Vilken utrustning skall jag ha för Isfiske efter Röding/Öring utanför Arvidsjaur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken utrustning skall jag ha för Isfiske efter Röding/Öring utanför Arvidsjaur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken utrustning skall jag ha för Isfiske efter Röding/Öring utanför Arvidsjaur?

Hej snart skall jag åka till Arvidsjaur och ha lite semester med lite fiske & skidåkning etc.

Nu undrar jag vilken typ av utrustning jag skall ha, det jag har hört är att många fiskar öring samt röding på vintern, sedan om det finns någon gyllene regel vart man skall fiska på sjön när den är frusen, djup, nära kanten etc?.
    Vad behöver jag för typ av utrustining gör detta?

Typ av spö?
    bete?
    powerbait?
    maggot?

etc

Skriv gärna ner vad ni skulle haft med er ut på isen om ni skulle fördriva ett par timmar om dagen för att försöka fånga öringen/rödningen

skitfiske på er

//isfiskeamatör

Du kan börja med att kolla på denna video.Abborrträsk ligger bara några mil från Arvidsjaur.Sedan så beror det nog på om du ska fiska vilda ädelfiskar i fjällen eller i putandtaketjärnar omkring A-jaur.Räkor och olika baits om det är inplanterad fisk.Maggot om det är vildfisk.Öring brukar vara svåra på vintern men någon bonusfisk i samband med pimpel efter röding händer ibland.Skulle jag fiska efter enbart öring så skulle jag valt en balanspirk,ett litet spö med en rulle som har slirbroms, samt ca 0.25lina.Eller en mormyska men då valt något grannare lina.För röding blev det ett blänke tillsammans med en blinkpirk.

Kommentera

Okej tack för bra svar, skall snart ut och inhandla det som behövs

Kommentera

Jag undrar vad jag skall ha för spö till regnbågsfiske i p&t damm?
        Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
        Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Här har du lite tips om rödingsfiske.

Join thousands of people who own a premium domain. Affordable financing available.

Skulle köpt dessa beten eldorado, virus, kaitum, lysdraken, något flashbait. En liten multirulle laddad med tunn flätad lina. Ett 30-35 cm långt spö som är ganska mjukt.
          Senast ändrad av Gimlan; 2012-02-07, 12:18.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

tackar för dessa bra svar, kom gärna med mer om ni har

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
            14 svar
            712 visningar