Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kom på själv nu vad som kan vara problemet.. Utebliven fångst började efter att jag lagt p frigolitlock över hålen.. Dvs inget ljus släpps ner.. Ha't varit å tagit bott locken nu och hoppas på fångst till torsdag iaf..

Superfiskaren, härligt att mina tips fungerade.
    Helst bör du ha en pump som pumpar det dubbla gånger antal liter.. Dvs en tunne på 200 liter skall du helst ha en pump som pumpar 400 liter i.
    Dock så beror det helt å hållet på hur mycket mört du har i..
    Det du bör tänka på är att ha mörten ståendes svalt etc jordkällare..
    Något mat behöver du ej ha.. Tillsätt dock lite salt 1-2 Gng i veckan.. Detta tar död på bkterier.. Jag har haft ca 800 mört i en kubiktank med endast en reningsverk ikopplat.. Har du bra cirkulation på vattnet lever mörten länge.. Mina Har jag haft ca 1-2 månader.. Sen lär du tänka på att mörten skiter väldigt mycket de första dagarna så byt vatten ca 1 Gng i veckan.. Eller ja du ser ju när de börjar bli skitit

Kommentera

1-2månader?
      Tog hem mört en höst för att ha till flötestrolling men innan helgen frös det till och blev is så
      mörten fick vänta i sin tunna med en liten renare på töväder.Nå tövädret uteblev och mörten glömde jag bort nere i jordkällaren och jag upptäckte dom inte igen förrän fram i maj....
      Jodå, och det konstiga var att alla levde...nu var det dock en tunna på 180liter och bara
      ett trettital mörtar men visst går det att hålla mört länge.Mörtarna fick friheten åter samma eftermiddag och lite dåligt samvete hade man...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Okey !

Fisken: " -Fisken
        Kom på själv nu vad som kan vara problemet.. Utebliven fångst började efter att jag lagt p frigolitlock över hålen.. Dvs inget ljus släpps ner.. Ha't varit å tagit bott locken nu och hoppas på fångst till torsdag iaf."

Så det kan vara till en nackdel att ha något över hålet ? Varje gång jag har vittjat så har jag öst ner slask/snö i hålet för att minimera så att hålet inte fryser igen allt för snabbt .
        Kanske därför jag får dåligt med mört då..

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
          Okey !

Fisken: " -Fisken
          Kom på själv nu vad som kan vara problemet.. Utebliven fångst började efter att jag lagt p frigolitlock över hålen.. Dvs inget ljus släpps ner.. Ha't varit å tagit bott locken nu och hoppas på fångst till torsdag iaf."

Så det kan vara till en nackdel att ha något över hålet ? Varje gång jag har vittjat så har jag öst ner slask/snö i hålet för att minimera så att hålet inte fryser igen allt för snabbt .
          Kanske därför jag får dåligt med mört då..
          Man ska försöka hålla vaken så öppen som möjligt så att man släpper ner ljus

Kommentera

Håll vaken öppen vid denna tid så ljuset kommer ner. Äntligen har det låsnat med mörtfångsten igen för mig, igår så kollade jag min paraplymjärde och min 2 våningsstuga som jag har i en större sjö i närheten av där jag bor. fick 60 mört och 5 fina abborar. Men dem andra två stugorna jag har i sjön där jag bor vid vart det bara 2 mörtar, ska höra med en annan bybo där som oxå har två stugor ute hur det har gått för han med fångsten i sjön.

Kommentera

Vi väntar med spänning på dom utlovade bilderna på Mörtstugor.
              Har ej funnit några som är färdigbyggda som är värt namnet. En sak som är intressant om man bygger själv och om man använder galvat nät,jag upplever att nutidens galvade nät är av dålig kvalité (rostar fort max 2 år) så vilken sort använder du eller har du samma upplevelse som jag där?

MÖRTSTUGETRÅD önskas snarast eller finns det redan någon?

Jag var lite snabb där och kollade inte på andra trådar. Men fann en till slut Nu vet jag inte om detta på något vis är den bästa men trots allt en.
              Senast ändrad av Harmageddon; 2011-02-06, 11:17. Anledning: för snabb

Kommentera

Jag ska ta några bilder på mina stugor när jag ska kolla dem. Ett bra tips om bra nät som jag har börjat använda,
                det är fyrkantsnät, ca 1,7 mm tjock tråd på det nätet. De är lite jävligare att hålla på med, men det håller längre än hönsnäten som finns nu är bra skit tycker jag allt.

Kommentera

Vickade 5 burar idag!
                  3 burar i en sjö och 2 i en annan.
                  I sjön där jag har 3 burar var det 2 stycken som var knökfulla med mört, 1 bur visade sig vara helt tom.
                  I sjön där jag har 2 burar blev den ca 30 mört samt en gädda på 2 kg? samt en bur som var helt tom.
                  har nu sedan i Fredags fyllt sumpen med ca 1500 mört!!

Något som dock förvånar mig är att stället jag tog mört på innan jul/januari inte gett någon mört alls nu på 2 veckor. Fattar inte vad problemet där är..verkar som att mörten helt och håller försvunnit från den platsen.

Kommentera

Dom kanske är i din sump...man kan inte ta hur mycket mört som helst på samma ställe
                    utan att det minskar där...
                    Tar själv aldrig mört mer än tre,fyra vittjningar på ett och samma ställe om jag lägger mer än en stuga,man vill ju ha mört kommande år också...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Nu när mörten äntligen har hittat rätt till min parapblymjärde så trodde jag idag att det skulle vara en rätt stor fångst , då jag inte har vittjat på ett tag.
                      Men ICKE!! Någon j*vla idiot hade tömt mjärden och lagt dit en död skabbig borre och sedan på något j*vla vänster knutit igen ingången .... Blev fruktansvärt förbannad och trodde att det inte var sant , men men så kan det vara tyvärr..

Blir att pimpla jämte mjärden imorgon och spana efter brottslingar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      764 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31