jag läser titt som tätt om fjäderringar och krokar som rätar ut sig, eller folks rädsla därom. jag har aldrig varit med om detta och undrar hur vanligt det egentligen är. kör man "fiske a´la rex hunt" och bara tokvevar med bromsen på max så kan jag kanske förstå, men jag känner ingen som fiskar på det sättet. nu har jag bara dragit gädda på ca 7 kg, men har svårt att se hur detta kan vara ett jätteproblem. om en gädda på 15 kg gör en rusning så måste man väl ge den lite utrymme? flugfiskarna drar ju fina öringar och laxar med tunn lina och små krokar. jag säger absolut inte att det är fel, men skulle vilja veta hur vanligt det är...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fråga...
Collapse
X
-
fråga...
achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/Taggar: Ingen
-
Det är i regel inte krokarna som går först. Fjäderringarna och betelås är känsliga. Bändeffekten av en grov fisk är enorm. Det flesta på marknaden är alldeles för klent. Om du har en fjäderring och en krok och prövar med at ordentligt bända kroken mot draget (vilket sker när en grov fisk drillas) så märker du hur fjäderringen ger vika. Jag applicerar alltid minst 2 fjäderringar och inte sällan heller ett lekande mellan krok och drag. Man minimerar/eliminerar hävstångseffekten kraftigt.
Den dagen man bränner sin drömfisk pga av en trasig fjäderring vill man inte uppleva....
-
självklart gör man det man måste, eller tror att man måste, för att inte tappa drömfisken när den väl hugger. men är inte bromsen ett bra redskap för att undvika uträtad utrustning? jag frågar detta utan ironi. själv använder jag bromsen ganska mycket under själva drillningen. har varit ute med nybörjare som blir så glada över att få fisk att den stackars gäddan "planar" fram till båten.
nu kommer det förmodligen ett inlägg om att man ska få upp, och ut, fisken så fort som möjligt. detta är givetvis självklart och behöver inte nämnas. jag använder bromsen i just detta syfte, för att inte skada fisken.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Originally posted by Sturgeon
Har rätat ut en fjäderring i hela mitt fiskande liv, vad gäller krokar så har jag bara rätat ut mindre diton vid bottennapp.
Dock, jag brukar byta ut detaljer i de fall som jag anser de vara för klena.
samma här. vid bottennapp har en och annan krok fått sätta livet till (tack och lov, blir dyrt annars). men vad det gäller fjädrringar så leder du med 1-0.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Självfallet är det på vägen in mellan hugg och båt som man tappar fiske men man ska ju inte oavsiktligt hjälpa dem loss genom att bete sig klantigt.
Det finns orignalringar som är mera original än ringar när man landat även en liten gädda. Billiga betens ringar litar jag inte ett ögonblick på. Rostfritt är bra men kan vara skört och tål då inte en bättre gäddas spjärntag.
Samma sak med billiga betens krokar. Spetsarna kan vara nog så vassa och designen kan verka lovande men själva godset är sprött och brister i böjen. Har några små Jensenvobbler som man kunde köpa i komplett byggsats för länge sen. De har alla placerat en eller två spetsar från originalkrokarna i gäddkäftar.
Bromsen är ett underbart hjälpmedel för en säker drillning av storfisken men konstruktionen och reglagen måsta vara sådan att de verkligen är till hjälp, annars blir det inte mycket ändrat i bromskraften underhand utan man ställer in ett universalläge och kör med det istort sett vad som än händer. Det finns bromsar som hjälper fiskaren...Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Mitt bidrag till debatten,
ingen fjäderring har för mig någonsin böjts rätats ut eller brustit.
(räknar mig definitivt inte till skaran storfiskare men dock, över 700 dokumenterade gäddor)
Men jag har heller aldrig fiskat med tjong-tjing grejer (alltså skälsord för sämre kvalite´)
Krokar har jag rätat ut några stycken men de flesta gånger vid bottennapp eller ett allt för brutalt drillande. Återigen, bromsen på rullen är en ypperlig uppfinning.Buster L och jag är polare!
Kommentera
-
Jag har vid något tillfälle dragit av kroken vid bottennapp. Då har det som regel varit en lågpriskrok som har passerat bäst före datum. Men allt som oftast kör jag med kvalitetskrok och då drar man inte av dem. Att en fjäderring ska gå av eller rättas ut har jag aldrig råkat ut för. Däremot har jag kastat iväg ett antal wobblers tack vare odugliga tafsar. Undvik färdiga köpetafsar.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar