Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slipa knivar - knivslipar och sliptekniker
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggTjohoo, tomten dök upp tidigt i år
[ATTACH=CONFIG]62072[/ATTACH]
Nu en fråga gällande detta bryne. Skadar jag eggen om jag slipar tills båda sidor möts i skäreggen med detta brynet?
Kommentera
-
Diasharp är bra diamantbrynen.
Nej, du skadar inte eggen med dessa brynen - men du behöver "slita in" dem innan de hamnar på rätt nivå. Nya är de mycket aggressiva och det finns diamanter vars spetsar ligger lite högre än de övriga. En sådan spets kan trycka sönder skäreggen på ett hårt härdat stål. Ju grövre bryne ju mer försiktig med fryck måste du vara...
Tänk också på att inte trycka för hårt! Dessa brynen väger en del - så ett lätt tryck är ok. Trycker du hårt boir det djupa repor i eggen som tar lång tid att slipa bort med nästa finare bryne. Trycker du hårt och stålet är mjukt kan diamanter ryckas loss från brynet.
ThomasJag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.
Kommentera
-
Att "klyva" Diasharpbrynena är klokt - man ser vad man gör betydligt bättre och man får en bättre kontroll över sliparbetet.
Jag rekommenderar att du klyver det så att du får ett bryne som är 15x2 cm och det andra 15x3 cm. Det är mer mångsidigt än att du får två brynen som är 15x2,5 cm.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bjorn Visa inläggBergman, har du hunnit testa dessa brynen något? Har själv beställt det dubbelsidiga som är lite grövre för att kunna lägga de vinklar jag önskar.
Nu en fråga gällande detta bryne. Skadar jag eggen om jag slipar tills båda sidor möts i skäreggen med detta brynet?
Jag kommer återkomma när jag hunnit testa dem lite utförligare. Hade en tanke att göra det under julsemestern men blev däckad av en förkylning så det blev mest att ligga i soffan och tycka synd om mig istället.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Samma här Bergman, jag däckades helt två dagar före Jul och höll på att hosta upp lungorna. I alla fall kändes det så. Någon förstående fru hade jag knte heller, hon var lika sjuk som jag
Julmaten blev stående till efter nyår - men då smakade den finfint!
God fortsättning på er!
Kommentera
-
Knivslipning beror mycket på hur kräsen man är.
Många slipar sina knivar som sagt på Chosera eller King
Här finns ett gäng med slipstenar att välja bland
Chosera är lite hårdare än Super Stones.
Norton är också hårda.
Om man vill kan man alltid använda ett diamantbryne. De kan man både plana sina slipstenar med mellan varven, men även fräscha upp sin kniv.
Finns ju riktigt trevlig små creditcard seize av DMT från USA. De kan man lätt ha på fickan när man är ute och rör sig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Värdera utrustning - dödsboav AnnawHej igen, här kommer några bilder - verkar mest vara Abu Garcia-prylar. Nåt som sticker ut? Tar tacksamt...19 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-23, 20:31 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57