Detta verkar vara ett spännande ämne som man kan fördjupa sig i det oändliga om man vill. All respekt till dem som klarar av och har känslan för att lyckes få en kniv vass på frihand. Jag har själv varken tålamod eller tid till att lära mig detta därför blev jag överlycklig när jag hittade Thomas lösning på problemet.
Nu vet jag helt plötsligt vilka vinklar jag slipar och har på ett enkelt sett fått det förklarat vad som påverkar vad och varför. Nu gäller det bara att hitta en balans i skärpa och hållbarhet i skärpan som passar mig och mina knivar.
Har även noterat att slipvinkeln skiljer sig när jag jämför den ena sidan mot den andra på en av mina nya köksknivar. Detta stör mig lite då det blir ganska mycket mer jobb vid första slipningen då jag vill ha samma vinkel på båda sidor. Detta för att underhållsslipningen då ska bli lättare framöver. Är detta ett vanligt problem eller har jag fått ett måndagsex?
Tipsa gärna om prisvärda märken på köksknivar i prisklassen 200-500:-
Fortsätt gärna med tips och idéer i detta ämne som blir mer och mer intressant.
Nu vet jag helt plötsligt vilka vinklar jag slipar och har på ett enkelt sett fått det förklarat vad som påverkar vad och varför. Nu gäller det bara att hitta en balans i skärpa och hållbarhet i skärpan som passar mig och mina knivar.
Har även noterat att slipvinkeln skiljer sig när jag jämför den ena sidan mot den andra på en av mina nya köksknivar. Detta stör mig lite då det blir ganska mycket mer jobb vid första slipningen då jag vill ha samma vinkel på båda sidor. Detta för att underhållsslipningen då ska bli lättare framöver. Är detta ett vanligt problem eller har jag fått ett måndagsex?
Tipsa gärna om prisvärda märken på köksknivar i prisklassen 200-500:-
Fortsätt gärna med tips och idéer i detta ämne som blir mer och mer intressant.
Kommentera