Slipa dina egna borrskär. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa dina egna borrskär.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Edge Pal. Du har helt rätt, och ganska enkelt att begripa om man slipat en heldel borrskär.
    Senast ändrad av LazziLax; 2011-12-10, 16:47.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Tack! Trevligt att få medhåll!

Det framgår säkert att jag är lite ”stolt” över IcePal. Jag har löst hur man slipar isborrar på ett korrekt sätt. Det tog mig ett år att lösa själva principen. Sedan tog det ett antal månader att lösa det tekniskt genom att ta fram ett verktyg som klarade av det – och som var enkelt att hantera.

IcePal ser mycket enkel ut – och det tog alltså lång tid att få IcePal att se ut just så. Samtidigt borde väl IcePal vara världens mest avancerade slipverktyg eftersom IcePal slipar världens svåraste egg – och slipar denna egg perfekt i alla sina olika dimensioner.
      Att uppfinna någonting tar oftast lång tid. Det är få idéer som kommer som en blixt från klar himmel. I alla fall är det så för mig. Jag trivs med att lösa slipproblem och att sitta och ”klura” ut hur det skall gå till rent tekniskt och sedan ta fram ett slipverktyg som löser problemet – och jag är lite less på att ständigt möta Jantelagen som säger ”det går inte”.

Mina slipverktyg köps mest av proffs = riktiga knivanvändare. De vet att de behöver slipstöd när de slipar för att eggen skall bli så vass som de vill ha den. Notera att jag inte skrev supervass.

Det är amatörerna som alltid strävar efter att få sina eggar supervassa – helst skall man kunna raka skäggstubb med dem. En knivegg som är så vass att du kan raka dig med den duger till endast en enda sak, att raka sig med den – allt annat fördärvar eggen – och kniven blir därmed värdelös som verktyg.

Att kunna få en egg supervass är alltså det enklaste när det gäller att slipa. Slipkunskap innebär, i alla fall för mig, att kunna slipa eggar på olika verktyg som är exakt så vassa de behöver vara för verktygets funktion + att eggen skall vara hållbar så lång tid som möjligt, alltså vass och slitagetålig. DET är slipkunskap. Det är alltså (oftast) en nackdel att eggar är för vassa eftersom de då inte tål slitage alls. Vissa eggar, på vissa verktyg, skall vara supervassa.

Isborrar skall t.ex. inte vara supervassa, de skall bara vara vassa. Det är därför deras egg ser ut som den gör. Brant i sin inre ände där påfrestningarna är som störst och där de behöver vara mycket slitagetåliga för att eggen skall hålla – och flack i sin andra ände där påfrestningarna är mindre.

Vad är då vass? Jo, två raka och släta ytor som möter varandra i en låg vinkel = vass.

Ju rakare de är (slipverktyg behövs för att få dem raka) och ju slätare de är (det bryne du använder sist i slipprocessen bestämmer eggens släthet), ju lägre slipvinkeln är – ju vassare blir det – och naturligtvis måste eggens två sidor möta varandra på ett korrekt sätt.

Nackdelen är att ju lägre slipvinkel du har – ju känsligare blir eggen mot slitage.

Att få en egg rätt är alltså kunskapen om balansen mellan vasshet och slitagetålighet, i viss mån materialkunskap samt (helst) - även vem det är som skall använda kniven – och till vad.

Vi använder våra knivar på olika sätt. Några hugger med sina knivar, andra bara täljer. På enbart det exemplet talar jag om två helt olika eggar.

För att få den ultimata eggen måste man alltså (helst) slipa sin kniv själv – och balansera eggens slipvinkel/lar så att de passar just mig – och just denna kniv. Först då kan jag få en kniv som blir en kompis och som gör vad jag vill – inte som den vill. Jag lär känna min kniv, vet vad den klarar och inte klarar – och jag slipar den med hjälp av ett slipverktyg så att eggen inte förändrar sig det minsta, den blir bara vass. Exakt så vass som den skall vara. Då kan jag lita på min egg - med mitt liv som insats!

Thomas
      Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
        Uppköparen, jag tror att vi har väldigt olika erfarenheter när det gäller slipning och underhållsslipning och skulle vi börja diskutera detta ämne så behövs en helt egen tråd – och ganska lång diskussionstid. En sådan diskussion platsar inte i denna tråd. Vill du diskutera slipning med mig är du välkommen, jag har slipat eggverktyg i mer än 50 år. Jag är också medveten om att jag har mer att lära.

Du har aldrig slipat med IcePal och vet alltså inte hur IcePal slipar – så efter att du använt en IcePal kan vi ta upp diskussionen igen, då har vi båda erfarenhet av vad vi diskuterar. Fram till dess kanske du inte skall uttala dig så tvärsäkert om vad IcePal klarar och inte klarar. Ok?

Semp, har din isborr gått i sten och eggen fått stora hack kan du inte slipa bort dessa hack med IcePal, principiellt kan du det – men det skulle ta dig några dagars slipande och jag skulle tro att du tröttnar snabbare än så. Alltså, har du hack i eggen måste du antingen lämna in skären för slipning -eller köpa nya skär.

Har du fått små hack i eggen kan du slipa bort dem med IcePal – men det tar en timme eller två att göra det – resultatet blir perfekt och du ändrar inte slipvinkeln på dina skär ens en tiondels grad. Inte någon av skärets vinklar heller. Det är detta som är unikt med IcePal. Du kan slipa din isborr år efter år och det enda som händer är att den blir vass – och eggens kurvatur ändras inte.

Jag har sett många skär som folk har slipat själva. Alla dessa skär, utan undantag, har förändrade slipvinklar, oftast mycket brantare slipvinklar vilket gör borren tung och besvärlig att jobba med. Jag har aldrig sett en handslipad isborr vara rätt slipad. Jag har till och med sett isborrsskär slipade på båda sidorna av eggen – alltså - man har slipat dem som man slipar en kniv – och då fungerar de inte alls eftersom eggen inte längre når ned till isen.

Studera isborrens skär, titta noga på dem. Lägg märke till att slipvinkeln är brant i ena änden och flack i andra änden = slipvinkeln förändrar sig längs eggen (en knivegg har samma slipvinkel längs hela sin egg). Se hur eggen samtidigt vrider sig runt sin egen axel – och att eggen är kupad, alltså konkav. Det är en av världens svåraste egg att slipa, kanske den svåraste!

Många har svårt att få en kniv vass – och dess egg är helt rak och jämn. Att då ge sig på en skruvad, konkav egg där dessutom slipvinkeln förändrar sig från brant till flack – för hand – är näst intill en omöjlighet.

För att nå ned till eggen behövs ett konvext bryne som passar i den konkava eggens kurva. Det är det första problemet. Försöker du slipa ett skär med ett platt bryne så slipar du sönder skäret eftersom ena kanten på brynet kan ligga rätt – men andra kanten på brynet ligger då helt fel mot eggen – eftersom slipvinkeln förändrar sig.

För att förstå det här rätt; ta en kniv, sätt den i ett skruvstäd, böj bladet så att det ser ut så här ) - och vrid sedan bladet ett kvarts varv – och slipa sedan dess egg vass. (Då slipar du alltså bara 2 dimensioner – och isborrsskären har 3 dimensioner på sina eggar).

Thomas
        Du har säkert helt rätt, men likväl så behöver de flesta, för att inte säga alla eggverktyg en maskinslipning ibland, detta oavsett hur duktig man är att slipa/skärpa förhand.., å det kan finnas många anledningar..
        Men visst är ditt hjälpmedel bra, dock ska man inte ha en övertro på något hjälpmedel.., alla har sina begränsningar å inget hjälpmedel klarar allt det som en maskin byggd för ändamålet klarar..

Kommentera

Uppköparn, som jag skrev tidigare, utvecklingen går framåt, det som var omöjligt igår är en baggis att göra idag.

Du har helt rätt när det gäller att slipa för hand. Gör man det måste man lämna bort sina eggverktyg för slipning då och då eftersom man inte kan komma under 3 graders wobbling när man slipar för hand. Därmed blir en flat egg konvex - och en konvex egg allt mer konvex tills eggen kommer till en punkt där den inte längre fungerar, den är helt enkelt för brant.

Däremot, använder man sig av ett slipverktyg så slipar man eggen i exakt samma slipvinkel hela tiden. Det innebär att eggen inte förändrar sig varken uppåt eller nedåt i graderna, den behåller sin form och när man slipa den blir den bara vass, inget annat. Man kan slipa sin kniv år efter år på det sättet utan att slipvinkeln förändras.

Gå in på in hemsida, läs om mitt slipverktyg Chef – och vad Chef klarar av att utföra. Chef är världens första slipverktyg som har en gradskala. Gradskalan är exakt +/- 5/100 delar av en grad. Chef slipar både flata och konvexa eggar i exakta grader. Konvexa eggar kan alltså, för första gången, slipas med de grader man bestämt sig för att ha på sin konvexa egg – och man använder gradskalan när man ställer in önskat gradtal. (Det är en teknisk nyhet som är bara två veckor gammal).

Brynhållaren är justerbar i längd vilket medför att det går att använda ganska stora brynen upp till 15 cm i längd = man kan slipa om eggar, ändra slipvinklar osv snabbt. Chef kan justeras med exakthet ned till 1/100 dels grad med ett extra tillbehör, 3,5/100 dels grad i sitt standardutförande.

Chef är inte enbart ett helt nytt slipverktyg som klarar vad inga andra slipverktyg ens kommer i närheten av – Chef har också ett slipkoncept som gör att Chef är suverän att ha i t.ex. ett restaurangkök. Det innebär att det restaurangköket aldrig mer behöver lämna bort några av sina knivar för slipning. Chef är också perfekt för slaktboden i en jaktförening av samma skäl. (Chef är suverän för de som vill kunna slipa sina knivar med en precision som aldrig ens har setts tidigare).

Titta på bilderna längst ned på min hemsida och se exempel på vad Chef kan slipa och på den precision som Chef har, en av knivarna har på sin egg 5 facetter, de är 1 mm breda, linjerna mellan dem är raka från handtaget ända ut till spetsen – och det är 0,75 grader skillnad mellan facetterna. Det finns bara en sådan kniv som är slipad just så. Inget annat slipverktyg, eller maskin, klarar av en sådan precision. (Försök själv får du se om du klarar slipa med en sådan precision).

Så, om man nu har ett slipverktyg som Chef, eller Basic – varför skulle man då behöva lämna in sin kniv för slipning?
          En enkel fråga: Kan du slipa i exakta grader? Om ja, berätta hur du ställer in graderna…

Jag har slipat i 50 år. Jag har aldrig sett en egg som håller den slipvinkel den uppges ha. Jag har heller aldrig sett en kniv som har samma slipvinkel på båda sidor av eggen. Detta gäller ALLA knivar, oavsett deras prisläge. Fabriksslipningar är mycket dåligt gjorda – och det beror på att vanligt folk inte vet hur en egg skall se ut – och att de inte kan mäta eggvinklar… (Riktigt dyra knivar har ofta de sämsta eggarna).

Konvexa eggar kan man inte mäta eggvinkeln på. Det finns helt enkelt inga mätmetoder. Det är därför en del pratar om olika metoder att slipa, t.ex den berömda musmattemetoden = våtslippapper på en musmatta och så drar man kniven mot musmattan – och den konvexa eggan blir då vass. Visst – den blir vass – men vilken slipvinkel har den – och vilken slipvinkel hade den före slipningen? Sist men inte minst, har den samma slipvinkel på båda sidorna av eggen?

Chef kan slipa exakt samma konvexa sfär, i exakta förutbestämda gradtal på skäreggen, på alla konvexa eggar – på båda bladets sidor. Det kan t.ex. en slipverkstad inte utföra idag. De kan faktiskt inte ens mäta en konvex eggs gradtal på skäreggen. De flesta sliperier kan faktiskt inte ens slipa en flat egg med det gradtal kunden vill ha! (Och kunden kan inte kolla gradtalet – vilket sliperiet vet).

Jag kan mäta eggars gradtal mycket enkelt – ned till 5/100 dels grads exakthet. Dessutom, har man en Chef kan man ju mäta gradtal med den – ned till 0,25 graders exakthet, det är bara att lägga kniven på slipbordet, ställa in slipvinkeln efter dess egg – och läsa av gradskalan.

Oavsett vad du slipar med – så mig veterligt finns det ingen maskin som slipar med korrekta gradtal. Visst, tillverkarna uppger gradtal – men mät dem får du se!

Det finns en liten fin sak jag kan rekommendera, den heter Angel Cube: http://www.amazon.com/Magnetic-Angle.../dp/B0035MIQ6U
          Det är en gradmätare som är helt suverän. Med den kan man mäta fram vilken vinkel ens egg har. Den är mycket mer noggrann än t.ex. ett vattenpass om du skall bygga. Den har magneter på tre sidor, kan fästas på en I-balk och användas som vattenpass. Mycket användbar sak! Kostar 25 USD, alltså ca 175:-kr (+ frakt). Väska medföljer så den kan bäras i bältet. Köp den!

Fäst knivens handtag i ett skruvstäd. Sätt Angle Cube (AC) på bladets sida, nollställ AC (oavsett vilket gradtal den visar ställer den om sig till 0 grader). Flytta AC till eggen, läs av gradtalet. Nu vet du! Upprepa på bladets andra sida. Jämför slipvinklarna.

Vill du ha samma slipvinkel på bladet båda sidor. Fundera på en Chef…

Du har alltså fel när du säger att alla eggverktyg då och då måste slipas med en maskin för att eggen skall bli rätt. Vill man kunna slipa sina knivar själv finns det idag slipverktyg som utför detta betydligt bättre än vad någon maskin klarar av att göra – och med en betydligt högre precision – och i exakta grader.

Thomas

Kommentera

Hej Thomas
            Min fundering är, använder UR Rantanen IcePal till slipningen av sina skär? Jag personligen tror att det är en maskin.
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Alla isborrsskär slipas av en maskin när de tillverkas, det är en nödvändighet eftersom man slipar fram en egg på dem. IcePal skulle vara totalt oduglig till det jobbet – däremot klarar IcePal att sedan underhållsslipa den eggen - utan att förändra dess slipvinklar.

Thomas

Kommentera

Jag misstänker att några som läst denna tråd har köpt en IcePal av mig.

Skriv gärna om era erfarenheter om IcePal = blev din isborr så vass som du ville ha den – och följde verkligen brynet skärets tre olika dimensioner – och var det enkelt att slipa isborren så som jag påstått att det skulle vara?

Skriv öppet och ärligt, även om negativa saker om ni hittat några sådana!

Thomas

Kommentera

Jag blir med nyfiken på vad de som köper detta verktyg tycker.
                  Sen är det kanon med en försäljare som efterfrågar både positiva och negativa omdömen så öppet som du gör!
                  Vanligtvis brukar en del återförsäljare bli minst sagt sura om man skriver negativt om dom i ett forum.
                  Så all heder åt dig!

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
                  Jag misstänker att några som läst denna tråd har köpt en IcePal av mig.

Skriv gärna om era erfarenheter om IcePal = blev din isborr så vass som du ville ha den – och följde verkligen brynet skärets tre olika dimensioner – och var det enkelt att slipa isborren så som jag påstått att det skulle vara?

Skriv öppet och ärligt, även om negativa saker om ni hittat några sådana!

Thomas

Kommentera

Jag har köpt det,tog ett litet tag innan det satt på rätt ställe men sedan gick det ganska lätt att få en väl fungerande egg...
                    jodå, väl fungerande trots att den inte blev lika blank som när det var nytt, så nu behöver jag väl inte skärpa 155 rantanenen på tjugo år igen...
                    Köpte med flat yta på andra sidan så nu är alla knivar vassa med...så jodå,grejen fungerar till full belåtenhet så här långt,vilket man tyvärr inte kan säga om allt man inhandlar...har dock en fundering på hur länge slipytan kommer att hålla...
                    Skall ge mig på en av 205 borrarna med få se...skall bara använda den i morgon först medans jag vet att den fungerar
                    Senast ändrad av byggarn; 2012-01-17, 23:18.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack byggarn!

Ta en bit fint våtslippapper och vik den över brynet och slipa tills du får en blank egg.

Brynet som medföljer IcePal är på 25 mikron = ett fint diamantbryne. Detta bryne ger en liten mikrotandning på eggen – och det är bra att ha på isborrsskären! (samma sak kan du göra på dina knivar – då blir eggen finare, dra sedan eggen längs med ditt läderbälte – då blir den blank också.

(Påminner mig om historian om bussföraren som hade fullsatt buss och där folk stod och skymde sikten i backspegeln på höger sida, han ropade gång på gång ”var vänlig och gå bakåt så att jag kan se spegeln” En kommentar kom naturligtvis flygande ganska snart ”det var en kokett jävel”…)

Slipa en isborr i veckan så håller brynet i ca 10 år skulle jag tro. Räcker det? När du slitit ut det skickar du det till mig – och om jag fortfarande lever - sätter jag på ett nytt bryne… Lite svårt att prissätta.. ca 100 kr skulle jag tro...

Isborrar är bra på så sätt att om det är rätt slipat så borrar dom perfekt i isen. Det går alltså inte att bara tycka någonting (som med knivar). Antingen borrar isborren – eller också gör den det inte.

När det gäller knivar vill de flesta ha det så vasst som möjligt, helst skall de kunna tälja i ett hårstrå som hänger fritt i luften. Ni här på detta forum är ute i naturen. Ni, hoppas jag, vet att en så vass kniv duger bara till en enda sak – och det är att tälja i hårstrån som hänger fritt i luften. Använder man kniven till det en kniv är avsedd till att göra, blir eggen fördärvad direkt – och sedan har man ingen kniv alls.

En kniv skall bara vara så vass som den behöver vara för att lösa sin uppgift – den skall, förutom att vara vass – även vara tålig mot slitage så att man kan använda den ett tag innan den blir slö. Eller?

Slipkunskap är alltså att kunna avgöra balansen mellan vasshet och slitagetålighet. Att slipa en kniv vass – är det svårt? Två plana ytor skall möta varandra…

Robban – jag är för gammal för att hålla på med sånt.
                      Mitt mål är att rädda kvar IcePal som produkt. För att kunna göra det måste jag sälja ett antal IcePal per år. Jag vill alltså att det skall gå minst jämnt ut för mig, men jag ser gärna en liten vinst också eftersom jag numera är pensionär.

Jag vet att IcePal fungerar och att IcePal slipar isborrsskär perfekt – så jag är inte speciellt rädd för negativ kritik. Dessutom, negativ kritik, om den är väl underbyggd, lär mig mer än vad beröm gör.

Beröm är naturligtvis roligt att få – men produkterna blir ju inte bättre, det är bara jag som känner mig bättre…

Får jag uppbyggande kritik, alltså orsak och verkan, kan en sådan kritik medföra att jag kan förbättra IcePal så att den blir en ännu bättre produkt.

Thomas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      3 svar
                      277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar