När jag ändå autoprennar på den här tråden: slipning av hyvelstål och stämjärn, hur funkar det i en knivslip? Stämjärn är ju rätt smala iofs men hyvelstål, hur blir det med vinkeln ute i kanterna?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inläggNär jag ändå autoprennar på den här tråden: slipning av hyvelstål och stämjärn, hur funkar det i en knivslip? Stämjärn är ju rätt smala iofs men hyvelstål, hur blir det med vinkeln ute i kanterna?C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggDet beror lite på vilken typ av slipjigg du har. Jag har slipat både stämjärn och saxar med min hembyggda. Det hänger lite på vilka viklar verktyget klarar samt även hur fästet för kniven/saxen/stämjärnet är utformat.
Kommentera
-
Sådär!
Knivslip version 1.0.
Jag fick hjälp av en kompis att ta fram några av mina delar i en CNC-fräs. Det underlättade ju att få bitarna raka och fina
Knivnackestöd blev nog lite för högt, och tyvärr för kort för smala knivar. Men nästa tur till verkstaden för konstruktion av version 2.0 så har man filat in sig på exakt hur man vill ha det och får till det riktigt bra sen!
Kommer nog kanske göra en brynhållare för den längre typen av brynen med, då DC4 känns lite i kortaste laget.
Knivarna får väldigt fina och exakta egg redan, nu skall man bara bli bra på att få till helheten på skärpan på mina gravt misshandlade knivar.
Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Dessa har fina slipar.. .såg att någon gjort en egen variant också vilket är coolt!
Kommentera
-
Slipa knivar- bästa knivslipen till rimligt pris?
Ursprungligen postat av SWE Visa inlägghttp://www.edgepal.com/
Dessa har fina slipar.. .såg att någon gjort en egen variant också vilket är coolt!
Det hans verktyg som är inspirationen till mitt verktyg, samt dom andra konstruktörernas verktyg i tråden med, men jag tror han är inspirationen till deras verktyg medVinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggSådär!
Knivslip version 1.0.
Jag fick hjälp av en kompis att ta fram några av mina delar i en CNC-fräs. Det underlättade ju att få bitarna raka och fina
Knivnackestöd blev nog lite för högt, och tyvärr för kort för smala knivar. Men nästa tur till verkstaden för konstruktion av version 2.0 så har man filat in sig på exakt hur man vill ha det och får till det riktigt bra sen!
Kommer nog kanske göra en brynhållare för den längre typen av brynen med, då DC4 känns lite i kortaste laget.
Knivarna får väldigt fina och exakta egg redan, nu skall man bara bli bra på att få till helheten på skärpan på mina gravt misshandlade knivar.
[ATTACH=CONFIG]85888[/ATTACH]
Iom att tråden vaknat till liv så har jag kommit igång så sakteliga med min knivslip igen. Har precis gjort iordning 2 st extra brynehållare. Jag har en lite annan konstruktion så jag har en brynehållare (inkl styrrör) per bryne så det skall gå riktigt snabbt att byta bryne. Dock inser jag nu att jag behöver jobba lite på mitt magnetfäste (har för tillfället gett upp hoppet om att göra en roterbar magnetfri knivhållare). Skall lägga upp lite nya bilder så fort limmet torkat på mina nya brynehållare.Senast ändrad av Bergman; 2016-03-23, 10:38.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggSnyggt Bowen! Din slipjigg ser riktigt proffsig ut jämfört med min
Iom att tråden vaknat till liv så har jag kommit igång så sakteliga med min knivslip igen. Har precis gjort iordning 2 st extra brynehållare. Jag har en lite annan konstruktion så jag har en brynehållare (inkl styrrör) per bryne så det skall gå riktigt snabbt att byta bryne. Dock inser jag nu att jag behöver jobba lite på mitt magnetfäste (har för tillfället gett upp hoppet om att göra en roterbar magnetfri knivhållare). Skall lägga upp lite nya bilder så fort limmet torkat på mina nya brynehållare.
Givetvis tack vare alla givmilda och personer och tidigare byggen i denna tråden, och en massa hjälp av EdgePal vid sidan om med feedback osv.
Dessutom en kompis expertis i en CNC-fräs
Trots detta så gav det bara mersmak.
Jag måste konstruera om lite vad gäller knivnackestöd så det blir mer justerbart, samt fler, större och annorlunda brynhållare.
Men det är väl halva nöjet, att bygga och tänka
Sen skall jag få till slipningen med. Inte helt lätt alltså.
Många knivar har inte alls önskade slipvinkar, och det är mycket material som skall bort då tex.
Sen en del inköp till med grövre brynen och läder samt slippasta osv osv innan man landar.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggTack!
Givetvis tack vare alla givmilda och personer och tidigare byggen i denna tråden, och en massa hjälp av EdgePal vid sidan om med feedback osv.
Dessutom en kompis expertis i en CNC-fräs
Trots detta så gav det bara mersmak.
Jag måste konstruera om lite vad gäller knivnackestöd så det blir mer justerbart, samt fler, större och annorlunda brynhållare.
Men det är väl halva nöjet, att bygga och tänka
Sen skall jag få till slipningen med. Inte helt lätt alltså.
Många knivar har inte alls önskade slipvinkar, och det är mycket material som skall bort då tex.
Sen en del inköp till med grövre brynen och läder samt slippasta osv osv innan man landar.
Jag köpte in 4 st DiaSharp-brynen och med de har jag både lyckats lägga helt nya eggar och även skärpt upp både knivar, saxar, stämjärm m.m. Läderbrynen och slippasta har jag bara använt några gånger men det kommer nog mer av det senare.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar