Har slipat borrskär i 25 år och det blir super vasst,tyvärr gör många det felet att dom slår borr skäret i isen innan dom börjar borra, och efter ett tag så ändrar sig vinkel på borr skäret och det biter ingenting,då får man ha en skränktång och försöka ändra vinkel tillbaka,detta gäller dom fasta skären.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slipa dina egna borrskär.
Collapse
X
-
Jag slipar mina borr på en höghastighetsslip och därefter på en lumpskiva - rakbladsvass. Har än så länge inget problem med att hålla vinkeln. Däremot måste jag varna för höghastighetsslipar. Jag har använt sådana i 20 år, man måste veta vad man håller på med annars går det fort. Tormeken är mer förlåtande så rock on.
Kommentera
-
-
Japp jag är med på vad du menar, tänkte mest bara tipsa och samtidigt varna för höghastighetsslip, ett fantastiskt hjälpmedel. Förstår att det kunde missuppfattas med tanke på ditt meddelande. Däremot är ditt råd om att inte slå borren i isen guld värt. Jag har sett många som, förmodligen ovetande, slår ner isborren när de skall borra. Min analys är att de troligen tänker slå av fastfrusen is som sitter på skäret. Ett i längden riktigt saftigt misstag.
Kommentera
-
Din analys är helt rätt,och då finns det ett enkelt sätt att få av isen,man stoppar is borret i hålet lägger borret på sidan och skaver av isen i borrhålet genom att veva några varv fram och tillbaka,och isen på borret är puts väck.Senast ändrad av LazziLax; 2011-02-26, 20:31.Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
En knivegg har 1 dimension, isborrsskär har 3 dimensioner. Dom är konkava (skålform), skruvade – och eggen börjar brant och slutar flackt, alltså slipvinkeln förändrar sig utmed eggen. Isborrsskär anses vara en av världens svåraste eggar att slipa just på grund av att de är tredimensionella.
1. För att komma åt eggen måste brynet vara konkavt, alltså det måste nå ned i ”skålen”. Ett platt bryne slipar endast med sina yttersta kanter – och det går inte speciellt bra eftersom slipvinkeln förändras utmed eggen = ena kanten på brynet håller en annan slipvinkel än den andra ändan har… (Som skrivits ovan, en rundstav med slippapper når ned i ”skålen”).
2. Skruvningen gör det hela lite krångligare – men det är det minsta problemet av de tre dimensionerna.
3. Slipvinkeln förändras från brant till flackt – det innebär att man alltså inte kan hålla samma slipvinkel när man slipar ett isborrsskär, man måste hela tiden förändra slipvinkeln till den slipvinkel skäret har just där man slipar.
Jag har konstruerat ett slipverktyg som heter IcePal. IcePal slipar isborrskär perfekt – och det är mycket enkelt. Man kan sitta ute på isen, med hanskar på sig och slipa sin isborr – och eggen blir 100% perfekt. IcePal slipar alltså skärets alla tre dimensioner samtidigt.
Följ länken för att se bilder av IcePal: http://www.edgepal.com/products-ice-se.html
Jag hade planer på att lägga ned IcePal som produkt – men nu, när jag blivit pensionär, har det börjat strömma in beställningar av IcePal - så jag kommer att producera en ny serie och den kommer att vara klar före vintern. Ökar intresset ytterligare så kommer jag att ha kvar IcePal som produkt i framtiden.
En gammal tråd att läsa: http://www.fiskesnack.com/forum/show...v-isborr/page5
IcePal är alltså testad av en medlem på detta forum. Jag garanterar att IcePal fungerar perfekt. Är du inte nöjd med den IcePal du köpt – skicka tillbaka den omgående och du får pengarna tillbaka.
IcePal säljs komplett med ett konvext diamantbryne som håller i år efter år av slipning. IcePal är inte för stora slipningar där det finns stora hack i eggen, IcePal;s uppgift är att slipa skären vassa. Du kan alltså starta varje fisketur med en vass isborr – och även slipa ute på isen medan du fiskar om du så vill. IcePal tillverkas i ristfritt stål. Pris 600:-kr.
Har ni frågor så kontakta mig!
ThomasJag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.
Kommentera
-
Jag har nu producerat en serie IcePal och kan leverera omgående.
Priset blir tyvärr högre än tidigare; 600:- kr
Vill du även ha ett platt diamantbryne monterat (för knivslipning) ökar priset till 700:-kr.
Läs mer om IcePal på min hemsida: www.edgepal.com - IcePal hittar ni under rubriken ”slipverktyg”.
Som jag skrivit tidigare i andra trådar. IcePal slipar alla spiralisborrar, alla fabrikat, alla skär, även de fasta kronorna – och det är enkelt att slipa dem!
IcePal är konstruerad för att få skären vassa – inte för att slipa bort djupa skador där flisor har gått ur eggen efter kontakt med stenar. Små skador kan man fixa med IcePal - inte stora skador.
Jag har haft funderingar på att lägga ned IcePal som produkt eftersom det verkar som många inte tror på att IcePal fungerar - men – IcePal fungerar perfekt! Du kan slipa din isborr ute på isen under pågående fiske om du vill.
Jag gillar inte att göra ”reklam” för IcePal på detta Forum – men IcePal är till stor hjälp för isborrsanvändare genom att man kan slipa skären till perfekt skärpa helt själv. Man slipper leta efter folk som kan slipa – och slipper skicka bort skären för slipning. Ute på isen kan man, när som helst, på några minuter, slipa sin isborr – och genom detta alltid ha perfekta skär.
Jag vill gärna ha IcePal kvar som produkt också...
ThomasJag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Harmageddon Visa inlägg80 pers. och ingen har koll. Kom igen nu gubbar. Nya skär till isborren är ju inte Gratis.
vass lär du säkert få eggen, men vet du inte vilken vinkel/vinklar den ska ha å hur du mäter den, så kommer den att bli helt hopplös att borra med..
Så lämna in den till ett företag som slipar eggverktyg.., det kostar inte många kronor att få den i nyskick.., troligen blir den t.o.m långt bättre än den var som ny..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
|
3 svar
277 visningar
0 gillar