Ultimat tafsmaterial för ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ultimat tafsmaterial för ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller med Byggarn kör oxå dessa: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...re-leader.html

till mitt ismete efter gädda

Kommentera

Riktigt bra tips från de flesta tycker jag, jag ska helt klart prova några nya framöver.

Fast flera har tipsat om vajertafsar och berättat hur bra de är mot gäddtänder, känns som det glidit bort från originalfrågan där det handlade om en kombotafs för att öka oddsen att få gös och abborre också.
      En abborre eller gös spottar ofta när man metar med vajer eller Proleader, det är i alla fall min erfarenhet.

Min favorit bland tafsmaterial är Proleader för dess oerhörda mjukhet och att man kan ta flera gäddor på den innan den slitits för mycket (oftast).
      Men abborre och gös verkar mycket för försiktiga för att luras av Proleader och det resulterar i för många hugg där fisken spottar sekunden efter.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
        Riktigt bra tips från de flesta tycker jag, jag ska helt klart prova några nya framöver.

Fast flera har tipsat om vajertafsar och berättat hur bra de är mot gäddtänder, känns som det glidit bort från originalfrågan där det handlade om en kombotafs för att öka oddsen att få gös och abborre också.
        En abborre eller gös spottar ofta när man metar med vajer eller Proleader, det är i alla fall min erfarenhet.

Min favorit bland tafsmaterial är Proleader för dess oerhörda mjukhet och att man kan ta flera gäddor på den innan den slitits för mycket (oftast).
        Men abborre och gös verkar mycket för försiktiga för att luras av Proleader och det resulterar i för många hugg där fisken spottar sekunden efter.
        Frågan var faktiskt ett tafsmaterial för gädda och gös. Strike Wire funkar kanon till båda! Bara gå ner i dimension för gösen. Ska du sikta riktat mot abborre/gös och det är mer prioriterat att kroka sådan än att tappa gädda, då är det Fluor Carbon som gäller. Men jag har haft FÅ turer där gösen varit kinkig pga Strike Wire materialet. Galet bra! Du kan trassla ihop det till ett nystan. Spänn upp det i spöet en stund, så är den spikrak igen. Inget minne alls. Hållbarhet Proleader VS Strike Wire vinner Strike Wire på KO. Bergman: Köp en spole och testa vet ja! Kostar runt 100-lappen för 5 meter. 6kg till gös och 10 för gädda.
        Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

esox titanium

tjena bergman. jag fiskar en hel del gös från isen, och det är som du själv märkt alltid risk för elaka gäddor som bifångst. jag har testat en del med flourocarbon, men faktiskt aldrig fått gös när jag använt det, ologiskt nog.

nuförtiden använder jag uteslutande esox titanium (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...pike-wire.html) i 20 punds styrka för gös och 30 pund för gädda. vajern är "spänstig" och därav svår att knyta, man måste nästan ha ett flugindningsstäd för att få till det. det är även bra att värma en liten bit av elfas tunnaste krympslang över knuten så slipper man sticka sig på vassa vajertrådar. bästa knuten är en grinner med 3 varv.

största fördelen är att vajern aldrig kinkar, du behöver alltså inte byta tafs så länge kroken håller måttet. det försvarar det dyra priset tycker jag. 20-pundaren är dessutom mjuk och smidig och gösarna skyggar inte för den i varken stockholm eller skåne...
          http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Håller med Tuben till 100%!

Kommentera

Tack för alla tips! Det blev Strike Wire (10kg) då Tubens tips inte fanns på Regal som jag halkade förbi efter jobbet. Får åka förbi Söders en annan dag och shoppa lite mer
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
                tjena bergman. jag fiskar en hel del gös från isen, och det är som du själv märkt alltid risk för elaka gäddor som bifångst. jag har testat en del med flourocarbon, men faktiskt aldrig fått gös när jag använt det, ologiskt nog.

nuförtiden använder jag uteslutande esox titanium (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...pike-wire.html) i 20 punds styrka för gös och 30 pund för gädda. vajern är "spänstig" och därav svår att knyta, man måste nästan ha ett flugindningsstäd för att få till det. det är även bra att värma en liten bit av elfas tunnaste krympslang över knuten så slipper man sticka sig på vassa vajertrådar. bästa knuten är en grinner med 3 varv.

största fördelen är att vajern aldrig kinkar, du behöver alltså inte byta tafs så länge kroken håller måttet. det försvarar det dyra priset tycker jag. 20-pundaren är dessutom mjuk och smidig och gösarna skyggar inte för den i varken stockholm eller skåne...
                En följdfråga, hur lång bör tafsen vara och en eller två krokar ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                3 svar
                285 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar