Ursprungligen postat av zoddic
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mörtfångst
Collapse
X
-
-Fisken
Har precis varit och vickat mina burar..Har för tillfället 4 burar ute..Alla ligger på 2-3 meters djup..blev en fin fångst ca 200-250 mört i varje stuga/mjärde..Något som jag dock märkt är att mina nya burar med kycklingnät som är inklätt i grön plast fungerar mycket bättre än dom traditionella med kromfärgat nät.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av -Fisken Visa inläggAv erfarenhet så låt aldrig en mörtstuga ligga mer än 2-3 dagar om du vill ha mycket mört. När jag byter ställen för burarna så lägger jag alltid ut 2-3 burar. Gör en stor vak och öser ner ungefär 5 dl havregryn i varje hål. Sen tar jag ca 10 skivor med vitt rostbröd/franska. vicka sedan buren redan dagen efter är det inte nå mört i så häll i ytterliggare 5 dl havregryn i hålen..havregrynen lockar dit stora stim med mört..Har du nya burar så kan det ta 1-2-3 veckor innan dom är fiskedugliga..mörtburar fiskar bäst när dom blivit lite mörkfärgade..låter du det gå ca 1 vecka innan första vickningen så är det stor risk att mörten lyckats ta sig ur burarna..Jag vickar en gång varje dag..När väl fisken börjat gå in i burarna så kan du börja använda dig utav havrebollar med aniskrydda och linfrön..Blanda ihop allt i en stor bunke och tillsätt vatten och knåda ihop till en fin deg..gör sedan bollar utav degen.
Men när man öser ner så mycket havregryn i hålen , går dom verkligen in i burarna då när det finns mat utanför? Ska vittja imorgon , om jag inte har något då så får jag väll ösa ner havregryn o hoppas på bättre resultat !
Kommentera
-
-Fisken
Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inläggTack för tippsen!
Men när man öser ner så mycket havregryn i hålen , går dom verkligen in i burarna då när det finns mat utanför? Ska vittja imorgon , om jag inte har något då så får jag väll ösa ner havregryn o hoppas på bättre resultat !
Kommentera
-
Ursprungligen postat av -Fisken Visa inläggAnvänder du dig utav en paraplymjärde då behöver du inte ett större hål än 250 mm..angelborr.. Jag själv använder mig utav motorsåg och ispik
Kommentera
-
-Fisken
Ursprungligen postat av PÅK Visa inläggLägger ni mörtgröten direkt på nätbotten i paraplymjärden eller i nån bunke eller dylikt i mjärden?
Kommentera
-
-Fisken
Nu ska vi se hur stor effekt mäsk med havregryn ger. Igår när jag vickade burarna (4 st) så hade jag kring 200-250 stycken i varje bur. Idag när jag vickade så fick jag totalt ca 30 mört på fyra burar...Passade på att mäska med ett halvkilo havregryn i varje hål..Undra hur fångsten ser ut imorgon..Räknar själv med 1000-1500 mört totalt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av -Fisken Visa inläggNu ska vi se hur stor effekt mäsk med havregryn ger. Igår när jag vickade burarna (4 st) så hade jag kring 200-250 stycken i varje bur. Idag när jag vickade så fick jag totalt ca 30 mört på fyra burar...Passade på att mäska med ett halvkilo havregryn i varje hål..Undra hur fångsten ser ut imorgon..Räknar själv med 1000-1500 mört totalt.
Kommentera
-
-Fisken
Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inläggHur gick det idag ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av -Fisken Visa inläggJag har precis varit och vickat och på fyra burar blev det totalt ca 750 stycken var för kallt för att jag skulle kunna räkna seriöst men kring 750-800 stycken..Så där sprack mina förväntningar på 1000-1500 st
Vad kör du med för burar ? djup samt miljö? Kan du inte ta en bild nästa gång du vittjar?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Rödingfiske
av Sadda
Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
|
14 svar