Slipa dina egna borrskär. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa dina egna borrskär.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visst kan man skicka bort skären för slipning, det kostar ca 100:kr per gång inkl porto. Kronor kostar ca 200 kr med porto. Det tar några dagar – och så har man ett vasst borr. Enkelt och smärtfritt.

Men, det är väl inte enbart det som är problemet?

Om isborren blir slö ute på isen kanske jag måste sluta fiska och gå hem. DET är ett av problemen.

Eller, jag vill fiska, tar fram isborret och upptäcker att det är för slött, jag hade glömt att skicka in den för slipning – så det blev inte något fiske den dagen. DET är ett annat av problemen – som jag ser det.

IcePal har jag liggande i ryggan. När borret är slött slipar jag det. Jag kan slipa det ute på isen – och isborret blir perfekt slipat, supervasst.

Jag slipper skicka bort det och vänta några dagar, jag behöver inte sluta fiska och gå hem – och jag kan fiska när helst jag vill fiska - oavsett borret är vasst eller slött när jag känner för att fiska. DET är det viktiga, i alla fall för mig.

Jag klarar mig själv helt enkelt. – och har aldrig mer en slö isborr.

Så tänkte jag när jag konstruerade IcePal i alla fall.

Thomas
    Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Edge Pal.

Helt klart bra idé att kunna göra så, men till slut så kommer du till gräns när skäret helt måste slipas om för att få alla vinklar rätt, då hjälper det inte att enbart få skärpa på eggen.., visst blir det vasst, men långt ifrån en trevlig borr att jobba med..
      Så jag skulla ha två skär liggande hemma, ett i resrev alltså. Å inför varje säsong se till att få dom slipade, då klarar man sig garanterat över vintern med enbart att skärpa eggen som du gör..
      Sen de som bor i en stad har säkert en kunnig slipfirma i närheten.., å dom brukar kunna slipa skären mot lite fikapengar medans du väntar..

Kommentera

Uppköparen. Suck. Du har FEL. Var snäll och läs vad jag skrivit ovan. Jag stolpar det igen:

• IcePal slipar isborrsskär genom att IcePal följer befintlig egg, alla dess tre olika dimensioner.

• Detta innebär att eggen blir helt rätt slipad – i alla sina olika slipvinklar. Det är just detta som IcePal klarar av att utföra. Eggen på skären förändras alltså inte av slipningen.

• Skären behöver INTE lämnas in för att få sina slipvinklar rättade - eftersom dom slipas helt perfekt, och 100% rätt, med IcePal. Inga förändringar sker alltså på eggen – mer än att skären blir vassa.

• Eftersom det enda som händer med isborren när man slipar skären med IcePal är att skären blir vassa – varför skulle då isborren bli sämre att jobba med? Förklara gärna det för mig.

Folk har svårt att få en kniv vass. En kniv har bara en enda slipvinkel = 1 dimension på eggen. Isborrar har 3 olika dimensioner på sina eggar. IcePal slipar alla dessa tre dimensionerna samtidigt. Det är just detta som gör IcePal helt unikt i världen som ett suveränt medtagbart slipverktyg som slipar isborrarna skär 100% rätt – och med en mycket hög kvalité på slipningen. Kanske den högsta kvalitén ni har sett någonsin.

Jag vet att detta är svårt att förstå. Steget från mycket svårt – till mycket enkelt, är stort, kanske för stort.

Utvecklingen går framåt.
        Idag kan man slipa sina isborrar själv.
        Det kunde man inte tidigare.
        En positiv förändring har alltså inträffat - om man är isfiskare - och om man vill kunna slipa sin isborr själv.

Vill man kunna slipa sin isborr själv kan man alltså göra detta numera - men det är ingent tvång, man kan välja att skika bort sina skär som man alltid ha gjort.

Thomas

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
          Uppköparen. Suck. Du har FEL. Var snäll och läs vad jag skrivit ovan. Jag stolpar det igen:

• IcePal slipar isborrsskär genom att IcePal följer befintlig egg, alla dess tre olika dimensioner.

• Detta innebär att eggen blir helt rätt slipad – i alla sina olika slipvinklar. Det är just detta som IcePal klarar av att utföra. Eggen på skären förändras alltså inte av slipningen.

• Skären behöver INTE lämnas in för att få sina slipvinklar rättade - eftersom dom slipas helt perfekt, och 100% rätt, med IcePal. Inga förändringar sker alltså på eggen – mer än att skären blir vassa.

• Eftersom det enda som händer med isborren när man slipar skären med IcePal är att skären blir vassa – varför skulle då isborren bli sämre att jobba med? Förklara gärna det för mig.

Folk har svårt att få en kniv vass. En kniv har bara en enda slipvinkel = 1 dimension på eggen. Isborrar har 3 olika dimensioner på sina eggar. IcePal slipar alla dessa tre dimensionerna samtidigt. Det är just detta som gör IcePal helt unikt i världen som ett suveränt medtagbart slipverktyg som slipar isborrarna skär 100% rätt – och med en mycket hög kvalité på slipningen. Kanske den högsta kvalitén ni har sett någonsin.

Jag vet att detta är svårt att förstå. Steget från mycket svårt – till mycket enkelt, är stort, kanske för stort.

Utvecklingen går framåt.
          Idag kan man slipa sina isborrar själv.
          Det kunde man inte tidigare.
          En positiv förändring har alltså inträffat - om man är isfiskare - och om man vill kunna slipa sin isborr själv.

Vill man kunna slipa sin isborr själv kan man alltså göra detta numera - men det är ingent tvång, man kan välja att skika bort sina skär som man alltid ha gjort.

Thomas
          Tror du missat vad jag skrivit, det fungerar säkert bra med din uppfinning i många fall, men alla eggverktyg kommer till en gräns när dom behöver slipas å inte bara skärpas upp, det kan vara skada, misstag, oturen m.m som varit framme, å då vill då inte jag sitta å gnugga för hand..., så hur bra ditt verktyg än fungerar, så är det alltid bra att ge skären en professionell genomgång.., vilket f.ö gäller de flesta eggverktyg.., det är stor skillnad på vass å vass..

Kommentera

Jag är nyfiken på vad som behövs om man skulle råka borra på fel ställe och slå borren i en sten.. Går det att slipa iordning om det blir en skada, eller måste man byta skären?

Kommentera

skäret får en ny vinkling och måste slipas alt bytas ut om det är riktigt illa, ice pal slipar inte skären mycket, enbart mindre ojämnheter och bucklor på eggen. har du riktig otur m¨ste du köpa nya skär då vinkeln är helt fel

Kommentera

Diamant bryne eller rundfil är ok att underhålls skärpa med. Ha funkat på mitt ur i 20år .

Kommentera

Ursprungligen postat av hellhammer Visa inlägg
                  Diamant bryne eller rundfil är ok att underhålls skärpa med. Ha funkat på mitt ur i 20år .
                  har du borrat i sten eller liknande med skären? undrar bara.
                  dessutom så har det konstaterats i tråden att det fungerar att underhållsslipa med

Kommentera

Edge Pal är helt klart ett bra hjälpmedel, men det ska som mycket annat inte överskattas.., det är ett hjälpmedel inget annat, så vid större skador eller liknande behövs det lång erfarenhet å kunskap för att slipa för hand, eller maskiner som kan hantera alla vinklarna..., en novis kommer aldrig att få nån ordning på ett skär med en större skada.., det är lika meningslöst som att ge sig på en hårdmetall klinga med diamant fil/bryne.., dessutom är kostnaden så låg att låta ett proffs ta hand om jobbet, så tjura på själv bevisar möjligen att man är en ofattbar snåljåp.., eller idiot.. :-)

Kommentera

Uppköparen, jag tror att vi har väldigt olika erfarenheter när det gäller slipning och underhållsslipning och skulle vi börja diskutera detta ämne så behövs en helt egen tråd – och ganska lång diskussionstid. En sådan diskussion platsar inte i denna tråd. Vill du diskutera slipning med mig är du välkommen, jag har slipat eggverktyg i mer än 50 år. Jag är också medveten om att jag har mer att lära.

Du har aldrig slipat med IcePal och vet alltså inte hur IcePal slipar – så efter att du använt en IcePal kan vi ta upp diskussionen igen, då har vi båda erfarenhet av vad vi diskuterar. Fram till dess kanske du inte skall uttala dig så tvärsäkert om vad IcePal klarar och inte klarar. Ok?

Semp, har din isborr gått i sten och eggen fått stora hack kan du inte slipa bort dessa hack med IcePal, principiellt kan du det – men det skulle ta dig några dagars slipande och jag skulle tro att du tröttnar snabbare än så. Alltså, har du hack i eggen måste du antingen lämna in skären för slipning -eller köpa nya skär.

Har du fått små hack i eggen kan du slipa bort dem med IcePal – men det tar en timme eller två att göra det – resultatet blir perfekt och du ändrar inte slipvinkeln på dina skär ens en tiondels grad. Inte någon av skärets vinklar heller. Det är detta som är unikt med IcePal. Du kan slipa din isborr år efter år och det enda som händer är att den blir vass – och eggens kurvatur ändras inte.

Jag har sett många skär som folk har slipat själva. Alla dessa skär, utan undantag, har förändrade slipvinklar, oftast mycket brantare slipvinklar vilket gör borren tung och besvärlig att jobba med. Jag har aldrig sett en handslipad isborr vara rätt slipad. Jag har till och med sett isborrsskär slipade på båda sidorna av eggen – alltså - man har slipat dem som man slipar en kniv – och då fungerar de inte alls eftersom eggen inte längre når ned till isen.

Studera isborrens skär, titta noga på dem. Lägg märke till att slipvinkeln är brant i ena änden och flack i andra änden = slipvinkeln förändrar sig längs eggen (en knivegg har samma slipvinkel längs hela sin egg). Se hur eggen samtidigt vrider sig runt sin egen axel – och att eggen är kupad, alltså konkav. Det är en av världens svåraste egg att slipa, kanske den svåraste!

Många har svårt att få en kniv vass – och dess egg är helt rak och jämn. Att då ge sig på en skruvad, konkav egg där dessutom slipvinkeln förändrar sig från brant till flack – för hand – är näst intill en omöjlighet.

För att nå ned till eggen behövs ett konvext bryne som passar i den konkava eggens kurva. Det är det första problemet. Försöker du slipa ett skär med ett platt bryne så slipar du sönder skäret eftersom ena kanten på brynet kan ligga rätt – men andra kanten på brynet ligger då helt fel mot eggen – eftersom slipvinkeln förändrar sig.

För att förstå det här rätt; ta en kniv, sätt den i ett skruvstäd, böj bladet så att det ser ut så här ) - och vrid sedan bladet ett kvarts varv – och slipa sedan dess egg vass. (Då slipar du alltså bara 2 dimensioner – och isborrsskären har 3 dimensioner på sina eggar).

Thomas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      3 svar
                      277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar