Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det kanske var skägg, eller kanske det beror på att globalbladet är något tunnare än Sabatier. Testade på en tomat där globalen gled igenom i ett drag men Sabatiern stannade efter två tredjedelar. Det jag är nyfiken på är om man bortser för hur länge en kniv håller skärpan går det att få en kniv lika vass oavsett vilket stål som använts.

Kommentera

• Du kan få en kolstålskniv likt Sabatier minst lika vass som en Global. Men iom att stålet är mjukare så kan det vara svårt att få det bra med riktigt låga slipvinklar (skägg under slipning och/eller att eggen viker sig). Plus att eggen kan vika sig väldigt lätt om du skär i annat än mjuka saker. På en del Sabatier är knivbladen ganska tjocka och om man slipat ner dem mycket så kan man, vad jag läst, behöva tunna ur bladet.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

• Idag köpte jag mig en Tormek T4.
        Tanken var väl att få ordning på fula eggar utan att behöva slipa i timmar med mitt egna bygge.
        Efter att först ha svurit en del så började jag fatta hur det skulle gå till och jäklar vad bra det blev.
        Det är lite mer meck att hålla själv med bara stöd av "jiggen"
        Men när man får koll på det och är försiktig och noggrann så blir det kalasbra.
        Sen bryner man ner bryneggen och polerar på andra trissan så är man hemma.

Riktigt Nice faktiskt!
        Lite dyr, och vissa tillbehör i smäckig plast, men helt ok i det stora hela.
        Nån som använder Tormek?
        Senast ändrad av Bowen; 2017-08-13, 20:26.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Använder en Kirunaslip med slipjigg från Tormek. Arbetsgången som funkar för mig är att om jag bestämmer mig för en slipvinkel på skäreggen på tex 12 grader så slipar jag först en lägre vinkel tex 10,5 på Kirunaslipen. Sedan går det snabbt att lägga vinkeln på 12 grader med mitt hemmabygge. Detta används sedan för dagligt underhåll tillsammans med Fällknivens nya bryne cc4.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
            Använder en Kirunaslip med slipjigg från Tormek. Arbetsgången som funkar för mig är att om jag bestämmer mig för en slipvinkel på skäreggen på tex 12 grader så slipar jag först en lägre vinkel tex 10,5 på Kirunaslipen. Sedan går det snabbt att lägga vinkeln på 12 grader med mitt hemmabygge. Detta används sedan för dagligt underhåll tillsammans med Fällknivens nya bryne cc4.
            Hur kommer det sig att du inte kör hela vinkeln direkt med din Kiruna/Tormek.
            Då blir det ju färdigt omgående?
            &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Hur kommer det sig att du inte kör hela vinkeln direkt med din Kiruna/Tormek.
              Då blir det ju färdigt omgående?
              Då jag tycker det är svårt att få exakt samma vinkel som på den jag använder till dagligt underhåll så väljer jag en lägre vinkel på Kirunaslipen. Det är ju ingen nackdel, snarare en fördel på kockknivar att bladet blir lite tunnare innan skäreggen. Tycker att dagligt underhåll med en jigg med fasta lägen är överlägsen brynstaven då vinkeln alltid blir exakt.
              Senast ändrad av Bjorn; 2017-08-13, 22:21.

Kommentera

• överlägsen brynstaven då vinkeln alltid blir exakt.

Dra i en riktning istället för att fila fram och tillbaka så får du ett bättre resultat.

Kommentera

• Vad kör ni för vinklar förresten?

Jag har kollat på en del ställen, tex

Men då pratar vi bara slipvinklar och sen bryning och polering. Men bara det.
                  På andra ställen snackar vi slipvinklar och sen en grad till med brynvinkel.

Hur gör ni?
                  Jag körde nu 22° på alla mina filéknivar, det blev fint och vasst.
                  Körde samma på köksknivarna.

Sen tog jag 24° på en fejk F1 (Kinaköpt)
                  Då var det nog för lite med 24° för slipeggen blev väldigt "bred" mot orginalet.
                  Sen skall en original F1 vara konkav egg men det är en annan fråga

Kanske skall man börja ha några standardvinklar? För det är ett himla meck att ha olika uddavinklar på alla olika knivar.
                  &

-Okänd

Kommentera

• Kanske skall man börja ha några standardvinklar?
                    Högre vinkel gör kniven hållbarare men det blir svårare att få till extrem skärpa (med träning går det)

30-40 grader kan enligt mig va en bra utgångspunkt sen får man testa sig fram.
                    Passande vinkel är väldigt individuellt beroende på hur man bryner eller stålar.
                    Tror inte jag träffat 2 personer som gör på exakt samma sätt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Dra i en riktning istället för att fila fram och tillbaka så får du ett bättre resultat.

Bryner och slipar bara mot eggen. Syns kanske inte så tydligt på länken att jag lyfter brynet på andra hållet. Har för mig att tipset om att bryna / slipa mot eggen kom från dig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 307 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13