val av ismetespö med rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av ismetespö med rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• val av ismetespö med rulle

inte riktigt säsong än men har börjat kolla på ismetespön och rullar. då de gamla ska bytas ut. nån som använt ABU Commodore och är nöjd? vill gärna ha tips på sköna spön och rullar. mina gamla är för stela och för dålig känsla i.

Jag har kört commodore ett par år och tycker dom är störtsköna. Kortare än många andra och även styvare än många andra, vilket gör att man får fina mothugg och kan sätta hyffsat med press. Sen är dom ju billiga med.

Kommentera

håller med sg

Kommentera

Jag har kört med Mieko Ismete 120. De är billiga och de funkar väldigt bra. Lite styvare också så det blir bra mothugg.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

vad kör ni för rullar?

Kommentera

Jag kör ambassadeur, det är enkel konstruktion som klarar kylan bra. Vissa vill ha räkneverksrullar för sitt ismete men jag tycker det funkar bra att använda spöet att mäta upp djupet med.

IAR ska man helst undvika, om man inte har en extra backspärr monterad också. Detta då de ibland kärvar i kallt väder. Enkelvev är ett annat tips, då handskar och bylsiga kläder osv kan trassla in sig i en dubbelvev. och dessutom är bromsen lättare att justera med hanskarna på om man har enkelvev.
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Jag använder Okuma magda 20dx räknevärksrulle. Mest bara för att jag hade dom rullarna över hemma. Hade dom till trolling innan.
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

jag är inne på att skaffa Okuma magda 20dx, men tänkte kolla det att ABU Commodore är lite kortare, är det en nackdel eller fördel?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gustav Berg Visa inlägg
                  jag är inne på att skaffa Okuma magda 20dx, men tänkte kolla det att ABU Commodore är lite kortare, är det en nackdel eller fördel?
                  Beror nog på hur man ser på det. Förr (skolan) fiskade vi alltid med yellow/red pilker och nu idag efter att ha kört med commodore senaste tiden istället så trivs jag bättre med kortare spö. Mindre bökigt att stoppa ner i hålet vid behov osv. Du kan stå närmare hålet under drillen eftersom spöt inte är så långt osv, men i mångt och mkt är det nog tyck och smak. Som med längden på jerkspön typ.

Som rullar har jag använt Baitrunners tidigare men senaste tiden har jag använt Amb. Predator och Okuma San Juan (multirullar båda 2) och det är smidigare med multirullar eftersom de tar så mkt mindre plats.

Kommentera

magda 20x är till stor fördel vid ismete då den både har räkneverk, inte har allt för många ståldetaljer man fastnar i med blöta händer om det är kallt (och nej man ska inte fiska när de är för kallt men ibland fryser de på ändå) de har go broms och inte är allt för dyra när man ska köpa på sig ett gäng och med tiden byta ut (ismeterullar slits!)

Kinetics ice pike 5000 ska du inte köpa iaf! pallade knappt en säsong...

nyaste varianten av yellow pilker är riktigt sköna tycker jag, de är något styvare än den gamla modellen men ändå gött mjuka!
                    http://www.Teamoptimus.net

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    759 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson