Problem med ekolod! behöver råd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolod! behöver råd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Peter L : Du skrev att simlåsan är det som ger eko. Kan du då förklara varför en gren, ett fisknät , en vajer, t.ex avtecknar sig.
    Innebär den teorin att makrill inte syns. (dom har ingen simblåsa vill jag minnas)
    Ekolodet registrerar alla föremål enligt min mening. På sommaren kan man ibland till och med se språngskiktet i vissa sjöar.
    Kanske ger "luft" ett kraftigare eko.
    Anledningen till bananutseende är att då fisken är mitt i konvinkeln så blir ekot kraftigast. Det är det man uppfattar som "kroppen" på fisken = mittendelen. När fisken är på väg ur konvinkeln avtar ekot och fisken får en "stjärt". (eller båten i rörelse ifrån fisken).
    Samma sak då fisken kommer in i eko-konen. Då liknas det med ett "huvud".
    Alltså avsmalnande åt båda håll, -en banan.
    En konvinkel är hos Lowrance 20 grader. (finns även 12 och 35gr.) 12 gradare för stora djup.
    Garmin har idag på dom billigare loden också 20 gr. Dyrare har 15/45 grader.

Med en matematisk formel kan man räkna ut hur brett ekot avsöker vattenlagren. En glass-strut upp och nervänd kan symbolisera konen.
    Vågar mig inte på någon matte. Men har man parametrar djup och en vinkel (10 gr.) a2 x b2 = c2 Pythagoras s... Vinkeln 20/2=10 (två trianglar) så kan avsökningsbredd räknas ut. ( jag är ingen Einstein)
    Grov gissning är att på 5 meters djup är konen 2,5-3 meter bred. 1,5 m åt varje sida.
    Inte mycket kan tyckas. Kan finnas jättefiskar precis utanför konen som man inte vet om.
    Jag håller Lowrance som nummer ett när det gäller Ekolod.
    Garmins senaste generation Kartplottrar däremot verkar mycket bra.

Kommentera

a2 + b2 = c2 ska det väl va. Länge sen man gick i skolan...!

Kommentera

En 20 graders givare tecknar ca 1/3 del av djupet på botten. Om det är 12 meter djupt täcker konen totalt sett ca 4 meter. Precis som KentaG skriver blir avståndet längst ut i konen längre och ekot svagare. Blir en sorts spets.
        När föremålet är under konens mitt starkare eko och något mindre avstånd. Bananens tjockare och högre belägna del. För att slutligen försvinna ut i konens utkant igen med svagare eko och längre avstånd. Därför bananformen.

För att hålla oss till tråden tror jag att du inte kan få det bättre med ditt lod. Du får lära dig tolka signalerna. Ett ekolod fångar inga fiskar!!

Kommentera

Ursprungligen postat av KentaG
          Peter L : Du skrev att simlåsan är det som ger eko. Kan du då förklara varför en gren, ett fisknät , en vajer, t.ex avtecknar sig.
          Innebär den teorin att makrill inte syns. (dom har ingen simblåsa vill jag minnas)
          Ekolodet registrerar alla föremål enligt min mening. På sommaren kan man ibland till och med se språngskiktet i vissa sjöar.
          Kanske ger "luft" ett kraftigare eko.
          Anledningen till bananutseende är att då fisken är mitt i konvinkeln så blir ekot kraftigast. Det är det man uppfattar som "kroppen" på fisken = mittendelen. När fisken är på väg ur konvinkeln avtar ekot och fisken får en "stjärt". (eller båten i rörelse ifrån fisken).
          Samma sak då fisken kommer in i eko-konen. Då liknas det med ett "huvud".
          Alltså avsmalnande åt båda håll, -en banan.
          En konvinkel är hos Lowrance 20 grader. (finns även 12 och 35gr.) 12 gradare för stora djup.
          Garmin har idag på dom billigare loden också 20 gr. Dyrare har 15/45 grader.

Med en matematisk formel kan man räkna ut hur brett ekot avsöker vattenlagren. En glass-strut upp och nervänd kan symbolisera konen.
          Vågar mig inte på någon matte. Men har man parametrar djup och en vinkel (10 gr.) a2 x b2 = c2 Pythagoras s... Vinkeln 20/2=10 (två trianglar) så kan avsökningsbredd räknas ut. ( jag är ingen Einstein)
          Grov gissning är att på 5 meters djup är konen 2,5-3 meter bred. 1,5 m åt varje sida.
          Inte mycket kan tyckas. Kan finnas jättefiskar precis utanför konen som man inte vet om.
          Jag håller Lowrance som nummer ett när det gäller Ekolod.
          Garmins senaste generation Kartplottrar däremot verkar mycket bra.

Det låter rimligt med din teori ang givarvinkel.
          Men det kan bli svårt att räkna ut detta med pytagoras sats med tanke på att du har 2st obestämda sidor. Trigonometri funkar bättre.
          Men faktum är att man inte ser makrill på ekolodet, utan det man ser är småfisken som den jagar. Vad beträffar vajrar och dyligt ser man dessa på ekolodet medtanke på att den inte har samma densitet. (kött och vatten har nästan samma).
          Senast ändrad av Peter L; 2004-09-30, 15:43.

Kommentera

Hoppsan !
            Nu fick man lära sig en del till *skrattar gott* Vinklar och matte jösses Jag kan meddela att jag inte har halva bananer, men jag har en del raka streck och de vart vinklade (lutade) åt olika håll beroende på hur jag vinklade givaren.

Skriver detta då fler än jag hade samma problem då slipper fler än jag stå med nävarna i det kalla höstvattnet
            //tjoflöjt

Kommentera

Jag har ett Garmin Fishfinder 160 blue och jag har liknande problem med att jag inte får några bananer. Om jag slår av fisksymboler så får jag små vertikala streck och det är allt. Eftersom det var länge sedan någon skrev i denna tråd så lyfter jag den för att se om det är någon som har en lösning till detta problem. Är det någon som lyckas se bananer på ett Fishfinder lod? Manualen visar fullt med bananer så man tycker ju att det borde gå.

Kommentera

Är det någon som har en Fishfinder 100/160 som får fram riktiga bananer??
                Det skulle jag vilja veta...

Köper man ett riktigt ordentligt ekolod så har man betydligt bättre ekon som är betytligt enklare att tolka! Men dessa billiga ekolod blir det mest smö linjer eller om det är mycket fiskstim så blir det oftast stora molm på lodet!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 602 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57