg också men allt blir så mycket tydligare när man avläser ekon och bottenstruktur, hårdhet osv. Sen tror jag att man kan få ett okej färglod från typ 3000 sek? Sen så tycker jag man skall gå efter två kriterier när man köper saker.

1. Kan man så ska man - Du får alltid vad du betalar för

2. Vad har jag för behov? Hur mycket skall det användas? vad prioriterar jag i min fiskebudget, är det spön och rullar eller andra saker? Kan jag spara in på något annat och lägga på det här?

Värt att tänka på är också att schyssta grejjer är så sjukt underskattat när det kommer till det psykologiska i fisket. Har du ett schysst lod är det garanterat roligare att fiska.

Kommentera

Jag vertikalfiskar inte så mycket, men jag tycker man ser bättre på ett färglod. För att komma undan med ett bra pris så är det eBay som gäller.

Kommentera

Med tanke på vad det finns för teknik idag känns det otroligt överpris med en skärm med upplösningen 2xx x 150 typ. Sen betalar man 3k för det. Medan ett monokrom lod med dubbelt så bra upplösning kostar halva priset.

Bottenstruktur ser man även på svart/vita lod. Dom avslöjas även i olika gråskalor. Jag kan hålla med om att det är lättare att se på ett färg lod.

jag vill ha ett färglod där man ser att det är en fisk(båge) inte en legobit. Och när man vill ha lite bättre skärm får man hosta upp $$$, omotiverat dyrt.

Kommentera

Troligtvis en relevant fråga: Ser man fisk som trycker på botten med ett färglod, som man inte skulle sett med sv/vitt lod ??
          I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
            Troligtvis en relevant fråga: Ser man fisk som trycker på botten med ett färglod, som man inte skulle sett med sv/vitt lod ??
            Bra fråga, ser man det ens med ett färg?

Kommentera

Det är klart lättare att se vad som är fisk och inte vid botten med ett färglod, men ett svart/vitt visar samma ekon. Inte ens på färglod är det lätt att urskilja fisk på botten när fiskarna står tryckt ner mot botten, beror helt på hur ekolodet tolkar ekona också. Svart/vitt funkar men hade aldrig bytt bort färg..
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Busenkelt att svara på: Nej, det behöver man inte! Men det är mycket, mycket roligare att fiska med färglod (tycker jag) och det var egentligen därför jag la de extra tusenlapparna. Inte för att jag BEHÖVDE färg, utan för att jag ville ha. Visst, det är lite lättare att urskilja fisk som står och trycker på botten och så, men mycket mer är det inte. (tycker jag)

Vad är roligast att titta på - en svartvit teve, eller en färgteve?
                -Visa hänsyn
                -Skräpa inte ner
                -Hantera fisken varsamt
                -Respektera gällande fiskeregler
                -Ha kul!

Kommentera

Gimlan
                  Tycker inte att din första mening i trådstarten stämmer med ditt sätt att resonera....helt klart tycker jag i stället att du med alla till buds stående medel försöker motivera dig själv att INTE BEHÖVA lägga de extra tusenlapparna...

Mattias gav nyss ett alldeles lysande exempel på hur man enkelt motiverar sitt val av färgskärm... fiske handlar ju för tusan
                  i första,och andra... hand om att ha kul...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det som får mig att tveka på att köpa färglod är hur mycket mer kommer jag få ut av färg kontra svartvit?

Det är inte så att jag kommer ha möjlighet att fiska varje helg som man gjorde förr pga barn. Utan nu kommer det mer handla om 2-3 pass i månaden dvs max 20 vändor nu i sommar/höst. Och så lär det väl vara dom två kommande åren. Därför har jag lite svårt att motivera mig själv att lägga dom där extra slantarna.....

edit: hur som haver så kan jag lägga som mest 6 000kr på ekolod. Hade velat ha en GPS så man kan punkta lite områden som är väldigt intressanta.
                    Senast ändrad av Gimlan; 2012-05-11, 19:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 776 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone