Solglasögon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Solglasögon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Solglasögon

Hej
    Nu är jag här igen och söker efter kunskap, vilken denna forum är fullt med.
    Var ute i vårsolen och fiskade i söndags och märke hur jag blängde av solen även när jag försökte så gott jag kunde att titta åt andra hållet.
    Nu undrar jag om det är några solbrillor som ni kan rekommenderar.
    Det är polarid och UV skydd man ska kolla efter?
    En annan kriterier är ju bra om dom flyter om man skulle tappa dom i vattnet, men absolut ingen krav.

Polariserade glasögon är det man ska leta efter, dessa i sig är ofta UV skyddade väldigt högt. dom kostar ju tyvärr därefter också.

Stockholmsfiske har en billig variant som kostar ca 145kr + frakt vet ej hur dom fungerar.

Jag kör med SG evil eyes Amber. Är nöjd än så länge.

Vet dock inte om dom flyter .....

Många av märkes brillorna så som ABU, SG, Strike pro mfl. funkar ju, det är ju bara priset och designen som skiljer sig i stortsett.

Angående färg på glas så är Amber(orange/brun) allround, Grå för riktigt soliga dagar då solen står lågt och gula för mörka molniga dagar.

Bästa är om du kan testa glasögon i en lokal butik så att du kan hitta några du tycker sitter bra å är snygga, känns lite njaah att köpa solbrillor för 300kr som sen inte sitter nå vidare...

Lycka till med ditt sökande!

Edit: Eastgrove har rätt, var såklart orangebruna glas som är amber,
    Senast ändrad av Guest; 2012-02-28, 18:07.

Kommentera

Kan rekommendera riktiga polariserande brillor. då jag har ett handikapp (taskig syn) köpte jag mig ett par riktiga hos en optiker med mitt synfel. KANON bra...

Kommentera

Kommentera

Prylbögarnas konung Fredlund på Ca karlsson i stockholm har väldigt fula men väldigt bra polaroid brillor för 80 spänn . Jag köpte 2 direkt . Sen att man ser ut som man är med i 80 tals klassikern V är en annan sak . Vem bryr inte sån stor risk att det kommer förbi en båtlast blondinder när man är ute på sjön .

/ Fredrik

Kommentera

Stora skillnaden på de billiga och de dyra är hur effektiv polariseringseffekten är och de dyrare är bättrte = skyddar Dina ögon bättre mot solen och blänket i vattnet så undvik de billiga och satsa på kvalitet och köp dem hos en optiker, välj en modell som har breda skalmar med glas i då slipper Du ströljus från sidan och ser ändå åt sidorna.

Bra solglasögon med bra polarisering kostar mellan 300-500 kr och är värda varenda krona, och förutom att skydda mot solen så skyddar de också bra mot vilsekomna krokar som kan ställa till det rejält om de träffar Dig i ögonen, så dubbel effekt med bra och riktiga solglasögon.

En nackrem med flytkraft kan enkelt fästat i skalmarna så får Du även den funktionen om Du tapapr dem i sjön.

Kommentera

Jag köpte ett par för runt 200ingen i min lokala flugfiske affär, och tycker de har fungerat bra. Har dock inget annat att jämföra med än vanliga solbrillor

Kommentera

Sameo 24 / 7 är bra i och med att du kan byta färg på linserna. H20 fiske, har dessutom reserv linser och reserv bågar om olyckan skulle vara framme? Köp en nack rem hos din lokala optiker om denna inte följer med i kitet?

Annars, är Troutseeker brillorna bra:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-28, 00:41.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack alla för alla grymma tips.
                  Gilla nog glasögon med lite bredare sidor.
                  Men Sameo setet är ju bra då man kan byta mellan färger.
                  Problem med alla bra tips är att kunna bestämma sig.
                  Nu vet man vad dom olika färgerna på linserna gör för skillnad också, tack SimpZeN

Kommentera

Visst gör färgerna skillnad.

Har också Sameos solglasögon. Har byt lite mellan de olika glasen men det slutar för det mesta med att jag använder bärnsten. Gråsvart under hela den ljusa delen av året. De ljusa glasen är inte så vettiga för mig som är känslig för att vara ute länge vad vattnet när det är ljust.

Skulle nog rekommendera bärnsten (Amber) om du bara ska ha en färg. Skulle nog inte köpt orange utan mer bruna. Ser ingen anledning att använda ljusare glas än brun bärnsten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57