Hadde lagt ut min paraply mjärde på ca 2m djup i grund sjö max djup 7m finns sjukt mycket betesfisk på sommaren hade häft i havregryns bollar och kollade ett par dagar senare och inte en fisk. Vill ha sarv och mört, någon som har tips om hur jag ska kunna få dom?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
mört problem...
Collapse
X
-
Bra tråd om mörtfångst:
Prova längre ut...
-
Jag la min paraplymjärde i en liten sjö med maxdjup 9 meter. mjärdet på ca 7 meter med havregrynsbollar i... första gången 9, andra 4, tredje 0 och sist 33 stycken... tror man måste låta den ligga ett tag för att få bra, vittjar man varje dag så verkar dom inte hinna simma in... får du mört på pimpel bredvid stugan som är uppmäskad sen ett par dar så vet du att dom hittar dit men inte in, då kan det hjälpa att kleta mäsk runt ingången till stugan med...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av simoningvald Visa inläggHadde lagt ut min paraply mjärde på ca 2m djup i grund sjö max djup 7m finns sjukt mycket betesfisk på sommaren hade häft i havregryns bollar och kollade ett par dagar senare och inte en fisk. Vill ha sarv och mört, någon som har tips om hur jag ska kunna få dom?
Koka upp en tjock havregrynsgröt med mycket linfrö och sirap i. Linfrö binder gröten på plats och sirapen lockar och smakar gott för både Björkna, Braxen, Mört, Ruda och Sarv.
Placera sedan din mjärde på 5 meters djup, men glöm inte att smörja in den ordentligt med gröten innan du sänker ner mjärden...
God Jul & Gott Nytt År!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggKoka upp en tjock havregrynsgröt med mycket linfrö och sirap i. Linfrö binder gröten på plats och sirapen lockar och smakar gott för både Björkna, Braxen, Mört, Ruda och Sarv.
Placera sedan din mjärde på 5 meters djup, men glöm inte att smörja in den ordentligt med gröten innan du sänker ner mjärden...
iof i samma sjö...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av simoningvald Visa inläggHadde lagt ut min paraply mjärde på ca 2m djup i grund sjö max djup 7m finns sjukt mycket betesfisk på sommaren hade häft i havregryns bollar och kollade ett par dagar senare och inte en fisk. Vill ha sarv och mört, någon som har tips om hur jag ska kunna få dom?
Köp skogaholms limpa släng i en hel limpa den ska vara skivad . Det är idiotsäkert men du får nog lägga ned lite djupare .
Kommentera
-
som skrivet tidigare så är nog djupet den viktigaste faktorn. jag har haft allt från bröd till avancerade grötar i stugan. nu kör jag oftast bara med havregryn då jag tycker det verka fungera lika bra... Jag tycker att mörten tenderar att simma någon eller några meter grundare än det djupaste... är maxdjupet 12 meter hade jag provat 8... är maxdjupet 5 kanske 3.5 meter vore mest gångbart... i ditt fall skulle jag köra 5 meter.....
Kommentera
-
Ibland är det bara hopplöst. Ibland ger alla stugor från 2 meters djup till 10 ungefär lika mycket så det som påverkar mest tycker jag nästan är mörtarnas samarbetsvilja.. Snabba temperatursänkningar brukar göra de det svårt tycker jag som första veckorna med is.
Vill dock inte påstå att det inte spelar någon roll var man lägger stugorna..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Morta Visa inläggär maxdjupet 12 meter hade jag provat 8... är maxdjupet 5 kanske 3.5 meter vore mest gångbart... i ditt fall skulle jag köra 5 meter.....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
|
3 svar
277 visningar
0 gillar