Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skruvdragare till isborren. Någon som har provat? Bifogar länk.
Collapse
X
-
Kan säkert funka bra till iaf abborrpimpel eller så med kanske 130 mm hål. Men skall man fiska gädda så vette fan, då får man nog mata på en riktigt krallig skruvdragare.
Vi köpte in en på jobbet som kanske kunde funka, den användes till att dra i 200 mm långa "franska skruvar". Tror den var på 32 Volt eller nått liknande, men jag tror den slutade användas då den var så kraftig att man nästan följde med runt själv. Allvarlig risk för handledsskador och liknande.
Men den skruvdragaren själv kostar nog som en komplett Mora 250 mm motorborr så det är nog ändå inget läge för det.
Skall du använda denna tillsats så tror jag på att skaffa sig en lite bättre kvalitet på skruvdragaren och framförallt på att ha minst 2 batterier, batterierna är väl det som annars brukar vara den stora skillnaden när man köper en bra skruvdragare.
Helt klart en bra idé, kompakt blir det ju också vid transport. Det är väl en av de stora nackdelarna med bensindrivna borrar.
Mora hade väl dessutom en elektriskt driven 200 mm borr för några år sedan, men den tror jag togs bort från sortimentet. Kikade faktiskt på den då jag tänkte bygga en pulka med ett fritidsbatteri till ekolod etc. Nu finns den nog bara som 130 eller var det 150 mm. Min gissning är att motorerna brann upp av den höga belastningen av att borra med 200 mm.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
-
Det finns ett billigare alternativ...man tar en fiskepolare med sig som är villig att borra en massa hål...skämt å sidan..lite motion skadar inte..jag tycker fisket spårar ur om allt ska bli maskinellt ett vasst Rantanen is borr räcker för mig....ur säkerhets synpunkt så är det bättre att borra för hand..ett tips.. man räknar varvet på isborren och på så vis får man is tjocklek..gränsen är 4 varv på mitt borr = 5cm is där tycker jag är gränsen om man inte vill bada.Senast ändrad av LazziLax; 2010-12-10, 08:46.Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
200 mm hål, 70 cm is och 20 cm flödvatten/issörja ovanpå så tar jag maskinellt. 130 mm eller mindre så funkar handjagare rätt bra.
Men visst har man slitit sig halv fördärvad med 200 mm handjagare också. Rödingsjöar på våren med flödvatten och dubbla förlängare för att komma igenom. Men då blir det bara ett hål vare sig det är fisktomt eller på torra land.
Minns speciellt en gång som jag tog i så mycket att jag fick tunnelseende och höll på att svimma, värsta huvudvärken EVER blev det också. Länge leve bensinsnurran!Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Har precis provat
Satt en skruvdragare direkt på min 205 rantanen...jodå trettio hål i rad,dock bara i
12-14cm tjock is...detta med ett 18V 2,6ah NiMh batteri.
Skruvdragaren är nog dock en av de starkaste som går att köpa för en normal slant och
har ett dragmoment på 82Nm,trots detta behöver den nog växlas ner för att inte få jobba för hårt med 205:an...klarade dock av att dra av M8 rostfria bulten jag hade som överföring till borret...
Har inte provat den på 150mm borret än,men där skulle jag tro att den klarar sig med bravur
110 borret har jag lagt på hyllan sedan tävlingsfiskandet avslutades
Bygger en växel runt 2-2.5:1 så klarar den nog 205:an med....kanske...
länk skruvdragaren:
As a division of the Bosch Group, we are a leading global supplier of power tools, garden tools, power tool accessories, and measuring technology. With brands such as Bosch and Dremel, we live customer proximity and technical progress and stand for innovation, quality, and reliability. With our wide range of products, we offer professional users and DIY enthusiasts worldwide the tools they need to successfully complete their projects. Whether on the construction site or in their own home.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Om man går ner till 150 mm och sedan köper en sån där såg att såga mellan 3 st 150 mm så får man ett hål i bra storlek för Gädda.
Ifall man då är 2 personer (vilket man minst borde vara alltid ute på isen) så kan en person borra och den andre såga.
Då borde det fungera även med lite billigare 18v-maskiner tycker man.
Kanske inte fler än 20 hål på ett batteri men då går det ju ta med något extra batteri som är laddat och klart.
*edit
Någon med elektrikerutbildning som kan mer kanske kan säga ifall det inte skulle gå att modda en skruvdragare att gå lite grann på övervolt för att få lite extra kraft ur den, utan att den brinner upp så klart (men kylning kanske går att fixa enkelt med vinterväder) och ett bra acc med fler Ah går väl att få någon att tillverka tycker manSenast ändrad av tintin_jkpg; 2010-12-10, 10:09.
Kommentera
-
Palla borra 3 hål och sedan såga för att man är lat och inte orkar borra upp ett 200mm hål direkt. - Tidskrävande bara och lathet att borra 3 150mm hål å såga... skit i att fiska istället isåfall
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael S Visa inläggPalla borra 3 hål och sedan såga för att man är lat och inte orkar borra upp ett 200mm hål direkt. - Tidskrävande bara och lathet att borra 3 150mm hål å såga... skit i att fiska istället isåfall
/M
Själv fiskar jag för fiskets skull, för att jag tycker om att fiska. Inte för att få motion.
Vill man det så kan man väl gå på gym istället för att borra sig fördärvad genom 30+ cm is halva dagen.
Kommentera
-
Klart att det funkar med en skruvdragare MEN den kommer att gå sönder på nolltid.. Dom är inte gjorda för att köras i så hårt motstånd. Möjligvis Slagskruvdragare alternativt mutterdragare på batteri..... Jobbar själv med verktyg och har sett otaliga skruvdragare folk kört frallor och karmskruv med som bara är att kassera.- T e a m O d i n -
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggDet var ett moget och trevligt inlägg.
Själv fiskar jag för fiskets skull, för att jag tycker om att fiska. Inte för att få motion.
Vill man det så kan man väl gå på gym istället för att borra sig fördärvad genom 30+ cm is halva dagen.Mina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Rödingfiske
av Sadda
Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
|
14 svar