Mörten smiter ur stugan... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörten smiter ur stugan...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mörten smiter ur stugan...

Hej!

Om ni skulle råka bli irriterade och tycker att denna fråga passar sig bäst i "allt om mörtstugor-tråden", så säg till, så flyttar jag ämnet...

Så, till frågan:
    Mörten jag fångar i stugan jag har tenderar att smita ut. I fredags när jag kollade till stugan, fanns där ett gäng mörtar, men nu ikväll var den tom...

I stugan finns 4 ingångar som har en diameter på ca 7-10 cm. Sen blir det ju ännu krångligare för dem, när de ska komma förbi trådarna som håller i ingångarna.

Min tanke är att det inte behövs FYRA ingångar och att de kan vara lite för stora.
    Tänkte sy igen två av dem och minska de andra två.

Vad tycker ni som inte är helt nybörjare i ämnet?

// Totte

Förresten fattar jag inte varför de smiter!? De har ju f*n mat och skydd där inne! Känns som att de borde tycka att det är ett femstjärnigt hotell med roomservice lite då å då =)

Kommentera

tror du kan sy igen tre ingångar utan problem själv kör jag paraplystuga och den har ju bara en ingång, det funkar ju fint. sen kan det väl vara en ide att vittja oftare och ha en sump du stoppar mörtarna i då vet du med säkerhet att det finns mört när du ska hämta. om ingen snor mörtarna för dig dvs, vilket hände mig förra helgen.

Kommentera

Det är ingen som tjuvvitjat din stuga då?
        Det hände mig i veckan, jävligt surt....
        I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
        Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Att all mört hittat ut låter lite skumt, ingen som vart där och "tattat" som sagt tro?

Annars kan du nog sy igen två eller tre ingångar, det räcker med en...

Kommentera

Tack så mycket...
            Men vad tror ni om öppningsdiametern då?

Kommentera

Om man släpper ner en mörtstuga efter man kollat i den och låter mörten vara kvar i stugan brukar dom hitta ut. vet inte hur men så är det. Därför har man en sump bredvid mörtstugorna som man sparar mörten i.

Kommentera

Ursprungligen postat av tottebygger Visa inlägg
                Förresten fattar jag inte varför de smiter!? De har ju f*n mat och skydd där inne! Känns som att de borde tycka att det är ett femstjärnigt hotell med roomservice lite då å då =)
                Hehe... Så kan man ju se det. Jag tror du missar att mörtarna kanske inte uppskattar roomservicen som med jämna mellanrum plockar ut några av gästerna för ett litet "inte helt riskfritt äventyr" utanför det femstjärniga hoteller.

Sätt igen några av öppningarna så kanske de är mer benägna att stanna. Jag har två jäkligt små ingångar på min stuga. Där brukar gästerna stanna (trots det ganska bistra öde som väntar då hotellvistelsen är slut...)
                Senast ändrad av Mugge; 2011-02-07, 19:04.
                ... everything else is baitfish.

Kommentera

Dina ingångar är i helt rätt storlek.
                  Dock bör du lära dig att hittar en mört ut ur stugan så hittar resterande mörtar också ut ur stugan. Mörten simmar oftast ut stugan då du släpper ner den på botten igen. Skaffa dig en sump så får du ha kvar mörten

Kommentera

Ville bra rapportera att efter att jag sytt igen tre av fyra ingångar fick jag ca 50-60 mörtar efter ett dygn jämfört med tidigare, max 10 st. Jag vill starkt rekommendera er med fler än en ingång att prova detta.

Tack för alla tips =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    771 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson