Fiska efter gädda med pimpelspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska efter gädda med pimpelspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska efter gädda med pimpelspö.

Jag är kanske helt ute och cyklar, men nu är jag så förbannat trött på isen här i K-krona att jag vill fiska ändå..

Jag tänkte fiska med hjälp av pimpelspö ist. för angeldon då jag inte känner att jag besitter konditionen som behövs för att springa mellan 20 don.. -_-'

Vad ska jag ha till pimpelspöet? Kan man använda dött bete eller vad brukar man ha? Vilken tjocklek av lina behövs? Har man tafs på den?

mvh/ Leo "med risk för att bli skrattad åt :p"

Ursprungligen postat av musicpanda88 Visa inlägg
    Jag är kanske helt ute och cyklar, men nu är jag så förbannat trött på isen här i K-krona att jag vill fiska ändå..

Jag tänkte fiska med hjälp av pimpelspö ist. för angeldon då jag inte känner att jag besitter konditionen som behövs för att springa mellan 20 don.. -_-'

Vad ska jag ha till pimpelspöet? Kan man använda dött bete eller vad brukar man ha? Vilken tjocklek av lina behövs? Har man tafs på den?

mvh/ Leo "med risk för att bli skrattad åt :p"
    varför inte ett angeldon då? :P
    går säkert jättebra med pimpelspö, sätt på vad du brukar ha på vanliga spöt, en tafs, 2 trekrokar samt valfritt bete.
    Levande tycker många är ett måste, själv tycker jag det inte spelar roll, har fått på powerbait vilket inte kan anses vara speciellt levande.
    Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Kommentera

Ta din vanliga jerk/spinn/haspelrulle och köp ett lakspö eller liknande pimpelspö för haspel eller spinnrulle. Kanske kring 70 cm?

Sen kan du ju antingen köra med ett vanligt skeddrag/jigg och veva rycka det upp och ner i vattnet. Eller så kör du med dött/levande agn.

Jag har provat alla sorter och det funkar.

Toby kan jag rekommendera som skeddrag.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

20 don är väll väldigt overkill annars med?

Räcker med 4 st, inte så jobbigt om du har dom inom rimligt avstånd.

Jag har aldrig riktat pimpelfiske efter gädda men fått väldig mycket som bonusfiskar vid abborrpimpel, största på 6 kg. Men kan tänka mig att ett större skeddrag, eller en shadjigg skulle funka fint. Annars ett dött bete med en tyngd över, antingen ett vanligt kulbly eller någon slags pirk. Som du sedan kan sitta och röra hur du vill.

Kommentera

Stor Balanspilk, som typ Nilsmaster.(Största modellen). Och ev. räka/fiskbit på det. Det får iaf. jag gädda på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
          3 svar
          277 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Niklar
          av Niklar