man behöver montera kniven lite snett.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker
Collapse
X
-
Såg att det också fanns fler trådar om att slipa knivar bla den här http://www.fiskesnack.com/forum/show...el-knivkunskap som har 159 svar!
måste bara få säga att jag tycker det är helt fantastiskt.
Kommentera
-
Nej, tyvärr, jag köpte min Angle Cube från USA för några år sedan och frakten var inga problem alls.
Du kan köpa en liknande "kub" i Sverige men den kostar ca 600 kr och är mer långsam att visa graderna - men tror jag - lite mer exakt än Angle Cube. Jag har båda. Jag föredrar Angle Cube eftersom den är snabbare att visa värden - och jag kollar med den andra...hängslen och lovrem alltså
Om du har två rader magneter så tror jag inte att du får några problem med att vinkla knivbladen. Mitt slipverktyg chef klarar det på två magneter som är 16 mm i diameter.
Vill du testa med de magneter jag använder så skicka mig ett mail eller ring mig så löser vi det mina magneter suger med 7 kilo styck.
ThomasJag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDu skulle inte kunna pula till ett fäste så du kan använda en slipjigg ?
Ursprungligen postat av EdgePal Visa inläggNej, tyvärr, jag köpte min Angle Cube från USA för några år sedan och frakten var inga problem alls.
Du kan köpa en liknande "kub" i Sverige men den kostar ca 600 kr och är mer långsam att visa graderna - men tror jag - lite mer exakt än Angle Cube. Jag har båda. Jag föredrar Angle Cube eftersom den är snabbare att visa värden - och jag kollar med den andra...hängslen och lovrem alltså
Om du har två rader magneter så tror jag inte att du får några problem med att vinkla knivbladen. Mitt slipverktyg chef klarar det på två magneter som är 16 mm i diameter.
Vill du testa med de magneter jag använder så skicka mig ett mail eller ring mig så löser vi det mina magneter suger med 7 kilo styck.
Thomas
Jag har två rader magneter just nu men det är inte det som är problemet med de långsmala knivarna utan det är att om man vinklar knivbladet på hållaren så sticker magnetrad 2 ut framför bladet vilket gör att man riskerar att slipa i magneterna. Det ultimata vore om magneterna följde med när man vrider själva hållaren. Det var ett misstag att skruva dit magnetplattan först och sedan limma magneterna ovanpå så jag vetetusan om jag får loss dem igen utan att bryta sönder för mycket.
Skall bifoga en skiss från mobilenC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Jag tänker mig något i stil med detta:
Fördelen blir att magnetraderna blir dynamiska och man kan montera en eller flera rader med olika längd. Plus att de sedan kommer följa med när man vrider fästet. Magnetraderna behöver dock vara lite högre än på skissen så man inte slipar i själva hållaren om man enbart kör med en rad. Eventuellt behöver man förankra magnetraderna med något. Kanske kardborre eller liknande.Senast ändrad av Bergman; 2013-10-18, 08:31.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Jag tror att du tänker lite fel de knivblad som du behöver vinkla för att kunna slipa behöver inte vinklas mer än några få grader. Titta på chef, två magneter, 16 mm i diameter, klarar att vinkla knivblad.
Du har byggt två rader magneter, det funkar bra. Sänk ned dessa magneter. Då kan du döra fram knivnackedstöder över den bakre magnetraden.
Kardborrband på magneterna funkar inte eftersom de då inte blir stabila, magneterna måste vara fast monterade om du vill kunna slipa helt rakt.
ThomasJag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.
Kommentera
-
Du ligger säkert något i det du skriver om magnetraderna även om mina magneter har en mindre diameter än dina. De magneter jag använt är ca 10mm med längre styrka än dina på 16mm. Skall rita någon mall i papper innan jag sätter igång och tillverkar nåt nytt. Kommer förhoppningsvis kunna leka lite under v44 när jag tänkt vara ledigC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Detta klipp från TV4:s Nyhetsmorgon kanske är värt att spana in:
"Knivskola med Fredrik Eriksson
Vilka knivar behöver man egentligen ha hemm? Vilka är bra till vad? Hur skär man lök bäst? Och hur styckars man en lax? Frågorna är många men Fredrik Eriksson, krögare Långbro värdshus, har svaren."
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggIgår dök leveransen från USA upp. En finurlig liten manick som jag tänkte leka lite med under nästa vecka när jag har min efterlängtade semester
[ATTACH=CONFIG]60931[/ATTACH]
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar