Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av lill_soren Visa inlägg
    rätt säker på att han menar en vass med en brant ner till djupet intill vassen...
    Ja kan man säga.

Där det är djupt in till vasskanten helt enkelt, oftast så blir det ju 1,5-2,5 meter in till vassen. Ibland ännu grundare, iaf i mina vatten. Så om man hittar en vass där det r lite djupare än normalt precis utanför så kan det var ett hett alternativ.

Kommentera

• Okey, så lägger mjärden 5-10 meter utanför en vass där djupet är mer än 2 meter ungefär ?

Kommentera

• Fortfarande ingen utdelning på min mjärde...
        Snart klar med min andra hemma gjorde mjärde . Så imon lägger ja bägge i samma sjö på ett nytt ställe ... Ska testa jämte ett utlopp med vass omkring . Kanske borde funka ??

Dock fick ja utdelning när jag anglade idag . 14 gäddor som var uppe o vände och 6-8 bom, blev även en bonus som bestod av en halvkilos borre

Så nu måste jag få mört i mina mjärdar så jag kan angla igen !!!

Kommentera

• Ja ge inte upp, du hittar rätt med mörtstugorna till slut

Gott att du haft tur med anglingen, vi har varit ute några gånger och ismetat men inte fått en enda fisk...och det har varit riktigt kallt nu ett tag så 20-25cm is att borra varje gång man vill ha i något.

Pimplat har vi gjort också, nästan helt utan framgång.
          Isfiske är verkligen inte min grej :P

Kommentera

• Ja kul att man har något o glädja sig med iallafall...
            Ja isen runt 20 cm här med . Och med 18 minus o morse så fick man " isa" hålen ofta .
            Dock börjar det bli jobbigt o få upp stugorna nu när isen sätter sina spår.
            Men man får väll välpumpade muskler lagom till beachen i sommar...

Kommentera

• om det är nån som bor nära djursholm som säljer mört så skulle ja kunna köpa

Kommentera

• Stort tack till er som bidragit med tips här!

Var trött på att jaga efter folk som säljer mört så jag köpte mig två mörtfångare (typ kräftburar) igår, de kostade 69 kr/st.

Skulle ut och ismeta gädda idag, vi hade 9 döda mörtar sedan tidigare och tänkte försöka pimpla upp lite abborre som ytterligare bete. För att testa tog jag med mig den ena mörtfångaren, la i lite mörtgröt (havregryn, linfrö, sirap och vanillinsocker) samt en 3 - 4 skivor vitt bröd. Efter 3 - 4 timmars fiske var vårt döda mört slut och vi hade bara fått några mindre borrar. Då tänkte vi att vi kunde titta till vårt mörtstuga, och mäkta förvånade hade vi på den korta tiden fått 14 mörtar i den! Gött, resten av dagen räddad!

Resultat i övrigt, 4 gäddor men en topp på 5,2 kg (dock ej tagen av mig).

Kommentera

• Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inlägg
                  Jag har nu under 2 veckor försökt att fånga Mört i mina mörtstugor,
                  men inte lyckats.
                  Jag har haft mina stugor 10 meter ut från vasskanten på 3 meters djup.
                  Har även testat nära och lite längre från ett ett utlopp i sjön.

Har endast tagit två mörtar och en lake på 2,9kg.
                  Jag använder en paraply-stuga och en rund klassiker.

Jag har testat lite olika beten för att locka in mörten.
                  Braxmärsk, Havregryn, Bröd, Deg med aniskrydda, linfrän, potatismjöl och havregryn.

Inget har funkat för mig! Jag har tagit del av informationen i andra forum, men inte hittat något som har hjälpt mig.

vad kostar en mörtstuga? vad är en mörtstuga?
                  Finns det något jag har missat?

Finns det någon som har erfarenhet av att placera stugan i en å?
                  (Bor 40 meter från ån) Var ska den placeras? Djup? Strömt eller stillastående?

Är tacksam för alla svar!

Kommentera

• Ursprungligen postat av äggsvenklockren Visa inlägg
                    En mörtstuga kostar mellan 100kr- 1000lappen, jula har bra mörtstugor för en 200-300kr.

en mörtstuga är en slags "bur" som du fångar mört i. precis som hummertinor faxt avsedda för mört.

det du har missat är att du slipper åka och köpa mört samtidigt som du efter några säsonger sparat in en jäkla massa pengar istället för att åka köpa mört, om du nu lyckas få något i stugan

lägg mörtstugan på valfritt djup prova dig fram, vittja den med olika mellanrum första gången efter några dagar brukar vara bra, får du mycket mört 1gång dagen 1gång varannan dag.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                      Stort tack till er som bidragit med tips här!

Var trött på att jaga efter folk som säljer mört så jag köpte mig två mörtfångare (typ kräftburar) igår, de kostade 69 kr/st.

Skulle ut och ismeta gädda idag, vi hade 9 döda mörtar sedan tidigare och tänkte försöka pimpla upp lite abborre som ytterligare bete. För att testa tog jag med mig den ena mörtfångaren, la i lite mörtgröt (havregryn, linfrö, sirap och vanillinsocker) samt en 3 - 4 skivor vitt bröd. Efter 3 - 4 timmars fiske var vårt döda mört slut och vi hade bara fått några mindre borrar. Då tänkte vi att vi kunde titta till vårt mörtstuga, och mäkta förvånade hade vi på den korta tiden fått 14 mörtar i den! Gött, resten av dagen räddad!

Resultat i övrigt, 4 gäddor men en topp på 5,2 kg (dock ej tagen av mig).

Härligt !! Vad la du burarna på för djup?miljö?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      769 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31