Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När jag ändå autoprennar på den här tråden: slipning av hyvelstål och stämjärn, hur funkar det i en knivslip? Stämjärn är ju rätt smala iofs men hyvelstål, hur blir det med vinkeln ute i kanterna?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
      När jag ändå autoprennar på den här tråden: slipning av hyvelstål och stämjärn, hur funkar det i en knivslip? Stämjärn är ju rätt smala iofs men hyvelstål, hur blir det med vinkeln ute i kanterna?
      Det beror lite på vilken typ av slipjigg du har. Jag har slipat både stämjärn och saxar med min hembyggda. Det hänger lite på vilka viklar verktyget klarar samt även hur fästet för kniven/saxen/stämjärnet är utformat.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
        Det beror lite på vilken typ av slipjigg du har. Jag har slipat både stämjärn och saxar med min hembyggda. Det hänger lite på vilka viklar verktyget klarar samt även hur fästet för kniven/saxen/stämjärnet är utformat.
        Mm ok, och hur bör det vara utformat? :-)

Kommentera

• Sådär!
          Knivslip version 1.0.
          Jag fick hjälp av en kompis att ta fram några av mina delar i en CNC-fräs. Det underlättade ju att få bitarna raka och fina

Knivnackestöd blev nog lite för högt, och tyvärr för kort för smala knivar. Men nästa tur till verkstaden för konstruktion av version 2.0 så har man filat in sig på exakt hur man vill ha det och får till det riktigt bra sen!
          Kommer nog kanske göra en brynhållare för den längre typen av brynen med, då DC4 känns lite i kortaste laget.

Knivarna får väldigt fina och exakta egg redan, nu skall man bara bli bra på att få till helheten på skärpan på mina gravt misshandlade knivar.

Click image for larger version

Name:	knivslip.JPG
Views:	1
Size:	515,7 KB
ID:	1781117
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Dessa har fina slipar.. .såg att någon gjort en egen variant också vilket är coolt!
            >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

• Slipa knivar- bästa knivslipen till rimligt pris?

Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
              http://www.edgepal.com/
              Dessa har fina slipar.. .såg att någon gjort en egen variant också vilket är coolt!
              Det är han som skriver i hela tråden
              Det hans verktyg som är inspirationen till mitt verktyg, samt dom andra konstruktörernas verktyg i tråden med, men jag tror han är inspirationen till deras verktyg med
              &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Sådär!
                Knivslip version 1.0.
                Jag fick hjälp av en kompis att ta fram några av mina delar i en CNC-fräs. Det underlättade ju att få bitarna raka och fina

Knivnackestöd blev nog lite för högt, och tyvärr för kort för smala knivar. Men nästa tur till verkstaden för konstruktion av version 2.0 så har man filat in sig på exakt hur man vill ha det och får till det riktigt bra sen!
                Kommer nog kanske göra en brynhållare för den längre typen av brynen med, då DC4 känns lite i kortaste laget.

Knivarna får väldigt fina och exakta egg redan, nu skall man bara bli bra på att få till helheten på skärpan på mina gravt misshandlade knivar.

[ATTACH=CONFIG]85888[/ATTACH]
                Snyggt Bowen! Din slipjigg ser riktigt proffsig ut jämfört med min

Iom att tråden vaknat till liv så har jag kommit igång så sakteliga med min knivslip igen. Har precis gjort iordning 2 st extra brynehållare. Jag har en lite annan konstruktion så jag har en brynehållare (inkl styrrör) per bryne så det skall gå riktigt snabbt att byta bryne. Dock inser jag nu att jag behöver jobba lite på mitt magnetfäste (har för tillfället gett upp hoppet om att göra en roterbar magnetfri knivhållare). Skall lägga upp lite nya bilder så fort limmet torkat på mina nya brynehållare.
                Senast ändrad av Bergman; 2016-03-23, 10:38.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Snyggt Bowen! Din slipjigg ser riktigt proffsig ut jämfört med min

Iom att tråden vaknat till liv så har jag kommit igång så sakteliga med min knivslip igen. Har precis gjort iordning 2 st extra brynehållare. Jag har en lite annan konstruktion så jag har en brynehållare (inkl styrrör) per bryne så det skall gå riktigt snabbt att byta bryne. Dock inser jag nu att jag behöver jobba lite på mitt magnetfäste (har för tillfället gett upp hoppet om att göra en roterbar magnetfri knivhållare). Skall lägga upp lite nya bilder så fort limmet torkat på mina nya brynehållare.
                  Tack!
                  Givetvis tack vare alla givmilda och personer och tidigare byggen i denna tråden, och en massa hjälp av EdgePal vid sidan om med feedback osv.
                  Dessutom en kompis expertis i en CNC-fräs

Trots detta så gav det bara mersmak.
                  Jag måste konstruera om lite vad gäller knivnackestöd så det blir mer justerbart, samt fler, större och annorlunda brynhållare.
                  Men det är väl halva nöjet, att bygga och tänka
                  Sen skall jag få till slipningen med. Inte helt lätt alltså.
                  Många knivar har inte alls önskade slipvinkar, och det är mycket material som skall bort då tex.

Sen en del inköp till med grövre brynen och läder samt slippasta osv osv innan man landar.
                  &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Tack!
                    Givetvis tack vare alla givmilda och personer och tidigare byggen i denna tråden, och en massa hjälp av EdgePal vid sidan om med feedback osv.
                    Dessutom en kompis expertis i en CNC-fräs

Trots detta så gav det bara mersmak.
                    Jag måste konstruera om lite vad gäller knivnackestöd så det blir mer justerbart, samt fler, större och annorlunda brynhållare.
                    Men det är väl halva nöjet, att bygga och tänka
                    Sen skall jag få till slipningen med. Inte helt lätt alltså.
                    Många knivar har inte alls önskade slipvinkar, och det är mycket material som skall bort då tex.

Sen en del inköp till med grövre brynen och läder samt slippasta osv osv innan man landar.
                    Håller helt klart med om att halva nöjet, om inte mer, är just att klura på de olika lösningarna. Jag har tyvärr ingen kompis med CNC-fräs och heller ingen med svetskunskaper i närheten så jag har gjort det mesta av jiggen av trä, gängstänger, ALU-stänger, ALU-rör och sedan använt lim och kardborr till de olika lösningarna. Dremeln har fått jobba hårt stundtals

Jag köpte in 4 st DiaSharp-brynen och med de har jag både lyckats lägga helt nya eggar och även skärpt upp både knivar, saxar, stämjärm m.m. Läderbrynen och slippasta har jag bara använt några gånger men det kommer nog mer av det senare.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	IMAG2545.jpg
Size:	468,9 KB
ID:	1781128Click image for larger version

Name:	IMAG2546.jpg
Size:	494,9 KB
ID:	1781129

Så här ser mina brynehållare ut i dagsläget

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57