Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kollade ena stugan ikväll, ca 60-70mört+ o en braxen på 2 dagar, ska låta den ligga i två dagar till innan jag vittjar.

Om ni fortfarande har öppet vatten, passa på att mäska in fisk i området, slunga ut golfbollstora bollar i området där ni har stugor men glöm inte att kasta tätare ju närmare stugan ni kommer.

Kommentera

• förstår mig inte på folk som tar stugorna.. blivit av med 3stycken nu förra veckan,

känns ju som att det är andra fiskare med vilket gör det hela ändå mera tråkigt...

Kommentera

• någon som har något bra tips på mörtgröt som inte löser upp sig för fort och inte för sakta så att det inte blir någon lukt?

och skriv hälst inte bara vad ni har i skriv gärna ungefär hur mycket utav varje sak ni har i mörtgröten.
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kommentera

• 4st havregryn och en droppe vatten...

Skämt åsido,jag brukar göra gröten som jag skrivit tidigare och så seg (eller lite vatten) att du utan vidare kan forma bollar av den i händerna nästan utan att bli kletig...den brukar ligga kvar i veckor i stugan om den inte äts upp.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Ett litet tips för er som har stugorna i hela tiden är väl att plocka ur dem ur vattnet under helgerna samt lediga dagar/perioder som nu i mellandagarna. Det är ju då den yngre skaran som inte gått klart uppfostringsskolan är ute och härjar. Hade själv ganska dålig moral i yngre dagar. Kan inte tänka mig att det är Einar 76 som knallar runt och stjäl stugor utan tillfället gör tjuven.

Kommentera

• Hej.

Jag har klurat lite på era problem och jag tänker mig någon form av lås för att förhindra att obehöriga öpppnar/stjäl era stugor.
              Principen är enkel, två järnpålar "gjuts" ned i isen, med hjälp av er som häller lite vatten runt stången under de kalla nätterna så det kan frysa åt. Förutsatt att det inte är någon tömmhjälp under "gjutningen".

Se bilden nedan.

Har även en idé om en kätting "runt" hålet som skydd

Click image for larger version

Name:	säkertmjärde.png
Views:	1
Size:	18,4 KB
ID:	1761681

Kommentera

• Ursprungligen postat av sorseleman Visa inlägg
                Hej.

Jag har klurat lite på era problem och jag tänker mig någon form av lås för att förhindra att obehöriga öpppnar/stjäl era stugor.
                [ATTACH=CONFIG]36985[/ATTACH]
                Smart lösning!
                Funderar bara på om skivan fryser fast i isen?! Och hur ska man få bort grejerna när isen börjar smälta? Om man skulle klä skivan i underkant med frigolit så skulle man ju kunna låta grejerna ligga i tills isen släppt helt och hämta dem med båt sen. Dessutom så gör friggan att hålet förmodligen inte fryser. Pinnarna kan man ju göra av armeringsjärn som lär sitta bra, men de kan vara lite knepiga att göra hål i.

Kommentera

• Smart lösning! plåt är nog att föredra, får dom inte vad dom vill ha försöker dom väll förstöra som vanligt.
                  Tyvärr har en bekant prövat med frigolitlock över vakarna för att slippa hugga igenom tjock is under kalla vintrar men det visade sig fiska enormt sämre med lock än utan. Men får man inte ha stugorna i fred så är väll valet ganska enkelt.

Ingen som funderat på att göra attrapper? men visst kan det vara drygt att såga 3-4vakar för att ha en stuga men som sagt får man inte ha stugorna ifred kan det vara ett alternativ kanske.

Kommentera

• Någon som testat och agna mörtstugan med talgbollar. Hörde att det skulle vara effektivt och så är dom sjukt billiga också.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                      Ett litet tips för er som har stugorna i hela tiden är väl att plocka ur dem ur vattnet under helgerna samt lediga dagar/perioder som nu i mellandagarna. Det är ju då den yngre skaran som inte gått klart uppfostringsskolan är ute och härjar. Hade själv ganska dålig moral i yngre dagar. Kan inte tänka mig att det är Einar 76 som knallar runt och stjäl stugor utan tillfället gör tjuven.
                      Nej förmodligen är det inte Einar76 som står för det....men de gånger jag har fått stugorna tömda så är det heller inte tillfället som gjort tjuven utan det har gått systematiskt till då många stugor i samma sjö tömts samtidigt och till hjälp har man haft motorsåg att ta hål med....
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31