bygg som en kort (ca 10-12cm) strut in i stugan...annars letar dom sig ut på en gång.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allt om mörtstugor!!!
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
Hur många betesfiskar kan man ha i en tunna på 200 liter?
Just nu är där nog en 200-300 stycken men fler är på ingång så tänkte kolla med er om någon vet. Vill ju inte att de skall fara illa, kanske dags att utöka med en tunna till?
Kommentera
-
Försökte söka lite, men hittade inte. Sen orkar jag i ärlighetens namn inte plöja igenom 33 sidor i jakt efter svar...
Var skulle ni placera stugorna i skärgårn? Inne grunt i vikar o dyl eller på djupare vatten? Hemma i mälaren har jag aldrig misslyckats, men i skärgårn har jag svårare att hitta rätt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inläggJag har nu under 2 veckor försökt att fånga Mört i mina mörtstugor,
men inte lyckats.
Jag har haft mina stugor 10 meter ut från vasskanten på 3 meters djup.
Har även testat nära och lite längre från ett ett utlopp i sjön.
Har endast tagit två mörtar och en lake på 2,9kg.
Jag använder en paraply-stuga och en rund klassiker.
Jag har testat lite olika beten för att locka in mörten.
Braxmärsk, Havregryn, Bröd, Deg med aniskrydda, linfrän, potatismjöl och havregryn.
Inget har funkat för mig! Jag har tagit del av informationen i andra forum, men inte hittat något som har hjälpt mig.
Finns det något jag har missat?
Finns det någon som har erfarenhet av att placera stugan i en å?
(Bor 40 meter från ån) Var ska den placeras? Djup? Strömt eller stillastående?
Är tacksam för alla svar!
Hej. Synd du inte får tag på mört....
Har några enkla tips.
Gör egna mörtstugor. Dom som säger det är svårt har jag lite svårt att förstå..... Spelar ingen roll om dom inte är supersnygga... huvudsaken dom fångar mört..... Och köp inte julas skit stugor med garn... dom små fastnar och ruttnar i garnet...
Handlade igår på biltema för 223 kr som räcker till tre stycken.
Mitt recept som farfar alltid körde på....
6 dl havregryn kokas med 8 dl vatten till det ser ut som klister.
Dra i massa socker och anis och en burk majs.
Sen vräker du ner mer havregryn så det blir hårt....
Sen när den svalnat gör du bollar som golfbollar.
Lägger alltid en halv boll i bägge ingångarna. sen fyra i stugan.
Om du lägger stugan på ett nytt ställe så lägg ner tre bollar bredvid stugan....
Vänta sedan några dagar innan du kollar..
Om det bara är några mörtar i så ta dom inte... Vänta tills du kan ha kanske 20 i. Och lämna alltid minst 5 mörtar...
Nu på vintern brukar det vara bra tycker jag att ha dom antingen ganska långt ut på sjön där det är grunt 3-6 meter. Eller nära land och där det är djupt 3-5 meter...
På våren har jag dom väldigt långt in vid vassen. Ofta inne i vassen på bara 1-2 meter djup.
Tänk på att det kan vara dumt å ha dom i strömmande vatten, hellre på sidan där det är lungt vatten i så fall.
Igår hade jag "bara" 17 mört i stugan... rekordet är 223....
Skit fiske
Nickepikeking
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BigDaddy Visa inläggHur många betesfiskar kan man ha i en tunna på 200 liter?
Just nu är där nog en 200-300 stycken men fler är på ingång så tänkte kolla med er om någon vet. Vill ju inte att de skall fara illa, kanske dags att utöka med en tunna till?
Haft över 1000 i ett litet badkar med tre syrepumpar....
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sikt1, 2024-03-09, 10:41
|
3 svar
383 visningar
1 gilla