Tips på litet och lätt teleskopspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på litet och lätt teleskopspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
    Kinnetic hade ett spöfodral förut som var bara 80 långt har jag för mig där det fick plats med rulle och även en liten plastlåda ingick. Finns förmodligen kvar annars kanske nån annan tillverkare/försäljare har.
    Jo men det känns onödigt att köpa ett rör på 80 cm om jag har ett spö på 50 cm. Blir nog att bygga ett eget rör. Man verkar kunna få ner vikten på det sättet också.

Kommentera

Du borde kunna hitta ett vanligt papprör med lock i ändarna,, har fått en del planscher i sådana tror inner-måtten är 12-15 cm. längden är ju betydelselös, bara att kapa efter behov.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Du borde kunna hitta ett vanligt papprör med lock i ändarna,, har fått en del planscher i sådana tror inner-måtten är 12-15 cm. längden är ju betydelselös, bara att kapa efter behov.
        Papprör går bort dels för att dom inte är kraftiga nog men framför allt för att dom står väldigt dåligt emot väta

Kommentera

Papprör går bort dels för att dom inte är kraftiga nog men framför allt för att dom står väldigt dåligt emot väta
          Vad tusan skall du göra med packningen, funderar du på att köra över den med bil eller bada med den ????

Köp annars en lagom längd avloppsrör i plast och stäng ändarna på det, en riktig spö-tup kostar ju nästan lika mycket som spöet.....

Tror mina cordatuber jag får till dom dyrare spöna faktiskt är gjorda i papp och sedan tygklädda
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-25, 20:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Vad tusan skall du göra med packningen, funderar du på att köra över den med bil eller bada med den ????
            Kan lova dig att ett papprör inte skulle hålla så bra i en väska bland fuktiga kläder om man är ute 10 dagar i sträck.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jocke434 Visa inlägg
              Helt orelataterad fråga men kanske inte behöver göra en ny tråd till en kanske enkel fråga.

Vad innebär kastvikt?
              Det är hur tunga drag spöt är byggt för. tillexempel ett spö med kastvikt 3-15gram kastar inget bra med ett drag som väger 30gram och tvärt om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jeffe Visa inlägg
                Det är hur tunga drag spöt är byggt för. tillexempel ett spö med kastvikt 3-15gram kastar inget bra med ett drag som väger 30gram och tvärt om.
                Ok, kommer bara bli kast med spinnare och kanske lite mete så http://shop.el-ge.se/berkley-phazer-...90-c-1807.aspx tror jag duger fint. Någon som har personlig efterenhet av spöt?

Kommentera

Här har du ett bra transportfodral! http://www.tradera.com/rt-trout-rod-...2908_152595328

Kommentera

Kom bara att tänka på, om TS själv bygger ett rör i plast eller metall blir det nog att fylla det med skum-gummi eller något annat mjukt annars kommer spöet att ligga och hoppa runt och ta skada... tror det är bättre med ett tygfodral rakt ner i ryggsäcken och sedan bara se till så det inte blir för hårda prylar packade närmast spöet. Obs att i vilket fall som helst packa med topp-öglan uppåt.....

Kommentera

Jag har egentligen samma fråga som Jocke434.

Förslag på teleskopspö?

Kastvikt 3-12 gram ungefär. Jag vill inte ha ett flerdelat spö. (Jag har flera stycken redan) Det flerdelade spöt måste plockas ihop och då blir det ibland inte av helt enkelt utan man strövar vidare utan att kasta.
                      Idén med teleskopspöt är att det kan förvaras riggat och klart och bara dras ut och kasta med när man passerar ett intressant vatten.

Förslag på teleskopspö?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 427 svar
                      239 633 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg emilone