Stora tråden om ismetepulkor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora tråden om ismetepulkor!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dom finns inte inne på lokala biltema ännu, svågern jobbar där och meddelar mig då den stora kommer in, jag åker och handlar den på direkten då den kommer... Vill ju börja modda loss! gått och funderat på vad jag skall lyxa till med då jag kommer ha 35cm extra på längden iår!

fästen för ett enkelt och portabelt vindskydd ska jag försöka mig på i alla fall! sedan vill jag ha mina spöhållare för ismetet löstagbara då dom bara tar plats på p&t sjöarna och rödingfisket i fjällen. Fästen för en motorisborr kan nog också bli aktuellt.
    Senast ändrad av hewzter; 2013-10-14, 11:02.

Kommentera

• Nu finns pulkorna från biltema inne (iaf i Sundsvall).

Var dit en sväng på lunchen och köpte den stora.

Den mindre av pulkorna är dock egentligen den bättre... Riktigt bra lutning på fronten vilket gjorde att den såg ut att ploga mindre än mina gamla pulka samt den större modellen, dessutom bättre plast och gedignare.

EDIT: skall lämna tillbaks den stora, mest på grund av att den är så skrymmande i bilen. Mina polare och jag samåker oftast och den tar till och med så pass mycket plats i min v70 att man inte får in en utility sled på sidan ens om man fällt båda sätena... en aning overkill helt enkelt. Hade utility sledden kunnat stå inuti den stora pulkan hade det varit ok för då hade man bara kunnat stacka dom, men tyvärr är insidan av den stora pulkan från biltema sluttande inåt så den är en aning smalare i bredd på botten än i toppen.
      Senast ändrad av hewzter; 2013-10-23, 20:37.

Kommentera

• Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
        Nu finns pulkorna från biltema inne (iaf i Sundsvall).

Var dit en sväng på lunchen och köpte den stora.

Den mindre av pulkorna är dock egentligen den bättre... Riktigt bra lutning på fronten vilket gjorde att den såg ut att ploga mindre än mina gamla pulka samt den större modellen, dessutom bättre plast och gedignare.

EDIT: skall lämna tillbaks den stora, mest på grund av att den är så skrymmande i bilen. Mina polare och jag samåker oftast och den tar till och med så pass mycket plats i min v70 att man inte får in en utility sled på sidan ens om man fällt båda sätena... en aning overkill helt enkelt. Hade utility sledden kunnat stå inuti den stora pulkan hade det varit ok för då hade man bara kunnat stacka dom, men tyvärr är insidan av den stora pulkan från biltema sluttande inåt så den är en aning smalare i bredd på botten än i toppen.
        Tog du den lilla istället och hur verkar den isf? Är riktigt sugen på den men den är slut i gbg och de kan inte svara på när/om den kommer in igen.

Kommentera

• Jag bestämde mig för att laga min gamla utility sled med hjälp av polyester - fungerat bra hittils.

Däremot köpte en fiskepolare den lilla från biltema istället och den är schysst! Bättre plast än utility sled, tjock och endå smidig, en aning mer vikt (såklart) men inte så det stör. Den absolut bästa egenskapen enligt mig är att den har en längre och flackare nos än både biltemas stora pulka och min gamla utility. Dom två är faktiskt ganska lika med en brant nos som tenderar ploga i puder och bli stoppkloss i slask...

Pajjar min polyseterlagning så tänkte jag köpa den lilla från biltema istället.

Kommentera

• Tack för svar! Låter ju fint, får ligga på dom lite tror jag, vintern verkar stå om hörnet även i götet

Kommentera

• Polysesterlagingen av min utility sprack på första användningen... Så jag införskaffade en Biltema lilla modellen för 299:-

Eftersom jag knappt fick plats i utilitysledden (och det var utan motorborr!) så behövde jag skapa mer utrymme samt någon lösning för motorborren. Jag har vridit och vänt på det och skissade till slut fram en lösning där jag byggt upp högre kanter med plywood, detta innebär att jag får en ganska hög tyngdpunkt eftersom motorborren hamnar ovanpå resten av all packning. Dock får jag nu med mig allting jag vill ha, samt att då jag inte ismetar utan kör pimpling/jiggning så har jag även en nice hylla för ekolodet, något jag saknat på min gamla lösning. "Fästet" för motorborren är av enklaste möjliga konstruktion, jag har kapat ut en V-form i fronten av pulkan och kapat ut ett spår som passar motordelen i bakdelen. Den sitter riktigt bra och är enkel att lyfta ut/i då man förflyttar sig. Utan något i pulkan väger den in på 10,5kg - jag hoppas att den brantare nosen på den här modellen tar bort lite av plogningen som utilityn led av då den överpackades och kördes i snö.

Click image for larger version

Name:	pulka2.jpg
Views:	1
Size:	309,5 KB
ID:	1771161Click image for larger version

Name:	pulka1.jpg
Size:	460,0 KB
ID:	1771162Click image for larger version

Name:	pulka3.jpg
Size:	456,8 KB
ID:	1771163

Kommentera

• Perfekt!
                Då ordnar vi en dragstång till pulkan!
                Jag "råkade" nämligen handla en leksak i helgen...

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1386004143.091055.jpg
Size:	111,9 KB
ID:	1771164

Kommentera

• Bra där Henke!

Kommentera

• Fick prova min pulka idag. Satte dit två spöhållare för 6 spön. Nog det bästa jag köpt till ismetet. Nu fattas det bara någon som kan dra pulkan så kan jag ligga i den.

Kommentera

• Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Perfekt!
                      Då ordnar vi en dragstång till pulkan!
                      Jag "råkade" nämligen handla en leksak i helgen...

[ATTACH]62016[/ATTACH]

Nu börjar vi prata vettiga lösningar!

Köpte själv ny släpvagn att ha efter Can Am;en

Meningen är väl att man ska kunna åka från ytterdörren och rakt ut på isen, borra hålen ett par steg ifrån grejorna och sen kunna blåsa rakt över sjön om man vill flytta på sig senare på dagen.

På en vanlig ismetepulka får ju inte ens veden plats som man förbrukar på ett pass. Snudd på att en fullstor släpvagn rymmer allt
                      Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      771 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson