Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tjohoo, tomten dök upp tidigt i år

Click image for larger version

Name:	IMAG1382.jpg
Views:	1
Size:	878,6 KB
ID:	1771182
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

• Grattis! Det borde täcka en del grundslipningsuppgifter .

~Paul~

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
        Tjohoo, tomten dök upp tidigt i år

[ATTACH=CONFIG]62072[/ATTACH]
        Bergman, har du hunnit testa dessa brynen något? Har själv beställt det dubbelsidiga som är lite grövre för att kunna lägga de vinklar jag önskar.
        Nu en fråga gällande detta bryne. Skadar jag eggen om jag slipar tills båda sidor möts i skäreggen med detta brynet?

Kommentera

• Diasharp är bra diamantbrynen.

Nej, du skadar inte eggen med dessa brynen - men du behöver "slita in" dem innan de hamnar på rätt nivå. Nya är de mycket aggressiva och det finns diamanter vars spetsar ligger lite högre än de övriga. En sådan spets kan trycka sönder skäreggen på ett hårt härdat stål. Ju grövre bryne ju mer försiktig med fryck måste du vara...

Tänk också på att inte trycka för hårt! Dessa brynen väger en del - så ett lätt tryck är ok. Trycker du hårt boir det djupa repor i eggen som tar lång tid att slipa bort med nästa finare bryne. Trycker du hårt och stålet är mjukt kan diamanter ryckas loss från brynet.

Thomas
          Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

• Tack för snabbt svar Thomas. Det finns två vattenskärnings företag ca en mil från där jag bor så det ska nog lösa sig med klyvning av brynet som du rekommenderade.

Kommentera

• Att "klyva" Diasharpbrynena är klokt - man ser vad man gör betydligt bättre och man får en bättre kontroll över sliparbetet.

Jag rekommenderar att du klyver det så att du får ett bryne som är 15x2 cm och det andra 15x3 cm. Det är mer mångsidigt än att du får två brynen som är 15x2,5 cm.

Thomas

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                Bergman, har du hunnit testa dessa brynen något? Har själv beställt det dubbelsidiga som är lite grövre för att kunna lägga de vinklar jag önskar.
                Nu en fråga gällande detta bryne. Skadar jag eggen om jag slipar tills båda sidor möts i skäreggen med detta brynet?
                Jag har tyvärr bara hunnit testa lite grann och jag märkte (som några här redan kommenterat) att de avverkar ganska ordentligt när de är nya och således behöver nötas in lite. Jag märkte det mest på de grövsta varianterna. Jag har inte klyvt mina ännu utan jag använde dem som de levererades men tror att jag kommer klyva dem senare. Första intrycket är att det är en helt annan kvalité jämfört med de andra brynena jag testat innan. Till Dia-Sharps fördel

Jag kommer återkomma när jag hunnit testa dem lite utförligare. Hade en tanke att göra det under julsemestern men blev däckad av en förkylning så det blev mest att ligga i soffan och tycka synd om mig istället.
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

• Samma här Bergman, jag däckades helt två dagar före Jul och höll på att hosta upp lungorna. I alla fall kändes det så. Någon förstående fru hade jag knte heller, hon var lika sjuk som jag

Julmaten blev stående till efter nyår - men då smakade den finfint!

God fortsättning på er!

Thomas

Kommentera

• En av mina kunder använde en kakelskärare för att klyva sina Diasharpbrynen, det gick utmärkt, tog ca 30-40 minuter att klyva ett bryne och kapytan blev bra.

Thomas

Kommentera

• Knivslipning beror mycket på hur kräsen man är.

Många slipar sina knivar som sagt på Chosera eller King

Här finns ett gäng med slipstenar att välja bland

Chosera är lite hårdare än Super Stones.

Norton är också hårda.

Om man vill kan man alltid använda ett diamantbryne. De kan man både plana sina slipstenar med mellan varven, men även fräscha upp sin kniv.

Finns ju riktigt trevlig små creditcard seize av DMT från USA. De kan man lätt ha på fickan när man är ute och rör sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 430 svar
                      240 466 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01