Tänkte kolla, nu när det blir is och man vill ha en mörtstuga nere i vattnet, vad ska man använda sig av för inte vaken ska frysa igen, har hört att frigolit ska fungera bra för att stoppa isen, finns de något mer man kan använda sig utav? Och vart köper man det, exempelvis frigolit?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allt om mörtstugor!!!
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
Ursprungligen postat av Pontus87 Visa inläggTänkte kolla, nu när det blir is och man vill ha en mörtstuga nere i vattnet, vad ska man använda sig av för inte vaken ska frysa igen, har hört att frigolit ska fungera bra för att stoppa isen, finns de något mer man kan använda sig utav? Och vart köper man det, exempelvis frigolit?
//sörenvad är bättre än en fiskehelg med polarna?
Team Skitfiske Skåne (TSS)
Kommentera
-
Vittjade mina mjärdar häromdagen. Resultat 0 !
Ska nog knåpa ihop en ny mjärde samt att köpa en paraplymjärde, vad finns det bästa priset på en sådan ?
Dock vet jag inte vad jag gör för fel med dom mjärdar jag har nu ... Får en del i dom på sommaren.
Men det gäller väll bara och hitta mörten vilket verkar bli svårt i år igen...
Kommentera
-
Tänkte beställa en paraply mjärde inom kort. Vilken ska jag beställa, har storleken något större betydelse ?
alternativ 1. http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=3812&lang=sv
alternativ 2. http://www.miekofishing.se/web/Produ..._rde-3826.aspx
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inläggVittjade mina mjärdar häromdagen. Resultat 0 !
Ska nog knåpa ihop en ny mjärde samt att köpa en paraplymjärde, vad finns det bästa priset på en sådan ?
Dock vet jag inte vad jag gör för fel med dom mjärdar jag har nu ... Får en del i dom på sommaren.
Men det gäller väll bara och hitta mörten vilket verkar bli svårt i år igen...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inläggJag har nu under 2 veckor försökt att fånga Mört i mina mörtstugor,
men inte lyckats.
Jag har haft mina stugor 10 meter ut från vasskanten på 3 meters djup.
Har även testat nära och lite längre från ett ett utlopp i sjön.
Har endast tagit två mörtar och en lake på 2,9kg.
Jag använder en paraply-stuga och en rund klassiker.
Jag har testat lite olika beten för att locka in mörten.
Braxmärsk, Havregryn, Bröd, Deg med aniskrydda, linfrän, potatismjöl och havregryn.
Inget har funkat för mig! Jag har tagit del av informationen i andra forum, men inte hittat något som har hjälpt mig.
Finns det något jag har missat?
Finns det någon som har erfarenhet av att placera stugan i en å?
(Bor 40 meter från ån) Var ska den placeras? Djup? Strömt eller stillastående?
Är tacksam för alla svar!
På den tiden markis Lagergren och jag anglade Gädda på "kråknäsas" fiskevatten i Hållsviken söder om Mörkö i Trosa skärgård brukade vi placera våra två mörtstugor på 5-7 meters djup vid båtbryggor och utanför djupbranter i Mälaren. Som mörtagn använde vi havregrynsgröt med linfrö och sirap. Sedan smorde vi in gröten rikligt i mörtstugans fyra ingångar och hällde resten av gröten på botten av mörtstugan.
Innan vi sänkte ner mörtstugorna billade vi upp stora hål i isen med en meters diameter. Därefter placerade vi gamla julgranar i isen runt hålen för att varna skridskoåkare och andra som vistas på isen.
När mörtstugan legat i vattnet en vecka brukade den vara proppad med Mörtar i olika storlekar. Ibland hade någon Lake pressat sig in genom en av ingångarna för att få ett eget kalas...
Mindre Mörtar på 8 -10 cm är lämpliga beten till Gösen. Större Mörtar lockar Stora Gäddor!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sikt1, 2024-03-09, 10:41
|
3 svar
377 visningar
1 gilla