Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kollade två av stugorna mina igår som jag la i förra veckan i en annan sjö. Fick 6 mörtar i en stuga, men upptäckte att det var ett hål i nättet, så jag ska ditt i dag och byta utt den stugan mått en annan. Sen ska jag kolla en stuga till i dag

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
      Inte illa..

Vad kör du med för burar ? djup samt miljö? Kan du inte ta en bild nästa gång du vittjar?

Just nu kör jag med tre egentillverkade mjärdar samt en egentillverkad rund mörtstuga.
      Djupet jag fiskar på just nu ligger på 2-4. Botten består utav väldigt mycket sten i varierande storlek.
      Jag ska ner och vicka burarna nu så jag kan knäppa lite kort så får du se hur burarna ser ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
        Just nu kör jag med tre egentillverkade mjärdar samt en egentillverkad rund mörtstuga.
        Djupet jag fiskar på just nu ligger på 2-4. Botten består utav väldigt mycket sten i varierande storlek.
        Jag ska ner och vicka burarna nu så jag kan knäppa lite kort så får du se hur burarna ser ut.
        Okey, låter bra ! =)

Kommentera

Jag kollade två av mina stugor i fredags, fick 6 mörtar. Ska kolla dem på tisdag igen

Kommentera

Blev ingen vickning igår. Men nu har jag iaf precis kommit hem efter att ha vickat mina fyra burar.
            Blev totalt runt 400 mört idag. En bur var dock helt tom. Killen som har burarna bredvid mig fick noll mört men 7 stycker lakar. Så mörtfångsten kan nog bero på att det rör sig väldigt mycket lake kring burarna och då brukar mörtfisket vara totalt värdelöst..
            Blir det sämre fångst imorgon så är det lika bra att byta ställe på burarna.

Hur som haver här kommer några bilder på mina burar

Vanlig mjärde

Egentillverkad mörtstuga ca 60 cm hög och 70 cm bred. 4 ingångar ca 1 dm stora

Mäskning med havregryn i hålet. lägger sedan buren på grynen och sänker ner buren på botten. oftast för buren med sig havregrynen ner till botten. samt spridet ut det lite.

Kan försöka få med mig en kompis å vicka imorgon så kan jag filma när jag drar upp burarna å mäskar osv så får ni se hur jag bär mig åt.

Hur har mörtfångsten för er andra sett ut i helgen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Manowar77 Visa inlägg
              Jag kollade två av mina stugor i fredags, fick 6 mörtar. Ska kolla dem på tisdag igen
              Varför inte vicka burarna varje eller varannan dag? Dröjer det etc fyra dagar innan du vickar så är det stor risk att mörten som gått i burarna hinner leta sig ur.

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
                Varför inte vicka burarna varje eller varannan dag? Dröjer det etc fyra dagar innan du vickar så är det stor risk att mörten som gått i burarna hinner leta sig ur.
                Ser nice ut . Vore kul om du filmade en dag med när du ska vittja !

Vittjade 2 burar idag . En mörtstuga som gav lite mört för 3 veckor sedan . Men både idag och förra gången jag vittjade så har den varit helt tom.... Djup; 1,5 . mjuk borten , nära en vassrugge...

Paraplymjärde : 5 mörtar . Djup ,3-4 M.

Så jävla irreterande att man får så lite mört ...

Funderar på att köpa en mörtmjärde som du har på första bilden ... Hittade en riktigt noggrann på blocket i min närhet!
                Eller kanske det är bättre o hitta mörten först innan man köper mer ?

Kommentera

Paraplymjärde : 5 mörtar . Djup ,3-4 M.
                  Så jävla irreterande att man får så lite mört ...
                  Är det en stor eller liten sjö du har burarna i?
                  Tänk på att mörten brukar gå på djupare vatten när det är kallt ute och tvärtom.
                  Jag skulle råda dig att byta plats på burarna och placera dom vid ett in eller utlopp i sjön..Även prova att variera djup från 2-6 meter...Mäska ordentligt, allt ifrån havregryn, maggotts, majs..

Funderar på att köpa en mörtmjärde som du har på första bilden ... Hittade en riktigt noggrann på blocket i min närhet!
                  Eller kanske det är bättre o hitta mörten först innan man köper mer ?
                  Tillverka en eller flera egna burar istället..
                  Köp galvaniserad ståltråd som är ca 3-4 mm tjock..Gör en stomme som du sedan klär in i kycklingnät..
                  En rulle kycklingnät kostar ca 120 kr för 10 meter..denna räcker till 2 burar..Galvad tråd borde du få ca 10 meter för under hundringen..Jag har gjort alla mina burar själv..det är lite jobb men det är de värt...Sen bestämmer du ju hur den ska se ut själv! den fulaste buren brukar oftast bli den bästa.

Kommentera

Jag fick ett tiotal björknor vid senaste vickningen.
                    Hur är de som bete?
                    De var inte så långa men den höga kroppsformen borde ju ge en bra siluhett eller?
                    Berätta gärna om era erfarenheter då jag bara använt mört tidigare.
                    Mvh Micke

Kommentera

Björkna fungerar utmärkt som gäddbete.
                      http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar