Borra hål, hur lång tid, fel på borr ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borra hål, hur lång tid, fel på borr ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
    Jag räknar varven för då vet jag hur tjock isen är, och är mycket VIKTIGT och ett bra tips till övriga fiskare.
    Hej Lars "LazziLax" Vik;

Min galvade isskopa med trähandtag, som jag rensar borrhålet med, har ett 40 cm långt metallskaft. På detta skaft har jag med spritpenna ritat 1 cm breda ringar runt med 5 cm avstånd för att kunna mäta istjockleken med skopan tryckt mot borrhålets underkant. De två nedersta ringarna närmast skopan, 5 och 10 cm, är röda. På detta sätt kan jag snabbt kolla istjockleken med jämna mellanrum där jag drar fram på isen och fiskar Abborre och Gös.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-06, 15:17.

Kommentera

15cm borde inte ta mer än 5-10 sekunder om man borrar "som man ska".

När isarna var jättetjocka när jag var liten så gick jag alltid runt borren sådär som i filmen åvan, efter 5 snabba hål, känns nästan lite pinsamt så här i efterhand.

Kommentera

Jag var ute förra veckan och pimpelfiskade och när borrskäret gick genom isen på 3-4 varv då är det verkligen läge att backa tillbaka och ett enkelt sätt att undvika allvarliga problem,och det förutsätter att du har ett skarpt borrskär och litar på varvtalet.

Go for the Big Ones!
        Senast ändrad av LazziLax; 2012-02-06, 13:21.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det är bara att reklamera. Köpte en Mora Easy 200mm idag som jag sen var ute o test borra idag. Det var 15-20cm o det tog nog en 20 sek. En dryg halvminut om man undviker att svettas. Går inte att jämnföra med Lazer men visst tog den om man låg i.

Kommentera

Fick nya blad i butiken till 150mm, tog 20sek 20cm. Så tror bladen fått sig en knäck i butiken. Borra is är helt plötsligt skoj igen !

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Det tar väl längre tid om man snurrar borren åt fel håll:-)
              Ja det kanske är felet men det går ju lättare och vevar man tillräckligt fort och trycker som fan så borde isen smälta av friktionsvärmen

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Lars "LazziLax" Vik;

Min galvade isskopa med trähandtag, som jag rensar borrhålet med, har ett 40 cm långt metallskaft. På detta skaft har jag med spritpenna ritat 1 cm breda ringar runt med 5 cm avstånd för att kunna mäta istjockleken med skopan tryckt mot borrhålets underkant. De två nedersta ringarna närmast skopan, 5 och 10 cm, är röda. På detta sätt kan jag snabbt kolla istjockleken med jämna mellanrum där jag drar fram på isen och fiskar Abborre och Gös.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                www.trumman.com
                Är du ute på tunn is hinner du inte ta fram is skopan, då måste du veta hur mycket is du borrat igenom eller hällre slagit igenom med isbillen för att stoppa dom som kommer bakom och försiktigt gå tillbaka. Har själv fiskat på fem cm kärnis och den känns ok men rätt som det är så finns där en liten strömfåra och isen är precis så den bär dig så länge du rör dig försiktigt men kommer en person till eller du börjar ruska av ryggsäck och grejer för att kolla tjockleken så lär du ´få vinterbada.. Jag har gjort det ett par gånger men det är inget jag rekomenderar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                3 svar
                277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar