Slipa dina egna borrskär. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa dina egna borrskär.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Något jag undrat över: Har tävlingspimplat i 30år och alltid använt Rantanen.Har alltid varit tvungen att ha ett reservskär hemma då den borren blir helt oduglig så fort du stött i det minst skräp.Nu har jag en Mora Nova som kanske inte tar lika snabbt i kärnis som Rantanen gör men den går bra i alla sorters isar.1m is med riktig stöp är inga problem där andra borrar fastnar.Novan går alltid lätt.En annan märklig sak är att den verkar gå lika bra fast det blivit hack i skären.Konstigt. En enda negativ sak om MoraNovan är att den är vit till färgen och den isar på alldeles fruktansvärt när det är kallt.Det går naturligtvis att lacka om den till en mörk färg som inte är så känslig för kylan.Ett annat - är priset.

Kommentera

Nu är ju frågan vad du menar med minsta skräp...har använt Rantanen själv lika länge,och lite till,i alla dimensioner och bara av den anledningen att den går bättre än alla borrar, i alla isar, även om dom fått en och annan skavank på eggen...jag delar helt enkelt inte din slutsats angående rantanenborrens skär...och jag har aldrig under dessa år blivit stående med en Rantanen som det inte går att borra med alls...måhända har jag haft tur...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag köpte mitt Rantanen början av 70:talet då det precis hade kommit till Sverige och använder samma skär fortfarande och hur många 1000tals hål jag gjort vet jag inte och tävlingsfiskade i 20år och skäret fortfarande vasst,visserligen slipar jag skäret själv i mellan åt men det är väldigt hårt stål i dom gamla skären som var rödmålade det fanns en variant som var blå målade och mycket sämre stål.
        Senast ändrad av LazziLax; 2012-01-21, 20:26.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det kanske är olika på skär men jag har inte ens kunnat se skadan på eggen ibland och den har ändå varit omöjlig att borra med.Har dragit sönder 2st Rantanen i stöp också.Då har det varit det mörkröda snabbskäret som tagit för mycket. Novan går lika bra fast det kommer vatten

Kommentera

japp ,det mörkröda skär alldeles för mycket om det är stöpis...

Enda gångerna jag vet att folk har haft besvär med rantanenskären,och även andra skär, och de verkar slöa är när de gång på gång sätts i isen alldeles för hårt och de första millimetrarna på eggen helt enkelt till sist ändrar vinkel eller går av...en borr skall sättas i isen mjukt och försiktigt ,då håller skären som LazziLax säger i tjugotalet år med bara lite lätt skärpning i mellanåt...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
            9 svar
            212 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Arbetar...
            X