Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej Björn, kul, jag tycker att det är roligt att hjälpa till. Mitt första slipverktyg tog 3 år att konatruera och jag gjorde hundratals prototyper - och jag lärde mig väldigt mycket från det arbetet

En sak som jag har märkt är att jag använder allt mindre brynen. Om du köper större och längre brynen så klyv dem på längden med hjälp av vattenskärning. Är de 5 cm breda, klyv dem så en del är 3 cm bred, den andra 2 cm bred. Vad du vinner på det är att du ser vqd du slipar, du dör större kontroll - och du halverar vikten.

Motvikt var jag inne på i början men efter diverse tester lämnade jag den ideen.

Vikten skall ligga över eggen - och du skall ha minimal vikt på pivåpunkten, då får du full kontroll på vad du gör med eggen - det är min erfarenhet. Motvikten minskar den kontrollen enligt min uppfattning.

Jag använder DMT Diasharp som tyngsta bryne, det ör 15x5 cm. När jag slipar med det lyfter jag lite istället för att trycka. EZeLap som är 15x3 har en bra tyngd för slipning = klyv dina DMT Diasharpbrynen

Det vanligaste nybörjarfelet är att man trycker för hårt på brynet. Det skadar brynet och man för djupa repor på eggen, repor som tar lång tid att slipa bort. Om det dessutom rullar en avbruten diamant från brynet mellan brynet oxh eggen kan du få slipa i timmar för att fö bort skadan... ( beroende på hur noga du är med repor osv).

Hittar du ingen stoppskruv i rätt dimension så hör av dig så gör jag en åt dig!

Thomas
    Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg

En sak som jag har märkt är att jag använder allt mindre brynen. Om du köper större och längre brynen så klyv dem på längden med hjälp av vattenskärning. Är de 5 cm breda, klyv dem så en del är 3 cm bred, den andra 2 cm bred. Vad du vinner på det är att du ser vqd du slipar, du dör större kontroll - och du halverar vikten.

Motvikt var jag inne på i början men efter diverse tester lämnade jag den ideen.

Vikten skall ligga över eggen - och du skall ha minimal vikt på pivåpunkten, då får du full kontroll på vad du gör med eggen - det är min erfarenhet. Motvikten minskar den kontrollen enligt min uppfattning.
      Bra, då struntar jag i motvikten. Har lagt ut en förfrågan till ett vatten skärningsföretag i närheten om vad det kan kosta att klyva ett. Om jag får för mig att ändra slipvinkel på tex en kökskniv modell större är det lagom att börja med Dmt`s bryne på 65 micron? Har lite svårt att motivera för familjen att jag behöver lägga en massa pengar på alla brynen som behövs. Räknar dock med att det blir lättare efterhand som de nu slipade knivarna börjar användas...
      /Björn

Kommentera

Nu gjorde jag slag i saken och beställde ett par olika brynen från Dmt och funderar på att det går att klyva dem med en "Dremel" med diamantskiva eller om det måste vara vattenskärningsverktyg (som jag inte har tillgång till) ? Det jag har tillgång till är "Dremel", vanlig vinkelkap och även en vattenkyld kakelsåg med diamantklinga.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Björn, jag känner igen situationen

Jag brukar börja med 65 mikron nör jag skall lägga om eggar. Det finns grövre brynen - men om stålet är hårt kan eggen flisa sig med grövre brynen. Ju grövre brynen ju mindre tryck är en bra regel.

Bergman, en av mina kunder klöv ett Diasharp med en kalkelsåg och det gick bra. Några detaljer om hur bra det blev har jag inte.

Vinkelslip tror jag fungerar - men tänk på säkerheten!!!

Vattenskärning har fördelen att det blir absolut rakt och ytan blir fin.

Dremel tror jag är en möjlighet - men det kommer att ta rejält med tid! Men några cm per dag så blir jobbet gjort på en vecka. Vatten urholkar stenen

Någonting jag tycker att ni skall testa är en bit aluminium 6 mm tjock och så limmar ni på våtslippapper. Det finns spraylim som fungerar bra. Våtslippapper finns i många olika grovlekar och passar bra för en senare delen av slipningen. De blir "slöa" efter ett tag, men några droppar T-röd tar bort slipdammet som täpper igen dem (samma sak med diamantbrynen och keramikbrynen, T-röd fungerar på dessa också).

Thomas

Kommentera

Björn, jag känner igen situationen

Jag brukar börja med 65 mikron nör jag skall lägga om eggar. Det finns grövre brynen - men om stålet är hårt kan eggen flisa sig med grövre brynen. Ju grövre brynen ju mindre tryck är en bra regel.

Bergman, en av mina kunder klöv ett Diasharp med en kalkelsåg och det gick bra. Några detaljer om hur bra det blev har jag inte.

Vinkelslip tror jag fungerar - men tänk på säkerheten!!!

Vattenskärning har fördelen att det blir absolut rakt och ytan blir fin.

Dremel tror jag är en möjlighet - men det kommer att ta rejält med tid! Men några cm per dag så blir jobbet gjort på en vecka. Vatten urholkar stenen

Någonting jag tycker att ni skall testa är en bit aluminium 6 mm tjock och så limmar ni på våtslippapper. Det finns spraylim som fungerar bra. Våtslippapper finns i många olika grovlekar och passar bra för en senare delen av slipningen. De blir "slöa" efter ett tag, men några droppar T-röd tar bort slipdammet som täpper igen dem (samma sak med diamantbrynen och keramikbrynen, T-röd fungerar på dessa också).

Thomas
            Vet du av vilket material DMT Dia-Sharp är gjorda av? Jag kommer iofs testa dem som de är innan jag börjar kapa i dem. Det är dessa jag beställt:

Våtslippapper låter mycket intressant, fast det gäller att få tag i något bra att fästa papperna på. Skall kika vad som finns på de lokala byggvaruhusen.

Kommentera

Bergman, vanligt stål gissar jag, inga konstigheter.

Byggvaruhus med järnavdelning brukar ha aluminium plattstång 6x30 mm i tremeterslängder, kostar inte mycket.

Testa glas, fråga en glasmästare om han kan skära till den storlek du vill ha, plant och fint! Välj ett tjockare glas, inte fönsterglas...

Jag använder 6 mm aluminium, 30 mm brett. Jag slipar en skåra med Dremel i ena kortänden 3 mm djup ungefär, där viker jag in våtslippappret, viker, drar runt och tejpar på undersidan. Köper du 3 meter kan du ladda många brynen innan du börjar slipa

Thomas

Kommentera

Jag var förbi Bauhaus en sväng och de hade som mest 3mm tjocka aluprofiler. Går väl iofs att limma ihop två stycken bitar även om det inte är helt optimalt. Våtslippapper hade de ner till 1000 i kornstorlek men vet inte om det behövs ännu finare.

Har du erfarenhet av polering av knivblad? Är lite sugen att polare upp några blad som fått smårepor tidigare. Frågan är om man skall våtslipa eller ta polertrissor till Dremeln. I kombo med någon polerpasta. Har sett att både Jula och Classe i sjön har en polerpasta som kan funka.

Kommentera

Min erfarenhet av knivar är baserad på utomhus användning samt träsnideri. Jag har inte kunnat hitta någon fördel med en polerad egg. I träsnideri kan det finnas en fördel i vissa fall men jag är osäker. Träsnideri handlar mer om eggens penetreringsförmåga än om den är polerad eller inte. Alltså slipvinkeln är viktigare.

När det gäller utomhusknivar så är polerade eggar en klar nackdel.

Köksknivar ör en annan sak. Sushi kockars knivar skall vara polerade, men jag kan inte hitta nögon andra knivar i köket som behöver vara polerade. Du måste väga poleringen, och den därmed tunnare eggen - mot vad du förlorar i slitagetålighet.

En supervass polerad egg tål nästan ingenting. Efter första kontakten med skärbrädan är den inte längre supervass....

Men, testa själv! Slipa och polera och utvärdera vad du gjort genom att använda kniven.

Kirurger, främst ögonkirurger, behöver de absolut vassaste knivarna (skalpeller). Det finns skalpeller som har obsidan eggar, de är 1 molekyl tjocka..... DET är vasst!

Jag beukar stoppa slipa vid 9 mikron diamantbryne, det motsvarar ca 1000 grit. Därefter använder jag keramiska brynen som är lite finare, som sista slipning använder jag läderbryne med 3 mikron slippasta (Tormeks).

För vanliga allroundknivar slutar jag med 25 eller 9 mikron och gör ingenting mer med dem,

Thomas
                  Senast ändrad av EdgePal; 2013-11-24, 22:25.

Kommentera

1. Jag har inte kunnat hitta någon fördel med en polerad egg.

2. När det gäller utomhusknivar så är polerade eggar en klar nackdel.

3. du måste väga poleringen, och den därmed tunnare eggen - mot vad du förlorar i slitagetålighet.

4. En supervass polerad egg tål nästan ingenting. Efter första kontakten med skärbrädan är den inte längre supervass....
                    Hej Thomas! Kul att "se dig"!

Några kommentarer.

1. Du har rätt i att polerad egg oftast inte är nödvändig. En mikrosågtandad egg är aggressivare i skäret än en polerad dito. Det finns dock områden där en polerad egg glänser.

Om man ponerar att en egg ibland kan vara på eller nära submicronnivå så förstår man att den nästan oavsett ståltyp är känslig för korrosion. Dvs, en mycket tunn egg kan vara angripen utan att man ser det med blotta ögat. Det sänker förstås hållbarheten markant.

En polerad egg är inte lika känslig för korrosion som en "rå" dito. Det har helt enkelt med de mikroskopiska fårorna i stålet att göra. Vatten har lättare att fastna. Om jag minns korrekt så har Verhoeven gjort en del tester på detta.

En polerad egg är dessutom hållbarare än en mikrosågtandad dito om eggvinkeln hos båda bladen, stålet/värmebehandlingen och den övriga geometrin är exakt samma. Det viktiga i sammanhanget är förstås att använda rätt sorts bryne så att man inte enbart angriper matrisen utan själva karbiderna. Vi vet ju hur hårda dessa kan vara .

Det är lite som att tänka sig en landsväg belagd med kullerstenar. Dessa stenar kan liknas vid karbider (kromkarbider, molybdenkarbider och vanadinkarbider för att ta några). De sticker således ut ur matrisen och om de inte är tillräckligt små så är de lätta att riva ur matrisen i samband med allt för aggressiv bryning med grova, hårda brynen och-/eller för mycket tryck.

Av självklara orsaker är därför ett finkornigt stål med en bra distribution att föredra. Ett skräckexempel på stål i detta sammanhang är ju AISI D2. Snacka om besvär att få fram en adekvat och någorlunda snäv egg! Vet inte hur länge jag gnidit på min Queen Country Cousin Sodbuster i AISI D2. Under en sammanlagd vinkel på 25 grader bör man inte gå i samband med detta stål! Oavsett bryne så är det lätt att slita ur karbiderna ur matrisen och få en ofrivilligt mikrosågtandad egg.

Ett blad med ett adekvat stål och bra värmebehandling kan däremot ta emot en ytterst snäv dock ändå hållbar och polerad egg. Det finns förstås gränser .

En polerad egg är effektiv när man trycker bladet igenom materialet i stället för att "såga" sig igenom. Det finns tillfällen när man behöver använda den här metoden. Jag är ju kock så i köket kan man upptäcka alla dessa för- och nackdelar i samband med diverse slipfaser. När en egg är riktigt tunn och polerad, samt där bladets geometri är som mest effektiv (både en tunn primär- och sekundäregg) så behöver man inte ens "såga" tomaten utan bara att med handleden snärta igenom densamma. Detta gäller även när tomaten är mogen!

2. Ja om man bortser från korrosionsfaktorn, samt den nu för tiden så populära batongmetoden, dvs där man medelst en pinne bankar igenom bladet genom en klabbe för att dela den i mindre bitar. Också i samband med fiskeknivar föredrar undertecknad en polerad egg .

3-4. Håller med om att en ytterst tunn egg genast förlorar toppskärpan på skärbrädan. Dock kan man inte generellt säga att så sker p g a att den är polerad. Om man jämför två knivar med exakt samma eggvinkel, både primär- och sekundär dito (samt samma stål och värmebehandling) så tappar den polerade eggen mindre skärpa än den grova. Vad du nämligen antyder är att en polerad egg per automatik är tunnare än en icke polerad dito och därför är slitstyrkan mindre . Så behöver det förstås inte vara .

Ha det gott,

~Paul~

Kommentera

Glömde att berömma Björn och Anders i deras ansträngningar kring egna brynsystem. Grattis! Bra jobbat.

Personligen kör jag nu för tiden oftast på frihand på diverse stenar. I händelse av seriösare reprofileringar eller restaureringar av eggar eller hela blad så kör jag antingen på min Mado Superschliff eller Warthog. Vill jag verkligen lata till mig så använder jag Spyderco TriAngle Sharpmaker 204. Har ägt både Kirunaslipen och Tormek men gått av olika orsaker ifrån dem.

Jag brukar avsluta på ca 3K i strävhet och därefter striglar jag på läderrem mättad med Tormeks slippasta eller diamant/CrO aerosol (när jag vill vara extra petig). Aerosolen är på 0,25 µ. Det finns ännu finare slipmedel men då är man allt för anal .

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston