Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]85950[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]85951[/ATTACH]

Så här ser mina brynehållare ut i dagsläget
    Smidigt!

Tycker du diasharp blir för breda?
    Bör man kapa dom eller är det onödigt?
    Jag gillar bredden på mitt DC4, men det är lite kort.
    Kanske är bredare rent ut av bättre?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      Smidigt!

Tycker du diasharp blir för breda?
      Bör man kapa dom eller är det onödigt?
      Jag gillar bredden på mitt DC4, men det är lite kort.
      Kanske är bredare rent ut av bättre?
      Jag är lite kluven ang bredden ang DiaSharp-brynena. Om man skall lägga om en egg är det väldigt smidigt då det är enklare att få en rak egg med ett brett bryne men för finliret är det lite osmidigt (man ser liksom inte vad som händer under brynet). Jag har inte testat att klyva dem så jag vågar inte säga hur de funkar som kluvna. Mr EdgePal förespråkar att klyva dem och det ligger säkerligen något i det. Jag var på väg att göra det men fick inte tag i någon som kunde hjälpa mig så jag har kört vidare med dem som original.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

• Hittade denna på nätet, http://tsprof.com/
        Gillade idén med den vändbara hållaren för knivarna.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
          Hittade denna på nätet, http://tsprof.com/
          Gillade idén med den vändbara hållaren för knivarna.
          Se där, där fanns det en del fina vändbara knivhållare. Jag har ännu inte kommit till skott med min nya knivhållare så det där kan absolut vara ett alternativ.

Senast ändrad av Bergman; 2016-09-20, 06:49.

Kommentera

• Den där såg ju riktigt trevlig ut
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Jag har stött på ett lite lurigt problem som ni kanske jan hjälpa till att komma med idéer kring. En filékniv som jag slipade åt en vän för någon vecka sedan var lite S-formad i själva eggen vilket gjorde att anläggningsytan inte var som den skulle (den skulle varit rak). Troligen hade kniven blivit så pga tidigare slipningar/bryningar.

Efter grundslipning och skärpning blev det bättre men fortfarande inte helt perfekt vilket störde mig. Finns det något bra trick för att få en egg helt rak? Jag funderade på om man skulle typ planslipa den först och sedan göra en ny grundslipning men tror det skulle "äta" lite för mycket material av knivbladet.

Kommentera

Jag funderade på om man skulle typ planslipa den först och sedan göra en ny grundslipning men tror det skulle "äta" lite för mycket material av knivbladet.
                En filékniv är ju ganska tunn, således är det här ingen bra idé.

Enklast blir att ge kniven en konvex slipfas. Du lägger gränsen/övergången mellan kropp och slipfas strax ovanför den högsta punkten för den nuvarande/ojämna slipfasens högsta punkt.

~Paul~

Kommentera

• Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                  En filékniv är ju ganska tunn, således är det här ingen bra idé.

Enklast blir att ge kniven en konvex slipfas. Du lägger gränsen/övergången mellan kropp och slipfas strax ovanför den högsta punkten för den nuvarande/ojämna slipfasens högsta punkt.

~Paul~
                  Halloj Paul! Jag vet inte om jag formulerade mig tokigt eller om jag tolkat ditt svar fel. Själva slipfasen blev bra och jämn. Dock var det själva anläggningsytan som inte blev helt 100. Jag bifogar en enkel grovt överdriven skiss som visar vad jag menar. I verkligheten var S-formen ca 1-2 mm mellan topp och dal. När jag skrev planslipa så menade jag att planslipning av den yttersa delen av eggen (anläggningsytan). Tror inte konvex slipning gör någon skillnad i det fallet som jag menar.

Click image for larger version

Name:	IMAG3292.jpg
Views:	1
Size:	349,9 KB
ID:	1783105
                  Senast ändrad av Bergman; 2016-10-26, 12:28.

Kommentera

Halloj Paul! Jag vet inte om jag formulerade mig tokigt eller om jag tolkat ditt svar fel. Själva slipfasen blev bra och jämn. Dock var det själva anläggningsytan som inte blev helt 100. Jag bifogar en enkel grovt överdriven skiss som visar vad jag menar. I verkligheten var S-formen ca 1-2 mm mellan topp och dal. När jag skrev planslipa så menade jag att planslipning av den yttersa delen av eggen (anläggningsytan). Tror inte konvex slipning gör någon skillnad i det fallet som jag menar.

[ATTACH=CONFIG]90636[/ATTACH]
                    Ah, då fattar jag. Jag trodde att du menade att själva slipfasen var ojämn. I stället är det ju eggapex-profilen som är kass

Hur som helst. I det här läget hade jag helt enkelt satt brynet i eggen, trots att det kan göra ont . Poängen är att slipa hela eggen jämn och fin och därmed fördärva densamma innan man skapar den på nytt.

Man börjar då som vanlig med grov "kaliber" och övergår i finare allt eftersom. Avsluta som vanligt med strigling eftersom det handlar om en filékniv.

~Paul~

Kommentera

• Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                      Ah, då fattar jag. Jag trodde att du menade att själva slipfasen var ojämn. I stället är det ju eggapex-profilen som är kass

Hur som helst. I det här läget hade jag helt enkelt satt brynet i eggen, trots att det kan göra ont . Poängen är att slipa hela eggen jämn och fin och därmed fördärva densamma innan man skapar den på nytt.

Man börjar då som vanlig med grov "kaliber" och övergår i finare allt eftersom. Avsluta som vanligt med strigling eftersom det handlar om en filékniv.

~Paul~
                      Tumme upp! Då var jag inne på samma spår men vågade inte riktigt ta steget. Ska testa metoden nästa gång det dyker upp en kniv som ser ut så. Är dock lite skraj för att diamantbrynet ska ta skada så man får kanske börja försiktigt. Tack för svaret

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57