Vittja jag med idag, inget vidare resultat. 6 mörtar o en abborre på 2 mjärdar. Nu får dom ligga i sjön i en vecka istället så kanske ja har bättre tur nästa gång
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mörtfångst
Collapse
X
-
-
Guest
Kollade mjärden idag, noll, nada, tomt. Inte en endaste mört.
Nånting måste hända snart om jag inte ska kasta mjärden åt fanders o bojkotta ismete. Känns som jag testat allt.
Utanför hamnar, vid bäckutlopp, längst inne i vassvikar, utanför vassvikar, intill vasskanter, vid uddar, bergväggar.
Fiskar med paraplymjärde o har haft den orörd allt mellan 1-14 dagar på djup mellan 1-10 meter. Prövat olika sjöar.
Har provat med att mäska in hålen med havregryn, majs, mörtgröt innan mjärden åker ner.
Betar med mörtgröt (linfrö+anis) o några skivor skogaholmslimpa.
Antingen gör jag ett fundamentalt misstag någonstans eller så är det meningen att jag inte ska ismete i år.
Nu ligger mjärden på 5m djup i en ny vik, ny sjö efter ett hett tips så hoppas innerligt på det.
Ni som faktiskt fångar mört nu, vilket djup har ni stugorna på?
Kommentera
-
Jag fångar mört på botten vid min båtplats, 6m djupt.
Fick inte ett skit när den inte låg på botten, kör med Julas stuga.
Fått 7 en gång, 6 andra gången, 20 igår och idag var det väl en 10st.
Första gången i år som jag haft stuga och är nöjd än så länge.
Det jobbiga nu är att jag måste dit en gång om dan och slå upp isen så den inte blir för tjock, jobbigt som fan de tre senaste dagarna när kylan kommit hit till huvudstan.
Jag kör med havregrynsgröt (bollar i tennisbolls storlek) med söta grejer i (honung, oboy och socker).
Kommentera
-
Gjorde mig en egen stuga förra veckan av hönsnät blev ganska snygg faktiskt, har legat i några dagar nu i åna hemma där vi brukar ta lite mört på sommrarna dock utan resultat... så har nu gjort mörtgröt( vatten, havregryn, sirap, brödkryddor, chili och socker) och ska flytta den till en närliggande sjö! sjön är väl ungefär 2 km lång och 2 km bred! den är dock inte djupare än 3.5 meter på det djupaste stället och väääääldigt långgrund... så tror bara jag går ut en bra bit på sjön så jag får ut den på djupet och dumpar den där..? eller vad tror ni...?
Kommentera
-
Guest
Äntligen börjar det hända något. Flyttade stugan 50 meter i söndags, närmare land o precis vid en djupbrant, djupet är 3 meter.
Bytte mörtgröt till en annan med vanillinsocker o mycket strösocker. Om det var gröten el platsen som gjorde susen vete katten men idag var det banne mig tre fina mörtar i. Knappast något som räcker till en dags ismete men efter att ha kammat noll över en månad så känns det nästan som succé. Stugan o mörtarna åkte i igen så hoppas att de bjuder in alla sina kompisar.
Kommentera
-
Blivit ungefär 150 mört förra veckan och igår. Har stugorna på 2-4m 3 stugor på en plats och 4 på en annan.
Storleken har inte varit något vidare, fick första stora mörten igår annars inget över 20cm i princip.
Bytte mäsk till havregryn, vaniljsocker och hampafö nu eftersom en kompis som lägger på samma plats har använt det och fått massor med mört.
Kommentera
-
Guest
Hade det inte varit för att jag ska jobba förmiddagsskift imorgon så hade jag passat på att fira genom att korka upp brännvinet och dansat fågeldansen eller någonting. Vittjade idag och 57 mört, inga jättesiffror kan tyckas. Men det bästa av allt, all fisk var i bra gäddstorlek varav ett 40-tal av dem var stora, feta, riktiga jävla grismörtar. Laddat med nytt mäsk o hoppas på att det här fortsätter.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Rödingfiske
av Sadda
Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
|
14 svar