Rantanen Vs. Mora Nova? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rantanen Vs. Mora Nova?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rantanen Vs. Mora Nova?

Vred idag av min Rantanenborr. En trotjänare som hängt med på pimpeltävlingar i 15år. Den har med hjälp av några svetsar stått sig väldigt väl men idag går den i graven.

Min fråga är nu om någon som borrat med Moras nya Nova-borr, den 110mm? Någon som kan jämföra med hur det är att borra med en Rantanen 115. Har hört en del om att det kan vara en del problem med kompositkronan på Nova-borren.

Så, någon vänlig själ som kan hjälpa mig välja? Har tyvärr inte möjlighet att provborra med Moraborren. Måste även köpa en ny innan i helgen.

Hade satsat på att modda den med "nya" modellen som inspirationskälla.

Behöver gängas borras och svetsat lite, det enda man behöver utöver det man redan har är en liten konisk "styrplutt".
    sigpic

Kommentera

Du menar du skulle svetsa på styrklackar på Rantanenkronan? Känns inte det lite onödigt när du faktiskt kan köpa en som redan har klackarna? Har du provborrat Moraborren? Vad är intrycket i så fall?

Kommentera

Jag har testat nya moraborren och jag tycker den är väldigt bra. Lika bra som en rantanen, fast lättare. Vilket gör den bättre än rantanen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hamrin Visa inlägg
          Du menar du skulle svetsa på styrklackar på Rantanenkronan? Känns inte det lite onödigt när du faktiskt kan köpa en som redan har klackarna? Har du provborrat Moraborren? Vad är intrycket i så fall?
          Nope, gänga veven och svetsa en styrklack på den, sedan borra två hål och montera, precis som på de nya rantanen, har aldrig haft någon gammal så vet inte om det funkar, men det borde du kunna avgöra genom att plocka isär din gamla och kolla på en nyare modell.
          sigpic

Kommentera

Jo, nu förstår jag, men det är gjort sen länge. Men nu var det ju frågan om Mora Nova Vs Rantanen (både gamla och nya enda egentliga skillanden mellan dessa är ju vevanordnignen).

Kommentera

Ursprungligen postat av urpo Visa inlägg
              Jag har testat nya moraborren och jag tycker den är väldigt bra. Lika bra som en rantanen, fast lättare. Vilket gör den bättre än rantanen.
              Lättare, ja kanske lite, min 130mm Rantanen väger 3,0kg, och är 160cm , Mora Nova i 175cm väger 3,10kg och i 145cm längd 2,55kg.

På tal om lätta borr, har ett Mora Silver 115mm, det väger 1,9kg, är med aluminiumspiral och hel borrkrona, köpte ca -78-80, borret funkar för övrigt kanon ännu.
              Senast ändrad av Guest; 2009-02-17, 21:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
                Lättare, ja kanske lite, min 130mm Rantanen väger 3,0kg, och är 160cm , Mora Nova i 175cm väger 3,10kg och i 145cm längd 2,55kg.

På tal om lätta borr, har ett Mora Silver 115mm, det väger 1,9kg, är med aluminiumspiral och hel borrkrona, köpte ca -78-80, borret funkar för övrigt kanon ännu.

Det är jag som inte kan skriva. Jag menar att jag upplever att moraborren är lättare att jobba med, den biter lika bra som en rantanen och kommer följdaktligen igenom isen lika snabbt.
                Men jag tycker att borren går lättare genom isen, det kan vara inbillning men det är mitt intryck.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                3 svar
                277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar