Hur viktig är viktfördelningen i en Utility Sled? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur viktig är viktfördelningen i en Utility Sled?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur viktig är viktfördelningen i en Utility Sled?

Tja!

Jag har köpt en Utility Sled som jag håller på att fixa till och undrar lite hur viktig viktfördelningen är för att man ska kunna dra den smidigt. Ni som har en, vad tror ni om det här, blir den för baktung och trögdragen?:

Click image for larger version

Name:	IMG_1215.jpg
Views:	1
Size:	484,7 KB
ID:	1808558

Snyggt packat i pulkan!
    När jag använder stora kylväskan med mört även till kompisarna får jag flytta fram väskan lite, annars blir den baktung.
    När jag använder den mindre hinken spelar placeringen inte så stor roll.
    Bärigheten är väldigt bra i dom här pulkorna.
    Vad är det för blått under pulkan?
    Mvh Micke

Kommentera

Jag har satt dit en tunn aluminiumplåt under för att pulkan inte ska slitas sönder på en gång när man går ner till vattnet från bilen om det är grusade gångvägar. Man vet ju hur snabbt barnens pulkor slits snönder när man drar ungarna i dom på gångvägarna.
      Jobbade på ett tryckeri förut så jag gick dit o tog en tryckplåt av dom. Den är 0,40 mm tun så det är inte nån vikt direkt. Vet inte hur länge den håller men håller den ett år så är det ju kanon och som jag får dom gratis är det ju bara att sätta dit en ny tills nästa år. Då har jag en pulka jag kan ha riktigt länge.

Kommentera

Hoppas viktfördelningen blir ok. Blir lite krångligt att få till det på nåt annat sätt, antingen hamnar boxen fram eller bak. Skulle i o för sig kunna fixa 2 mindre väskor istället för den stora, en framför och en bakom.

Kommentera

Ahh, slitskydd då fattar jag.
          Våra pulkor är faktiskt ganska repiga under efter en säsongs hårt användande på alla möjliga underlag.
          Däremot om du har en hel och slätt skiva under kan pulkan vilja gå lite vingligt efter dig.
          Ribborna som finns på undersidan "styr" pulkan och gör den kursstabil.
          Men det är en bra idé annars då plasten är väldigt tunn....
          Ang. viktfördelningen är väl det bästa att prova sig fram. Det är ju bara när det blir mycket snö som det kan bli känsligt.
          Du har väl troligtvis en del grejor i väskan som blir en bra motvikt oxå?
          Mvh Micke

Kommentera

Tänk på att det väldigt lätt fryser fast blöt snö och vatten mot plåten så den kan bli väldigt tungdragen i vissa väder.

Angående viktfördelningen så skulle jag försöka få tyngdpunkten så nära mitten som det bara går när det inte är mycket snö, t.ex. med två hinkar som du säger eller om du kan lasta fast den stora i mitten. Är det däremot djup snö så vill man självklart få upp framdelen och då sätter man vikten långt bak. Är det ingen snö alls eller bara några centimeter så spelar det ingen som helst roll.
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Får väl se hur det blir när man kommer ut första gången sen, tack för svaren i alla fall.

Kursstabiliteten tror jag inte kommer att bli nåt jätteproblem men att det kanske fryser fast mer snö och is på den släta aluminiumytat än på plasten hade jag faktiskt inte alls tänkt på. Får väl se hur det blir, jag får skruva bort den om det blir problem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
              3 svar
              277 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Niklar
              av Niklar