ismete med flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ismete med flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ismete med flätlina?

ska ju börja isfiska för första gången nu, har alltid fått lära mig att vid isfiske är flätlina inte att föredra då den fryser, men fick nu höra av en erkänt bra fiskare att vid isfiske vid ca -5-7grader är det inga som helst problem? nån med erfarenhet? hade ju helst haft flät, eftersom den enda spolen med nylon jag har är laddad med 0,25 Berkley Trilene Sensation, hade igentligen velat ha lite tjockare men men..
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Jag har provat både flätlina och nylon vid isfiske. Föredrar helt klar flätlina, kör allt mellan 0,25 och 0,39 beroende vad som ligger på spolen. Tycker inte att där blir mer is på flätlinan än på nylonlinan. Vissa säger att problemet är att flätlinan suger åt sig vatten och sen fryser men jag har inte haft något problem med detta. Kan stämma som du säger att ner till -5 grader är det inget problem, har inte fiskat med flätlina när det varit kallare så det har jag ingen erfarenhet av.

Tror inte hellet flätlinan skulle bli svagare för att de fryser, men detta kan vara värt att kolla upp! Rent praktiskt tycker inte jag det har så stor betydelse om lina är lite stel, den hänger ju bara rakt ner ändå!

Oavsett lintyp gäller det att hålla ner spötoppen så linan ej skaver mot underkan av isen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
      Jag har provat både flätlina och nylon vid isfiske. Föredrar helt klar flätlina, kör allt mellan 0,25 och 0,39 beroende vad som ligger på spolen. Tycker inte att där blir mer is på flätlinan än på nylonlinan. Vissa säger att problemet är att flätlinan suger åt sig vatten och sen fryser men jag har inte haft något problem med detta. Kan stämma som du säger att ner till -5 grader är det inget problem, har inte fiskat med flätlina när det varit kallare så det har jag ingen erfarenhet av.

Tror inte hellet flätlinan skulle bli svagare för att de fryser, men detta kan vara värt att kolla upp! Rent praktiskt tycker inte jag det har så stor betydelse om lina är lite stel, den hänger ju bara rakt ner ändå!

Oavsett lintyp gäller det att hålla ner spötoppen så linan ej skaver mot underkan av isen.
      okok, då blir de nog flät ändå. tänkte vara lite djärv o köra 0.15, har inga jätte förhoppningar på någon enorm krokodil, och 0.15 linan har mäktat med alla gäddor bra hitintills!
      Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Kommentera

Jag har provat o isfiska med flätlina men jag fick problem med att den frös fast i spolen,men efter att jag vaxa in den med fluglinevax så upphörde frysningen nästan till 100%,men man får inte vara snål me vaxet.
        Vattnet e alltid blött

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
        9 svar
        218 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Arbetar...