Vilket spö för havsöring samt ev lax....? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö för havsöring samt ev lax....?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket spö för havsöring samt ev lax....?

Har börjat få upp intresset för fisket efter de lite större...
    Kommer framförallt fiska i Indalsälven (Bergeforsen).
    Har idag spö (haspel) med kastvikt till 40g (9") men tänkte komplettera för att kunna fiska i starkare strömmarna och förhoppningsvis inte bryta av spöt om man skulle få ett napp. Jag fiskar mest från strand.

Har budget på 1000-1200 för spö och har hittat följande alt:

1. Ugly Stick 10" 20-100 g
    2. Daiwa Megaforce 11" 15-60g

Fördel med alt 1 är ju mångsidigheten som tillåter tunga sänken för de kraftiga strömmarna. Har ingen koll på om Ugly stick är nått vettigt att ha dock. Kanske lite okänsligt om man vill kasta drag?

Fördel med alt 2 är ju att det tillåter kast med drag utan problem. Vet inte om jag kommer ha behov av större sänken än 60 g? Största frågetecknet är vad fördelarna och nackdelarna med 11" är?

Någon som har några vettiga tankar som kan hjälpa mig?

Har fiskat en del i bergeforsen, mestadels zon 3 och någon gång från zon 2(endast med båt) och skulle satsa på ett spö med kastvikt upp till ca 100-120g vid hög vattenföring.
    Var där i helgen nere vid Sca:s plantskola längst ned och kastade ut en tubfluga med 80g sänke och det stack iväg med en gång.
    Svårt med ett spö om du vill köra tunga sänken och relativt lätta drag.
    Kör med ett abu conolon spinn 11" med kastvikt upp till 80g för lägre vattenföring och ett brf strike sakura 12" 30-150g

Gå in och snacka med grabbarna på PO:s cykel och fiske så hjälper de dig hitta något passande!

Testade även mitt nya edge dynamic powercas-t 8,6" 30-140g och drillade en havsöring på 5210g i ljungan i helgen och det funkade mycket bra! Kastade så lätt som 28g med en ut-trimmad rocket.

Smaken är som baken men ett längre spö lämpat för lax/HÖ fiske underlättar vid kast av stora sänken med långa tafsar för tubflugan eller vad du nu satt dit. Underlättar även vid drillningen anser jag.

Lycka till i djungeln!

Kommentera

Tack för svaret Pontus!

Jag vet att kombinationen jag eftersöker i stort sett är omöjlig att finna.... I Bergeforsen blir det ju främst sänke med fluga man fiskar. Hade dock inte koll på att det krävdes så stora vikter vid hög vattenföring. Det gör ju verkligen inte saker och ting lättare. Självklart vore det smartast med 2 spön. Nu tillåter inte budgeten det tyvärr...

det blir som sagt mest fiske från strandkanten, så 10´-11´känns ju vettigt. Frågan är dock om man skall satsa på mindre eller mer kastvikt till att börja med. Hittills har jag väl egentligen aldrig fiskat efter enbart lax, men kommer nog vilja göra det mer och mer. Havsöring kommer jag absolut att fiska.

Jag har som sagt spön med kastvikt till 40 g, känns dock inte tillräckligt ens för havsöringen i Bergeforsen. Är lite inne på ett Berkley skeleton 10´med kastvikt till 70 g, men det är inte tillräckligt eller?

Skall absolut ta en tur till POs men vill ha mycket på fötterna innan jag går dit.

Så tack så mycket för dina synpunkter, tar gärna emot fler om du har!

Kommentera

Kul att du gillar min feedback!
        Eftersom du har en begränsad budget skulle jag i förstahand satsa på ett spö med högre kastvikt(mer än föreslagna 70g) med tanke på att du kan köra dragen med den utrustning du har idag.
        Jag har haft bäst utfall med falkfish spöket 28g samt diverse skeddrag upp till ca 45g och tubfluga/twintail-jigg.
        Då du en dubbel uppsättning som täcker all vattenföring, ett för drag och lätta sänken och ett för grövre drag och stora sänken.

Fiskar du inte med multirulle rekommenderar jag dig att prova(tar tid innan man lär sig) för att kasta 50g+ beten/sänken när det är 5grader i luften och snålblåst med haspel är tortyr för fingrarna(min åsikt)...En ambassadeur i 6000-storlek fungerar ypperligt.

Nästa gång du åker ut, prova att hänga på sänken i olika vikter och bilda dig en uppfattning om hur snabbt ex 20g drar iväg i låg vattenföring och öka successivt, då kan du beräkna vad det krävs för vikter vid högre vattenföring
        Senast ändrad av torsk; 2012-04-11, 20:23.

Kommentera

Tack än en gång för dina svar!

Jag har helt klart insett haspel-fiskets begränsningar. Ffa svårigheten att hitta ett lämpligt spö för det tyngre fisket, utan att bli ruinerad. Jag har bestämt mig för att ge spinnalternativet ett nytt försök.

Jag har tagit till mig dina tips och tror jag har hittat en relativt bra lösning. Hittade ett 11´Broman o Dell 20-140g samt en Abu rocket pro 5500 begagnat till ett för vettigt pris. Hoppas och tror det kan vara en lämpligare lösning! Känns som dina synpunkter blev avgörande =)

Men en annan fråga, när man fiskar med sänke + fluga, vilken hastighet vill man egentligen att grejerna skall ha i strömmen? Förstår ju att det inte blir bra om strömmen tar dem direkt, men helt stilla vill man väl inte heller ha grejerna. Känns som ett stort "glapp" därimellan - vad anser du är rätt hastighet?

Tack för svaren!!

Kommentera

Härligt att du tagit spinnfisket vid hornen igen, när du lärt dig kasta multi ordentligt kommer du inte att vilja ha en "kaffekvarn" igen
            En rocket är ett klockrent val, 5500 funkar bra till havsöringen, kan dock bli lite klent med lina om en större lax kliver på, här skulle en i 6000-storlek vara perfekt. Ett tips är att köpa till UT-stardrag för att få lite starkare och jämn slirbroms (http://www.sportfiskeboden.e-butiken.se/ under UT-rulltrim->Tillbehör)

Spöt låter bra, har ingen personlig erfarenhet av det men längd och kastvikten stämmer iaf med mina åsikter!

Oj, hastigheten är en smaksak och det gäller att prova sig fram hela tiden beroende på vattentemp, vattenföring osv.
            Personligen vill jag att det ska dra iväg ungefär som att du fiskar in ett skeddrag runt 40-45g men som sagt, det beror på omständigheter.
            Det är ju det som är tjusningen med fiske, hitta färg & hastighet som gäller för dagen

Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 423 svar
            239 201 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Retroräven