Tack jättebra input! Pivotpunkten har jag inga problem med vibrationer. Inte som känns i alla fall. Nackstödet kommer jag fixa till enligt dina tips. Även hållaren kan jag kapa på mitten och borra genomgående bak och göra skjutbar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker
Collapse
X
-
Slipa knivar- bästa knivslipen till rimligt pris?
Jag är lite nyfiken på knivslipar då mina knivar alltid är trubbiga...
Men jag har ingen lust att lägga flera tusen.
Inget ont mot dig edgepal.
Jag förmodar att dina grejer är knivsliparnas Ferrari.
Vad missar man med denna tillexempel?
Ser ju fiffig ut?Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
jag tar inte åt mig.
Du hänvisar till en Kinesisk kopia av EdgePro. Jag har ingen egen erfarenhet av just denna modell, men jag ha läst andras erfarenheter. Brynena är dåliga, verktyget är rangligt, su måste hålla fast kniven för hand (bakvänt på ena sidan av bladet etersom du måste slipa med "fel" hand). Ingen gradskala, du kan bara slipa raka eggar. Den slits fort eftersom materialets kvalité är lågt.
Det stora problemet är brynenas dåliga kvalité.
Som slipresultat får du betydligt bättre eggar än om du slipar för hand - men du får inga perfekta eggar... Den kostar inte mycket, köp den och testa hur den fungerar för dig.
Man får det man betalar för...
ThomasJag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av EdgePal Visa inläggjag tar inte åt mig.
Du hänvisar till en Kinesisk kopia av EdgePro. Jag har ingen egen erfarenhet av just denna modell, men jag ha läst andras erfarenheter. Brynena är dåliga, verktyget är rangligt, su måste hålla fast kniven för hand (bakvänt på ena sidan av bladet etersom du måste slipa med "fel" hand). Ingen gradskala, du kan bara slipa raka eggar. Den slits fort eftersom materialets kvalité är lågt.
Det stora problemet är brynenas dåliga kvalité.
Som slipresultat får du betydligt bättre eggar än om du slipar för hand - men du får inga perfekta eggar... Den kostar inte mycket, köp den och testa hur den fungerar för dig.
Man får det man betalar för...
Thomas
Ja jo jag håller med till viss del.
Men pris kontra kvalitet är inte linjärt.
Det fins en gyllene medelpunkt för vad man själv anser är "good enough"
Denna produkt faller nog inte inom mina ramar. Ett par hundralappar till får det kosta
Skall kolla runt lite till.
Är edge pro "orginalversionen"ok annars?
Eller har du tips på nåt mellan segment som är ok?
Tack!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Du vet vad jag rekommenderar
Bortsett från det - kniven skall sitta fast i slipverktyget och slipvinklen skall kunna låsas, helst skall det finnas en gradskala (eller liknande). Då får du ut mest av ett slipverktyg.
Bygg ett eget slipverktyg! Jag hjälper dig med tips och råd.
Brynen finns att köpa. Börja med Julas diamantbryne 15x3 cm (med skåra i mitten) för 199 kr.
Angle Cube kan ge dig graderna du skipar i.
Kommentera
-
Alternativ 2
Detta tycker jag ör en bra grund att bygga vidare på: http://www.aliexpress.com/store/prod...772594855.html
Brynena är skit...men själva slipverktyget är stabilt och kan bli en bra grund att bygga vidare på, brynhållaren, tror jag, är justerbar i längd - om inte kan man bygga ommdet så att den blir justerbar.
Jag skulle använda knivnackestödet som förlägnare samt montera två magneter på det samt bygga ett nytt knivnackestöd (som är vinklingsbart) - samt köpa ett antal brynen som har samma tjocklek (jag använder 6 mm tjocka brynen vilka finns hos de flesta bryntillverkare).
Clas Ohlson har magneter som kan skruvas fast på detta slipverktyg. Borra två hål samt gänga dessa hål - så kan du låsa knivarna till slipverktyget.
Använd inte "handtaget" som medföljer brynhållaren, då trycker du för hårt när du slipar...
Köp en Angle Cube så kan du slipa i exakta grader.
Kommentera
-
Tack Thomas, jag skall kolla in de olika alternativen!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Bygg ett eget slipverktyg. Mitt blev inte så avancerat som Thomas men med hjälp av hans tips så är grundtanken densamma. Använde mig av Angle cube för att få fram vinkeln och Fälknivens dubbelsidiga brynen, dc4 för att hålla knivarna vassa. Den enda nackdelen var att det tog tid att slipa fram önskad vinkel. Detta trots att jag använde brynen som var betydligt grövre än dc4.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar