Hur fövarar ni mörten hemma? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fövarar ni mörten hemma?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fövarar ni mörten hemma?

Jag har skaffat mig en 1000 l tank som jag ska ha mina mörtar till is/vårfisket.
    Nu undrar jag vad ni använder för pumpar och hur mycket dem pumpar? Använder ni filter eller kör ni bara ytcirkulation och sen byter vattnet lite oftare eller kör ni med större ytterfilter.
    Mvh Frallan
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
    Jag har skaffat mig en 1000 l tank som jag ska ha mina mörtar till is/vårfisket.
    Nu undrar jag vad ni använder för pumpar och hur mycket dem pumpar? Använder ni filter eller kör ni bara ytcirkulation och sen byter vattnet lite oftare eller kör ni med större ytterfilter.
    Mvh Frallan
    Släng iväg ett PM till mig så ska jag berätta lite för dig vad du behöver..=) Har gott om erfarenheter från det där nu, håller själv 1000 mört i en tusenliterstank utan problem. Så, bara släng ivägatt
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Skaffa dej en cirkulationspump i en akvarieaffär en som kan pumpa 1-2 kubik i tim. på den kan du fästa ett rör i plast och så borrar du en massa hål i röret ca 5mm på röret trär du nu ett filter av material som är som en svamp finns att köpa på akvarieaffären, på utloppslangen fäster du ett munstycke som blandar in luft som nu blåses ner i vattnet. Kanske ett lite krångligt beskrivning men om du går till en större akvarieaffär och berättar om dina problem är jag säker på att dom kan hjälpa dig. Det finns olika metoder och även andra lite större syrepumpar. Om du inte får hjälp så hör av dig.

Lycka till.

Kommentera

Haha, Frallan har haft mört i ett år i en kubiktank och har redan allt inhandlat. En relativt inaktuell tråd numera :-)

Kommentera

Upprepning och påminnelse kan vara av godo ibland inget ont i det eller? Jag ber o ursäkt till hela forumet för mitt fatala misstag att inte ha koll på hur gammalt inlägget var. Ska skärpa mig.

Kommentera

Inte riktigt så jag menade såklart lugnt o se.

Kommentera

Jag ställer bara hinken i badkaret, kör ner duschslangen i botten och drar på lägsta möjliga rinn på slangen utan att det droppar. Ett lock över är också nödvändigt för att inte mörten ska få för sig att rymma. Detta är kanske en kortsiktig lösning med tanke på kostnaden på vattnet, mörtarnas hållbarhet. Men det har alltid fungerat för mig iaf, men då har jag bara haft runt 20 mörtar i hinken i högst 2 dar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
              3 svar
              285 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Niklar
              av Niklar