Troligen utgående modeller. Inget fel på dem för det. Men ibland undrar man ju som sagt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Solglasögon
Collapse
X
-
När man köper solglasögon så är det viktigast att dom har ett fullgott UV-skydd, för mörka glas lurar pupillen att öppna sig, å har då inte glasögonen ett fullgott UV-skydd så kan man lätt bränna sönder ögats lins å näthinna, å inget av dom läker sig själv.., det blir en bestående skada..
Alltså., kolla först efter ett fullgott UV-skydd, därefter vilka som känns bäst...
Kommentera
-
Plus på SVT gjorde rätt nyligen ett test utav glasögon och alla var CE märkta och kostade från 20kr till 2000kr, alla klarade filtrera UV strålar vilket CE klassade glasögon ska klara, finns dessvärre diverse studier som visar att inte alla CE märkta klarar att hålla UV strålningen borta.
Men CE och UV klass 3 (UV400) lär inte vara samma sak, det senare lär vara bättre och polariserade linser släpper igenom färgerna bättre + UV skydd så det är att föredra.
Var ute idag och kollade på polariserade brillor idag som brorsan ska få i födelsedagspresent och dom billigare går nog bort, lär bli Rapalas som ser fina ut för ~300-350kr m
Kommentera
-
Har skummat igenom den här tråden och håller med när det förordas att i första hand ska solglasögonen ha fullgott uv-skydd.
När det gäller polariserat glas eller inte så vete fasen om det överhuvud taget har med "skydd av ögonen" att göra?
Jag är inte expert på området så rätta mig om jag har fel.
Jag har alltid använt polariserat glas i mina solglasögon med det är av anledningen att polariserat glas tar bort reflexer vilket är fantastiskt bra för att bl.a lättare kunna upptäcka grynnor på sjön och solreflexerna blir mindre irriterande.
Om man är tveksam om glaset verkligen är polariserande kan jag rekommendera att testa det (enkelt), blev nästan lurad när jag köpte solglasögon av "påhängstyp" till mina vanliga glasögon, och det var hos en optiker!
Numera har jag slipade solglasögon, kostade en tusing extra för att få polariserat glas men det är det värt!
Kommentera
-
Köpte ett par Leech Sunrise med kopparlins, och de måste jag säga var riktigt j*vla bra, är mer än nöjd!
http://leech4you.se/?page_id=54
Kommentera
-
Vart ett par Savage Gear Bird Eye med Amber lins efter att jag varit runt och testat en del olika glasögon i butiker, satt skönt och har extra lins i sina tjocka sidor som gör att ytterst lite ljus kommer in och ser dessutom bra ut för att ha så pass tjocka sidor. följde även med en leech flytväst till glasögonen som var jävligt ful men vettigt att ha om man ev skulle tappa dom över bord.
Det viktigaste av allt var att brorsan vart helnöjdSenast ändrad av fesen; 2012-05-03, 21:31.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fesen Visa inläggPlus på SVT gjorde rätt nyligen ett test utav glasögon och alla var CE märkta och kostade från 20kr till 2000kr, alla klarade filtrera UV strålar vilket CE klassade glasögon ska klara, finns dessvärre diverse studier som visar att inte alla CE märkta klarar att hålla UV strålningen borta.
Men CE och UV klass 3 (UV400) lär inte vara samma sak, det senare lär vara bättre och polariserade linser släpper igenom färgerna bättre + UV skydd så det är att föredra.
Var ute idag och kollade på polariserade brillor idag som brorsan ska få i födelsedagspresent och dom billigare går nog bort, lär bli Rapalas som ser fina ut för ~300-350kr m
Det finns en riktigt irriterande nackdel med polariserande glas, nämligen att vid starkt ljus bakifrån gör att man kan få väldigt svårt att avgöra vad som är vad, då det som enbart är fuktigt kan se ut som öppet vatten.., så t.ex sjögräs, näckrosor å daggigt gräs kan se ut precis som öppet/fritt vatten..
Så för vissa av oss kan det vara ett mycket bättre val att välja icke polariserande glas, helt enkelt för att vi uppfattar ljus å förger olika..
Gå alltså inte på "reklamen" att polariserande glas är bästa valet, för det är enbart skitsnack/reklam, utan testa er fram.., å jag vet att det stämmer till 100%, då jag med mina problemögon alltid trivs bäst med en viss typ av grå-toning på glasen, självklart med högsta UV-skydd..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar