Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

man behöver montera kniven lite snett.
    Du skulle inte kunna pula till ett fäste så du kan använda en slipjigg ?

Kommentera

Såg att det också fanns fler trådar om att slipa knivar bla den här http://www.fiskesnack.com/forum/show...el-knivkunskap som har 159 svar!
      måste bara få säga att jag tycker det är helt fantastiskt.
      Click image for larger version

Name:	bth_sterb089.gif
Views:	1
Size:	613 bytes
ID:	1770802

Kommentera

Nej, tyvärr, jag köpte min Angle Cube från USA för några år sedan och frakten var inga problem alls.
        Du kan köpa en liknande "kub" i Sverige men den kostar ca 600 kr och är mer långsam att visa graderna - men tror jag - lite mer exakt än Angle Cube. Jag har båda. Jag föredrar Angle Cube eftersom den är snabbare att visa värden - och jag kollar med den andra...hängslen och lovrem alltså

Om du har två rader magneter så tror jag inte att du får några problem med att vinkla knivbladen. Mitt slipverktyg chef klarar det på två magneter som är 16 mm i diameter.

Vill du testa med de magneter jag använder så skicka mig ett mail eller ring mig så löser vi det mina magneter suger med 7 kilo styck.

Thomas
        Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Du skulle inte kunna pula till ett fäste så du kan använda en slipjigg ?
          Googlade runt lite på jiggar men hittade ingen enkel till vettigt pris så det blir att konstruera en egen. Jag har en idé om hur man kan göra den mer universell till billigt pris. Materialpris någon 10:a.

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
          Nej, tyvärr, jag köpte min Angle Cube från USA för några år sedan och frakten var inga problem alls.
          Du kan köpa en liknande "kub" i Sverige men den kostar ca 600 kr och är mer långsam att visa graderna - men tror jag - lite mer exakt än Angle Cube. Jag har båda. Jag föredrar Angle Cube eftersom den är snabbare att visa värden - och jag kollar med den andra...hängslen och lovrem alltså

Om du har två rader magneter så tror jag inte att du får några problem med att vinkla knivbladen. Mitt slipverktyg chef klarar det på två magneter som är 16 mm i diameter.

Vill du testa med de magneter jag använder så skicka mig ett mail eller ring mig så löser vi det mina magneter suger med 7 kilo styck.

Thomas
          Nu har jag gjort slag i saken och reggat mig på eBay och beställt en Angle Cube till kostnaden av $40 inkl frakt. Dvs ca 270kr vilket var billigare än jag trodde. Nu återstår bara att se om den dyker upp

Jag har två rader magneter just nu men det är inte det som är problemet med de långsmala knivarna utan det är att om man vinklar knivbladet på hållaren så sticker magnetrad 2 ut framför bladet vilket gör att man riskerar att slipa i magneterna. Det ultimata vore om magneterna följde med när man vrider själva hållaren. Det var ett misstag att skruva dit magnetplattan först och sedan limma magneterna ovanpå så jag vetetusan om jag får loss dem igen utan att bryta sönder för mycket.

Skall bifoga en skiss från mobilen
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Jag tänker mig något i stil med detta:

Name:	1382081233794.jpg
Size:	753,7 KB
ID:	1770803

Fördelen blir att magnetraderna blir dynamiska och man kan montera en eller flera rader med olika längd. Plus att de sedan kommer följa med när man vrider fästet. Magnetraderna behöver dock vara lite högre än på skissen så man inte slipar i själva hållaren om man enbart kör med en rad. Eventuellt behöver man förankra magnetraderna med något. Kanske kardborre eller liknande.
            Senast ändrad av Bergman; 2013-10-18, 08:31.

Kommentera

Jag tror att du tänker lite fel de knivblad som du behöver vinkla för att kunna slipa behöver inte vinklas mer än några få grader. Titta på chef, två magneter, 16 mm i diameter, klarar att vinkla knivblad.

Du har byggt två rader magneter, det funkar bra. Sänk ned dessa magneter. Då kan du döra fram knivnackedstöder över den bakre magnetraden.

Kardborrband på magneterna funkar inte eftersom de då inte blir stabila, magneterna måste vara fast monterade om du vill kunna slipa helt rakt.

Thomas
              Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Du ligger säkert något i det du skriver om magnetraderna även om mina magneter har en mindre diameter än dina. De magneter jag använt är ca 10mm med längre styrka än dina på 16mm. Skall rita någon mall i papper innan jag sätter igång och tillverkar nåt nytt. Kommer förhoppningsvis kunna leka lite under v44 när jag tänkt vara ledig

Kommentera

Igår dök leveransen från USA upp. En finurlig liten manick som jag tänkte leka lite med under nästa vecka när jag har min efterlängtade semester

Name:	553895_10151646957137714_723378234_n.jpg
Size:	88,9 KB
ID:	1770855

Kommentera

Detta klipp från TV4:s Nyhetsmorgon kanske är värt att spana in:
                    "Knivskola med Fredrik Eriksson
                    Vilka knivar behöver man egentligen ha hemm? Vilka är bra till vad? Hur skär man lök bäst? Och hur styckars man en lax? Frågorna är många men Fredrik Eriksson, krögare Långbro värdshus, har svaren."

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                      Igår dök leveransen från USA upp. En finurlig liten manick som jag tänkte leka lite med under nästa vecka när jag har min efterlängtade semester

[ATTACH=CONFIG]60931[/ATTACH]
                      Kanske en knasig fråga. Nollar man denna mannick mot knivbladet för att sedan hålla den mot brynhållaren för att se vilken vinkel man slipar? Riktigt roligt att följa denna tråd. Har äntligen kommit igång med mitt eget bygge. Om det funkar som jag tänkt så kommer brynet klämmas fast med en fjäder konstruktion för att slippa använda verktyg varje gång jag skiftar bryne.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57