Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Detta verkar vara ett spännande ämne som man kan fördjupa sig i det oändliga om man vill. All respekt till dem som klarar av och har känslan för att lyckes få en kniv vass på frihand. Jag har själv varken tålamod eller tid till att lära mig detta därför blev jag överlycklig när jag hittade Thomas lösning på problemet.
    Nu vet jag helt plötsligt vilka vinklar jag slipar och har på ett enkelt sett fått det förklarat vad som påverkar vad och varför. Nu gäller det bara att hitta en balans i skärpa och hållbarhet i skärpan som passar mig och mina knivar.

Har även noterat att slipvinkeln skiljer sig när jag jämför den ena sidan mot den andra på en av mina nya köksknivar. Detta stör mig lite då det blir ganska mycket mer jobb vid första slipningen då jag vill ha samma vinkel på båda sidor. Detta för att underhållsslipningen då ska bli lättare framöver. Är detta ett vanligt problem eller har jag fått ett måndagsex?

Tipsa gärna om prisvärda märken på köksknivar i prisklassen 200-500:-
    Fortsätt gärna med tips och idéer i detta ämne som blir mer och mer intressant.
    Senast ändrad av Bjorn; 2013-11-25, 13:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
      1. Detta verkar vara ett spännande ämne som man kan fördjupa sig i det oändliga om man vill.

2. All respekt till dem som klarar av och har känslan för att lyckes få en kniv vass på frihand. Jag har själv varken tålamod eller tid till att lära mig detta därför blev jag överlycklig när jag hittade Thomas lösning på problemet.

3. Nu gäller det bara att hitta en balans i skärpa och hållbarhet i skärpan som passar mig och mina knivar.

4. Har även noterat att slipvinkeln skiljer sig när jag jämför den ena sidan mot den andra på en av mina nya köksknivar. Detta stör mig lite då det blir ganska mycket mer jobb vid första slipningen då jag vill ha samma vinkel på båda sidor. Detta för att underhållsslipningen då ska bli lättare framöver. Är detta ett vanligt problem eller har jag fått ett måndagsex?

5. Tipsa gärna om prisvärda märken på köksknivar i prisklassen 200-500:-
      1. Verkligen. Undertecknad har hållit på med knivar i ca 22 år och det känns som om man precis har börjat...

2. Förstår. Det är ett sätt. Funkar det för dig så all heder! Faktum är att en helt vanlig Spyderco Sharpmaker går att tilta med varierande antal steg genom att helt enkelt palla upp omväxlande den ena sidan och därefter den andra med olika grader. Det enklaste sättet är att helt resolut placera bottenplattan på S-makerns lock:

Denna elevation ger i grova drag hälften av de av fabriken satta vinklarna.

En annan nackdel med Sharpmakern är bristen på stavar i olika grovlekar. Det finns visserligen både extra fina och diamant men dessa är snuskigt dyra. Lösningen är att helt enkelt tejpa billiga diamantbrynen på själva staven för att därmed ha tillgång till de satta vinklarna. Mina diamantbrynen är köpta på Lidl för ca 50:- kronor. Setet innehåller tre olika strävheter. Dessa är helt adekvata i samband med seriösare slipning.

Som synes så är Sharpmakern enligt min mening ett ruskigt bra köp om man tar hänsyn till alla dess starka sidor som portabilitet, enkelhet i att sätta upp och använda, vikt och volym, samt prisvärdhet.

3. En sak att tänka på är att inte alla knivar bör slipas enligt samma princip och med samma vinkelinställning. Detta bestäms med hjälp av kniven potentiella användningsområde, stålets art, värmebehandlingen/hårdheten, samt bladgeometrin i övrigt.

4. Det är snarare regel än undantag. Faktum är att de flesta japanska knivar har med avsikt olika slipvinklar på de respektive sidorna (och då syftar jag inte på Kataba-slipning). Det kan vara svårt att hitta en kniv blad tio som har en helt symmetrisk egg. Det är således inget fel utan ett medvetet val.

Faktum är att det i praktiken inte spelar någon roll om den ena sidan är på 12 grader och den andra på 15. Det är inget man direkt märker när man använder kniven. Det spelar heller ingen roll i samband med slipning/bryning. Antingen väljer man att tangera den satta vinkeln eller så struntar man in det och kör på egen inställning.

5. En försummad källa till knivar i den här prisklassen är loppisar och second hand-affärer. Gamla Eskilstunaknivar, Bahco, Karlsson/Nilsson/KN/Knivman och Erik Anton Berg är de märken man bör kika efter.

Av nyare produktion så är det förstås Mora of Sweden/Frosts, Anders Petter (helst Oxelgren. Kan ibland hittas på just loppisar och i sh-affärer), samt Bergo Tools. Också italienska Sanelli är helt OK även om stålet inte är det absolut mest exklusiva . IKEA har en kniv som heter Slitbar. Den är tillverkad i VG-10 i Kina. Likaså har Jula börjat sälja en VG-10-kniv. Tyvärr har den ett förhållandevis kort blad och en onödig häl:

~Paul~

Kommentera

Denna varianten kör jag med,och på frihand.

Jag jobbade som styckare tidigare och har fortfarande en del extra jobb inom yrket, därför har jag nytta av en så stor slipanordning.

Man slipar självklart på slipstenen på bilden, efter det polerar man bort rå-eggen på den lilla tyg-trissan som sitter till höger om stenen, för att få bra effekt sätter man pasta på trissan.

Click image for larger version

Name:	340.jpg
Views:	1
Size:	14,5 KB
ID:	1771087

Jag förstod kommentaren tidigare om att inte såga sig igenom materialet, hade styckarna sågat och petat i köttet hade det sett för jäkligt ut. EX. alla svålen på en stor skinka ska skäras av i ett moment utan stopp, skulle tro snittet totalt blir en 50-60 cm långt.

Jag kan stå och jobba i flera dagar med en polerad egg så att den skulle hålla sämre betvivlar jag,vad jag skär på en dag lär ta ganska många år för normalanvändaren att komma upp i.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          1. Denna varianten kör jag med,och på frihand.

2. Jag förstod kommentaren tidigare om att inte såga sig igenom materialet, hade styckarna sågat och petat i köttet hade det sett för jäkligt ut.

3. Jag kan stå och jobba i flera dagar med en polerad egg så att den skulle hålla sämre betvivlar jag
          1. Oj. Vilken kul liten manick! Har inte sett den varianten tidigare! Jag kör som sagt på en lite större maskin vid behov. Den är dock ganska bökig att ta fram så man drar sig lite för det. I stället så spar jag en handfull med knivar och går sedan lös på dem. Det brukar ta en förmiddag eller så .

2. Precis. Det är ett stort no-no.

3. Det gör den inte. Som sagt så är en polerad egg starkare än en mikrosågtandad/opolerad om de övriga kriterierna är de samma, dvs samma vinkel på eggen, samma stål, samma värmebehandling och samma bladgeometri. Polerad egg är att föredra i kök, slakterier/styckerier samt i fiskeindustrin.

~Paul~

Kommentera

Har inte sett den varianten tidigare!
            Det där är ingen liten manick , man monterar den på en bänk med hål i så den vita baljan kommer under bänken, det är vatten-tråget för kylningen, vattnet sugs upp och sprutar på genom röret du ser ovanför stenen.

Den runda metallprylen som trissan sitter högst upp på är motorn för att driva allt.
            Obs: Trissan har betydligt högre utväxling en stenen.

Det finns massor av sådana kvar på livsmedelsindustrierna, jag köpte min begagnad när ett företag skulle byta.

Jag köpte den istället för en Norlandsslip, den är något lättare att hantera och man kan glömma vattnet kvar i tråget utan att stenen går åt helv..(har hänt mig)

Kommentera

1. Det där är ingen liten manick , man monterar den på en bänk med hål i så den vita baljan kommer under bänken, det är vatten-tråget för kylningen, vattnet sugs upp och sprutar på genom röret du ser ovanför stenen.

Den runda metallprylen som trissan sitter högst upp på är motorn för att driva allt.
              Obs: Trissan har betydligt högre utväxling en stenen.

Det finns massor av sådana kvar på livsmedelsindustrierna, jag köpte min begagnad när ett företag skulle byta.

2. Jag köpte den istället för en Norlandsslip, den är något lättare att hantera och man kan glömma vattnet kvar i tråget utan att stenen går åt helv..(har hänt mig)
              1. Ah, på så vis. Det är en finurlig manick. Påminner i så fall om min Mado som också är vattenkyld. Konstigt att jag inte sett den tidigare. Har trots allt haft kontakt med ett och annat slakteri/styckeri och slipfirma. Vet du ungefär priset på den (ny sådan)? Faktum är att jag köpte min Mado på precis samma sätt som du. Det var en firma som gick i konkurs när Willys flyttade all sin styckning till ett centrallager.

2. Menar du Kirunaslipen? Den har jag haft. Ett tungt elände som jag gjorde mig av med. Ja, risken är ju alltid att man glömmer vattnet. Inte så käckt. Vilken dimension på stenen hade du?

~Paul~

Kommentera

Vet du ungefär priset på den (ny sådan)?
                Dom är inte billiga, från 28660,00 SEK kr kompletta på http://www.procurator.se/
                Procurator är ganska dyra det borde gå att hitta dom till bättre pris.

Vilken dimension på stenen hade du?
                Kommer inte ihåg, även den var gjord för industribruk så både bred och tung.

Det ända som kan hända med den andra om man glömmer stänga vattnet, är att man får en dusch när man ställer sig vid trissan.
                Dom slaskar ner ganska ordentligt

Kommentera

1. från 28660,00 SEK kr kompletta på http://www.procurator.se/
                  Procurator är ganska dyra det borde gå att hitta dom till bättre pris.

2. Kommer inte ihåg, även den var gjord för industribruk så både bred och tung.

3. Det ända som kan hända med den andra om man glömmer stänga vattnet, är att man får en dusch när man ställer sig vid trissan.
                  Dom slaskar ner ganska ordentligt
                  1. Ajdå, det var lite utanför min budget f n. Jag skall göra som du föreslår och kika runt på andra ställen. Tack för tipset!

2. OK, då vet jag vilken det är.

3. Haha, verkligen. Jäkla klegg.

~Paul~

Kommentera

Jädrar vilka inlägg! Skall lusläsa när jag sitter vid en dator istället för via mobilen. Med polering så menade jag själva sidan av bladet och inte eggen. Jag har köpt på mig en uppsättning våtslippapper upp till 2000 och har testat att polera upp ett blad. Resultatet blev hyggligt men kräver mer våtslipning innan själva poleringen. Slänger upp en bild så länge

Click image for larger version

Name:	IMAG1376.jpg
Views:	1
Size:	498,5 KB
ID:	1771088
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

OK, då vet jag vilken det är.
                      Om du köper nya, både maskin med sten och bara stenen får du slita ner den före användning annars är det en jäkla rasp.

Det finns speciella järn för det, jag rekommenderar att du sätter dom i en jigg avsedd för ändamålet, då kan du ställa hur mycket järnet ska ta och flytta det fram och tillbaka med ett vred.(skitenkelt)

När jag köpte min var inte stenen 100% som jag ville ha den så jag köpte även en begagnad jigg med järn och fixade den.

Jag har sett en annan typ man gör det för hand med till Tormek stenarna men jag skulle inte våga mig på den metoden på en så pass bred sten som min maskin har.

Jag kör med 7 knivar, 3 till oxkött och 3 till fläsk, plus en väl nerslipad till späckning, det tar väl en 15 min att slipa dom, men min tyngsta klyvare vill jag ha en kirunaslip till 1kg 5kg 7kg
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-25, 18:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57