tips på bra balanspirkar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på bra balanspirkar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips på bra balanspirkar.

Hej, jag har länge funderat över om det finns vettiga alternativ till Nils Master och Rapala på balansar fronten. Jag har hittat lite andra på nätet men det vore kul att läsa vad ni tycker och vad ni fiskar med. Tycker dryga hundralappen per balanspirk kan vara lite för mycket. I alla fall dagar när man har oflyt...haha.

Tackar på förhand.

Gjut dem själv så slipper du taskiga krokar och färger som inte fungerar. Jag använder mustads rostfria streamerkrok till stjärtkrok och gamakatsu eller kamasan till trekroken under. Då jag fiskar mest öring med balansare så använder jag ekorre eller mink till stjärt. Plaststjärt gör att man bommar många hugg på stjärtkroken. Frontkroken har jag skippat för att slippa att balansaren fastnar i iskanten när fisken ska upp.Click image for larger version

Name:	balansare-008red.jpg
Views:	2
Size:	191,4 KB
ID:	1761553

Kommentera

Dessa e fina --> http://www.karismax.fi/tasapainot.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Slith Visa inlägg
        Enda felet är att stjärtfenan är för stor så man bommar mycket fisk som bara stöter till pirken och sedan skiter i den. De största fiskarna brukar ju ta mitt över så de sitter på trekroken men jag har slutat att använda plaststjärt på de balansare jag använder. Öringen vill oftast inte ha en pirk som går för hårt heller.

Kommentera

Håller med Nils, bort med plaststjärten.Tycker även att trekroken ser väldigt vek ut.Den påminner om en vanlig pimpelkrok för abborre.En öring rätar nog ut den.Men den går också bra att byta ut.Annars såg balansaren attraktiv ut.

Kommentera

Ja föredrar sånna här minibalansare ! Funkar kanon för mig Alf!

Kommentera

Jag gör egna balansare och bytt plastfena till gummifena samma material som till gummijiggarna och är helt suveränt, abborrarna är helt galna i gummifenan.Har testat det här i 2år på det 3:e
              Senast ändrad av LazziLax; 2011-12-20, 18:37.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Har du någon bild på hur gummifenan ser ut? Simmar den ok även med mjuk stjärt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                3 svar
                277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar