110, 130 & 160mm med antingen lång eller kort spiral är vad som bjuds.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lazer Light vs Mora Ice Pro?
Collapse
X
-
Har använt nästan allt i borrväg,från gamla skopborrar,mora spiralen,vanaja,expert
ABUspiralen,lazer,rantanen,nova m.fl. under många års fiske och mycket tävlande.Alla går att få hål med mer eller mindre,somliga är bättre än andra och utan tvekan bäst av alla i alla dimensioner är Rantanen,detta är odiskutabelt,ingen annan har det bett som rantanen har och inte håller de skärpan ens hälften så länge...
Rantanen är dock på väg att tappa i popularitet,detta är sant,men enda anledningen till detta är kostnaderna på både borrar och framförallt skären inte för att de är sämre än
någon annan.Dom är helt enkelt alldeles för dyra...men som man brukar säga,det kostar att ligga på topp...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggHar använt nästan allt i borrväg,från gamla skopborrar,mora spiralen,vanaja,expert
ABUspiralen,lazer,rantanen,nova m.fl. under många års fiske och mycket tävlande.Alla går att få hål med mer eller mindre,somliga är bättre än andra och utan tvekan bäst av alla i alla dimensioner är Rantanen,detta är odiskutabelt,ingen annan har det bett som rantanen har och inte håller de skärpan ens hälften så länge...
Rantanen är dock på väg att tappa i popularitet,detta är sant,men enda anledningen till detta är kostnaderna på både borrar och framförallt skären inte för att de är sämre än
någon annan.Dom är helt enkelt alldeles för dyra...men som man brukar säga,det kostar att ligga på topp...
Kommentera
-
Förlåt om jag stjäl tråden lite, men biltemas borr är den helt värdelös eller funkar den för mig som kanske kommer ut på isen max 20 gånger per år? Skären är ju billiga med så man blir ju inte ruinerad om man behöver byta varje vinter.
Kommentera
-
Måste lägga mig i debatten Som Flode säger så har det hänt att ett skär lossnat från lazern, men finns ju reservdelar , eller en klick av ej så kraftig loctite löser problemet. Handtaget har man fått bocka till 2ggr, förmodligen av att man är för stark Har även fått sveta ihop borren då svetsen lossna från spiralen och börja ta in vatten (tung som tusan av is) och sen lossnade helt . En kompis köpte en sniken mora 200 och hans handtag böjde sig efter ett pass.
Men då har vi rejäla isar här uppe också .... !! Så visst så kan de gå sönder. Men vi använder ju oss av borrar 6 mån/ år så de får jobba hårt också. Vi snittar ca 15 hål / pass nu för tiden.
Nu har min lazer fått jobba i 5 år och efter lite småfix så funkar den bra ändå och skär väldigt bra motför endel borrar som tar 5 min/ hål
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Norden Visa inläggMora Nova är faktiskt dyrare i både borr och krona än Rantanen, så det är inte av prisskäl som Novan blivit populär. Jag kan bara se en fördel med Rantanen och det är att den har något brantare skärvinkel som kan vara en fördel på bra isar under tävling.
Bägge borrarna är ivarjefall ljusår bättre än de billigare varianter som finns att köpa typ Lazer eller Ice Pro.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggMåste lägga mig i debatten Som Flode säger så har det hänt att ett skär lossnat från lazern, men finns ju reservdelar , eller en klick av ej så kraftig loctite löser problemet. Handtaget har man fått bocka till 2ggr, förmodligen av att man är för stark Har även fått sveta ihop borren då svetsen lossna från spiralen och börja ta in vatten (tung som tusan av is) och sen lossnade helt . En kompis köpte en sniken mora 200 och hans handtag böjde sig efter ett pass.
Men då har vi rejäla isar här uppe också .... !! Så visst så kan de gå sönder. Men vi använder ju oss av borrar 6 mån/ år så de får jobba hårt också. Vi snittar ca 15 hål / pass nu för tiden.
Nu har min lazer fått jobba i 5 år och efter lite småfix så funkar den bra ändå och skär väldigt bra motför endel borrar som tar 5 min/ hål
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg110, 130 & 160mm med antingen lång eller kort spiral är vad som bjuds.
Dom verkar dock ha blivit mycket dyrare, men det verkar gälla alla borr överlag.Senast ändrad av Flodebanan; 2010-12-01, 22:30.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggJag har bägge sorterna och Novan är bättre vid stöpis, Rantanen är bättre vi kärnis. Sen bygger Novan mer is på spiralen, vet inte om det bara beror på färgen? Sen är jag lite osäker på Novans krona, det har ju varit mycket problem med den. Men det kan ju vara barnsjukdomar som nu är fixade? Än så länge törs jag inte åka ut på isen utan reservkrona till den borren, jag är lite skeptisk till "plasten" som skären är monterade på.
Bägge borrarna är ivarjefall ljusår bättre än de billigare varianter som finns att köpa typ Lazer eller Ice Pro.
Kommentera
-
skulle säga rantanen all the way utan att ha testat novan.
vid borre pimpel blir det säkert 30-40 hål/tur o runt 10 vid angel o jag har aldrig stött på problem med ur borren.
priset...jag unnar mig själv fiskeprylar, det tycker jag att jag är värd
köpa billigt är att köpa dyrt lr hur fredde?!
/frid
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sikt1, 2024-03-09, 10:41
|
3 svar
311 visningar
1 gilla