Slipa dina egna borrskär. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa dina egna borrskär.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slipa dina egna borrskär.

Ja att kunna slipa sina egna skär och kanske kompisarnas när man ändå har en våtslipmaskin.

Jag har funderat lite kring detta ämne och har en Tormekslip med slipjiggar. Finns det någon som testat? Skulle gärna i så fall gärna vilja ha lite slipviklar och goda tips.

Tackar på förhand

80 pers. och ingen har koll. Kom igen nu gubbar. Nya skär till isborren är ju inte Gratis.

Kommentera

nya skär är inte heller världens dyraste köp....
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ingen dum ide. Men det är svårt med vinklarna! Vet flera som förstört mer än dom gjort nytta med det... Men lyckas du så kan du nog tjäna några kronor..

Kommentera

en våtslipmaskin räcker inte,för det rätta bettet behöver du en lumpskiva och slippasta att polera med som avslutning om du
          skall få det perfekt och borret skall skära som det skall.Lumpskivan är ett måste,grovslipningen kan du göra med en multislip,bandfil
          eller våtslip men poleringen sätter pricken över i:et så att säga...
          Ta det försiktigt när du lär dig,det är lättare att förstöra skäret för alltid än det är att få det bra...

Och Gimlan har tydligen ingen grövre Rantanenborr han...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack Byggarn för din ispiriation. På Tormeken så sitter det en brynskiva i läder så den är helt perfekt att använda i detta samanhang Och jag kan ju ta ett beg skär och ställa vinklen efter,men jag trodde att det fanns någon på forumet som hade den kunskapen men det kommer kanske. Tack i vart fall.

Kommentera

Jag har slipat skär sedan 1984 och använder bara trästavar som jag limmat på våtslippapper av olika grovhet.
              Men som sagt vinklingen är det absolut viktigaste!
              Skillnaden mellan ett borr som går perfekt och ett som är omöjligt att borra med är bara 1/10 grad.
              Jag slipar borren rakbladsvassa och sedan vinklar jag borret ute på isen så att jag kan prova mig fram.
              Sedan skall du också tänka på att skäret skall ha olika vinkel beroende på var på skäret du ser.
              Högre vinkel vid centrum och lägre vinkel ju längre du kommer utåt.
              Biten längst in är den som ger borret sitt "bett" är vinkeln där för liten så måste man pressa på borret för att det skall bita.
              Om vinkeln är för hög längre ut på skäret så biter borret för mycke och är omöjligt att borra med.

Lycka till.

Kommentera

Nä tyvärr så har jag ingen Rantanenborr.... detta just pga att dom har svindyra skär och finns inte speciellt många som åtgärdar detta.
                Fast i här i norr har vi en butik som tar in ditt gamla skär så får du ett begagnat slipat för bara några tior.
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
                  Jag har slipat skär sedan 1984 och använder bara trästavar som jag limmat på våtslippapper av olika grovhet.
                  Men som sagt vinklingen är det absolut viktigaste!
                  Skillnaden mellan ett borr som går perfekt och ett som är omöjligt att borra med är bara 1/10 grad.
                  Jag slipar borren rakbladsvassa och sedan vinklar jag borret ute på isen så att jag kan prova mig fram.
                  Sedan skall du också tänka på att skäret skall ha olika vinkel beroende på var på skäret du ser.
                  Högre vinkel vid centrum och lägre vinkel ju längre du kommer utåt.
                  Biten längst in är den som ger borret sitt "bett" är vinkeln där för liten så måste man pressa på borret för att det skall bita.
                  Om vinkeln är för hög längre ut på skäret så biter borret för mycke och är omöjligt att borra med.

Lycka till.
                  Börjar med att tacka dig för ett trevligt svar.

Om jag nu förstår det rätt så är det inte möjligt att slipa borren med en fast fixerad vinkel utan detta är ett handjobb? Jag vet av erfarenhet att det är väldigt knepigt det här med vinklarna därav att jag skaffade en Tormek som har olika jiggar men dom är fasta så att säga. Om man nu slipar med papper så vet du att det finns ett sådant med diamant en liten upplysning bara.

//rolf

Kommentera

Slipade ett par skär idag. Otroligt enkelt och superbra skärpa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    3 svar
                    277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar