Borra hål, hur lång tid, fel på borr ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borra hål, hur lång tid, fel på borr ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Borra hål, hur lång tid, fel på borr ?

Provade ett nytt isborr Mora Easy 150mm, isen var ca 15cm. det borret ska ju vara beprövat vad jag vet. Var noggrann med att skären inte skulle bli trubbiga så borret var i perfekt skick när jag startade.
    Men efter sådär 1min och 5cm så händer nästan ingenting. Skären blev slitna i ytterdelarna och det tog mig 15min att komma igenom isen. Normalt eller fel på borret, borrteknik ?

Låter helt normalt tycker jag något snabbare än min skedborr

Kommentera

Har dock sett på TV att man borrar igenom 10cm isar på 20sek, 100mm borr. Så jag fick känslan av 15min är alldeles för lång tid. Sen vill man ju borra 4-5 hål, men då har ju kaffet kallnat...

Kommentera

Hej!Det ska inte ta mer än ca 20 sek.Med ett vasst borr så borrar du 15 cm hur lätt som helst.

Kommentera

Då känns det som reklammation för Mora Easy ska väl vara hyfsade grejer eller ?

Kommentera

15min är alldeles för lång tid,på den tiden så har jag nästan borrat och riggat mina 5hål.Ett hål bör inte ta mer än 20-30sek att borra,så det borret skulle jag reklamera,själv kör jag med ett lazer 200mm,ett jäkla bra borr enligt min mening.

Kommentera

1 min för 5 cm!? det är inte normalt. På en min lär du borra över en halvmeter även om man inte är jättestark. Låter också konstigt att skäret skulle bli slött av att borra ett hål, var det grus i isen? Om det känns som att det går väldigt lätt och att den inte biter nånting så är det troligt att skären har brutits i fel vinkel. Till exempel om man har stött borrkronan i isen eller tryckt alldeles för hårt när du borrade. Borrteknik tror jag inte man kan ha fel på, bara håll den rak och snurra
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

OK, bra fått det bekräftat av flera av er, jag kan lova att jag var svettig och hyfsat förbannad...nej jag var väldigt försiktig från start, det satt skydd på skären, så jag anar att det är nåt fel på vinklarna eller så, systemet funkar inte.
                Dessutom kom en mink ut på isen som om inte det räckte...

Kommentera

Ursprungligen postat av The Fly Visa inlägg
                  OK, bra fått det bekräftat av flera av er, jag kan lova att jag var svettig och hyfsat förbannad...nej jag var väldigt försiktig från start, det satt skydd på skären, så jag anar att det är nåt fel på vinklarna eller så, systemet funkar inte.
                  Dessutom kom en mink ut på isen som om inte det räckte...
                  Du har fel vinkel på skäret,ta en najtråd 0,5mm vik den som ett C bakom skurvarna på skäret skruva ihop allt och du har en vinkel som kommer att ta ordentligt och 15cm is på 10sek.
                  Senast ändrad av LazziLax; 2012-02-05, 11:47.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

intressant, tror jag fått stå en ca 20 mintuer för ett hål i 20 cm is. 1cm/min

Iofs har jag en gammal borr...

Kanske dags att skaffa en ny.... dragit mig mycket för vinterfiske just för att det tar år att borra upp ett hål..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    3 svar
                    285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar