Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av zoddic Visa inlägg
    Kör alla med paraplyvarianten eller? Hur bär ni er åt annars för att få ner/upp mörtstugorna? På sjön där jag tänkt att lägga i några stycken är det typ 40 cm is, blir ju ett jävla jobb om man ska borra upp ett lika stort hål som en mörtstuga. Eller kör ni med motorsåg?
    Använder du dig utav en paraplymjärde då behöver du inte ett större hål än 250 mm..angelborr.. Jag själv använder mig utav motorsåg och ispik

Kommentera

Har precis varit och vickat mina burar..Har för tillfället 4 burar ute..Alla ligger på 2-3 meters djup..blev en fin fångst ca 200-250 mört i varje stuga/mjärde..Något som jag dock märkt är att mina nya burar med kycklingnät som är inklätt i grön plast fungerar mycket bättre än dom traditionella med kromfärgat nät.

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
        Av erfarenhet så låt aldrig en mörtstuga ligga mer än 2-3 dagar om du vill ha mycket mört. När jag byter ställen för burarna så lägger jag alltid ut 2-3 burar. Gör en stor vak och öser ner ungefär 5 dl havregryn i varje hål. Sen tar jag ca 10 skivor med vitt rostbröd/franska. vicka sedan buren redan dagen efter är det inte nå mört i så häll i ytterliggare 5 dl havregryn i hålen..havregrynen lockar dit stora stim med mört..Har du nya burar så kan det ta 1-2-3 veckor innan dom är fiskedugliga..mörtburar fiskar bäst när dom blivit lite mörkfärgade..låter du det gå ca 1 vecka innan första vickningen så är det stor risk att mörten lyckats ta sig ur burarna..Jag vickar en gång varje dag..När väl fisken börjat gå in i burarna så kan du börja använda dig utav havrebollar med aniskrydda och linfrön..Blanda ihop allt i en stor bunke och tillsätt vatten och knåda ihop till en fin deg..gör sedan bollar utav degen.
        Tack för tippsen!

Men när man öser ner så mycket havregryn i hålen , går dom verkligen in i burarna då när det finns mat utanför? Ska vittja imorgon , om jag inte har något då så får jag väll ösa ner havregryn o hoppas på bättre resultat !

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
          Tack för tippsen!

Men när man öser ner så mycket havregryn i hålen , går dom verkligen in i burarna då när det finns mat utanför? Ska vittja imorgon , om jag inte har något då så får jag väll ösa ner havregryn o hoppas på bättre resultat !
          beror nog lite på hur stor tillgång på mört det finns i ditt vatten. Men finns det några mörtar ett hundratal på det stället du är på så finns det oftast hundratals-tusentals i närheten. Havregrynet lockar dit väldigt mycket fisk. Tillslut så är allt havregryn uppätet och då går dom in i burarna. När du väl börjar få mört i burarna så behöver du inte mäska speciellt ofta. Jag mäskar ungefär en gång i veckan. Ibland så fångar jag hundratals om dagen å ibland tusentals. Använder mig utav 2-10 burar beroende på åtgången av mört. Fiskar min mört i en riktigt stor sjö ex antal mil i omkrets. Runn heter den å ligger i Falun.

Kommentera

Använder du dig utav en paraplymjärde då behöver du inte ett större hål än 250 mm..angelborr.. Jag själv använder mig utav motorsåg och ispik
            Lägger ni mörtgröten direkt på nätbotten i paraplymjärden eller i nån bunke eller dylikt i mjärden?

Kommentera

Ursprungligen postat av PÅK Visa inlägg
              Lägger ni mörtgröten direkt på nätbotten i paraplymjärden eller i nån bunke eller dylikt i mjärden?
              När jag använder mig utav havregrynsbollar/grötbollar så ligger dom oftast lösa direkt i buren. men jag har dock några gånger fört i ståltråd genom bollen/bollarna som jag sedan kan hänga i mörtstugans/mjärdens "tak". Har dock aldrig märkt någon skillnad.

Kommentera

Nu ska vi se hur stor effekt mäsk med havregryn ger. Igår när jag vickade burarna (4 st) så hade jag kring 200-250 stycken i varje bur. Idag när jag vickade så fick jag totalt ca 30 mört på fyra burar...Passade på att mäska med ett halvkilo havregryn i varje hål..Undra hur fångsten ser ut imorgon..Räknar själv med 1000-1500 mört totalt.

Kommentera

Nu ska vi se hur stor effekt mäsk med havregryn ger. Igår när jag vickade burarna (4 st) så hade jag kring 200-250 stycken i varje bur. Idag när jag vickade så fick jag totalt ca 30 mört på fyra burar...Passade på att mäska med ett halvkilo havregryn i varje hål..Undra hur fångsten ser ut imorgon..Räknar själv med 1000-1500 mört totalt.
                  Hur gick det idag ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
                    Hur gick det idag ?
                    Jag har precis varit och vickat och på fyra burar blev det totalt ca 750 stycken var för kallt för att jag skulle kunna räkna seriöst men kring 750-800 stycken..Så där sprack mina förväntningar på 1000-1500 st

Kommentera

Jag har precis varit och vickat och på fyra burar blev det totalt ca 750 stycken var för kallt för att jag skulle kunna räkna seriöst men kring 750-800 stycken..Så där sprack mina förväntningar på 1000-1500 st
                      Inte illa..

Vad kör du med för burar ? djup samt miljö? Kan du inte ta en bild nästa gång du vittjar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      764 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31