Pimpla Bäckröding, hur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpla Bäckröding, hur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpla Bäckröding, hur?

Ska ut till lokala P&T sjön där Bäckröding inplanteras vintertid, finns även Regnbåge. Sjön är 14hektar stor.
    Hur ska man göra för att ha störst chans att fånga en Bäckröding? Blänken, pirkar, balansare? Vart bör man även söka fisken på? Djupt eller grunt, nära land eller längre ut?
    http://kartor.eniro.se/m/9nyqx Sjön är som djupast i mitten av sjön utanför badplatsen. Den Sydvästra delen är runt 3m djup med lite mer växtlighet och det är där dem flesta Regnbågarna brukar tas sommartid.
    Har några Nils Master balansare, VIM-pirken i olika färger och storlekar och Viruz och Kaitum rödingblänken. Ska man köra på maggots eller räka?
    Blev bara en tur pimpelfiske förra året som även var mitt första så jag har ingen koll på läget om man säger så.
    Tacksam för alla tips.

Blänke med en 10cm tafs och en liten maggotkrok agnad med moggot eller en bit räka funkar bra..

Kommentera

På grundbotten med mormyska, har funkat bra för mig så länge isen är tunn och inte för mycket snö

Kommentera

var ut och pimplade vild bäckröding för nån vecka sedan, hade ett spö med räka och blinkpirk, dom var och nafsade men hoppade aldrig på.
        mormyska med räka/maggott fungerade annars bra.

sista kvarten testade jag mormyska med powerbait, där högg dom direkt. kanske är en vinnande kombination?
        sjön jag var på hade någon decimeter snö på sig. fiskade vid botten på djupaste stället på sjön. hann ej testa längre in mot kanterna.
        sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Kommentera

Mormyskor har jag ingen. Kanske man behöver ett par i pimpelboxen. Vilka varianter/färger ska man satsa på? Vill inte göra felet att ha för mycket av varje utan hellre mindre och veta vad som funkar bra Lätt att man köper för mycket olika slags pirkar etc för det är så jäkla kul.

Köpte just en sådan blinkpirk: http://www.askedalensfiske.se/index....oducts_id=2024 Ska den sitta några cm ovanför blänket?

Intressant att dem vilda bäckrödingarna hugger på powerbait. Var det degen eller bollarna du körde med då mjal? Vilket funkar bäst av räka och maggot enligt er? Räkor har jag massor oskalade men maggots är så förbannat äckliga att hålla på med :S

Kommentera

jag kör vit/rosa mormyska, har varit riktigt hett på regnbåge. kombinera den med räka så är den glöhet. av egen erfarenhet så har räka fungerat bättre än maggott på ädelfisk. ett tips är att koka räkorna också nån minut dagen före.. dom fastnar bättre på kroken då. blå, röd, grön mormyska är också fina.

angående power bait så blev jag också förvånad att den högg, iofs så körde jag kikpimpling så jag var med på noterna när den högg men fortfarande intressant. det var i bollformat. blir till å testa fler gånger!

angående blinken så kan du sätta den en bit ovanför blänket, eller så köper du en sån här där man skruvar fast blinken du vill ha:
            <-- har fungerat det bra för mig.

lycka till!

Kommentera

Rödingen har en trivsel temp på 4 grader. Vattnet håller då mest syre.

Man kan säga såhär, vintertid då det ligger is är rödingen oftast på botten då vattnet oftast är varmast där efter att sommar värmen värmt upp botten. På våren då det kommer smältvatten börjar rödingen söka sig in mot kanterna. Då är mormyska ett riktigt hett bete. Kan bli riktigt hysteriska hugg! Då fiskar man strax under iskanter.

Så sök rödingen på djupet nu när det är som ganska så stilla i vattnet
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tack för svaren!
                Kan man köra med blinklampan med mormyska också eller när man fiskar mormyska så har man bara på mormyskan med tex en bit räka på?
                Vad kör ni med för utrustning när ni pimplar bäckröding eller motsvarande?

Kommentera

jag använder mig av UL rulle eller mindre multirulle. Kommer gå över till en flätad lina på fler av mina spön under vinterns gång.

Då jag fiskar med mormyska använder jag typ VM spö med känsligare topp. För ibland så suger rödingen bara in mormyskan och sedan spottar ut. Då vill man vara med och göra ett mothugg då betet väl är i munnen.
                  Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag kör också VM-spöt, enkelt och bra känsla. Som ovanstående talare så kör jag oftast med mormyska enbart och räka/magott.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    3 svar
                    277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar