Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Början av säsongen lägger jag ganska djupt, på ca 7 m djup. Sen i feb och frammåt grundare. På nyisarna brukar det alltid var knepigt. Lycka till och hittar du ett bra ställe, va rädd om det

Kommentera

jag har mina stugor på 3 meters djup. lägg gröten i in gångarna och inuti stugan.

Kommentera

Lägg där det är djupare än 5 meter. Pimpel ger inga svar på om det är mört där.
        Det kan ta ngn dag för fisken att hitta maten.
        Ett ex. vi lade våra stugor i en gund hamn, början på sässongen fick vi aldrig ngt. Men mot slutet av Januari fick vu precis hur mycket som helst.
        I början fick vi då lägga utanför hamnen på lite djupare vatten, när fisken lockats dit av mäsket fick vi bra.
        Det kalla vattnet på grunt vatten verkar hålla all vitfisk borta helt enkelt.
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Kasta den gamla klassiska mörtstugan i skogen o köp på dej ett par paraplyn till, så gjorde jag. Jag o polarn la ut våra i veckan, testade ett för oss nytt ställe så vi la en nära vassen på kanske 3m djup o lite mer mitt ute på på ca 5m djup. Laddade dem med en stor portion gröt (havregryn,vaniljsocker), lite mäsk och lite bröd. När vi drog upp dem två dagar senare hade vi ca 80 st i den som stog på 3m och minst 200 st i den som stog på 5m. I stugan som stog på 5m var meldelstorleken även högre, förutom en sarv på 7hg som simmat in i den inne vid vassen Men har haft skralt resultat tidigare iår på mina säkra platser, gäller att leta runt lite tills man hittar något riktigt bra! Finns ju inget tråkigare än att dra upp en tom mörtstuga.

Kommentera

Jag hade lagt den på mellan 3-5 m gärna nära land om det går. Gröt i gångarna som Manowar skrev ev några brödskivor i stugan ,kör gärna gröten i micro då håller den ihop bättre och låt den stå i en vecka innan vittjning.
            Ofta när det är töväder så brukar det vara segare att få dom att gå i stugorna .
            Vittjade en av mina som är nyutsatt igår 200+ mört på 1 m djup men jag har en till ute på 3+ m djup som jag väntar med

Kommentera

Gjorde detta ämnet "viktigt" hoppas det är samma sak som "klistrigt" på andra forum ;D Tyckte den var informativ och aktuell för sässongen. Fortsätt ge bra tips för detta

Kommentera

längre ut

Ursprungligen postat av Gruvis Visa inlägg
                Jag hade lagt den på mellan 3-5 m gärna nära land om det går. Gröt i gångarna som Manowar skrev ev några brödskivor i stugan ,kör gärna gröten i micro då håller den ihop bättre och låt den stå i en vecka innan vittjning.
                Ofta när det är töväder så brukar det vara segare att få dom att gå i stugorna .
                Vittjade en av mina som är nyutsatt igår 200+ mört på 1 m djup men jag har en till ute på 3+ m djup som jag väntar med
                Glöm inte att redovisa resultatet från din stuga längre ut.
                Vilka stugor kör du med?

Kommentera

Hemmabyggda den ena med ½tums metallnät/kaninbursnät den andra med 12x12 putsnät/plastnät svetsad 5-6mm stomme har tagit mört i den i över 20 år
                  Skulle inte ta i en köpestuga ,köp nät och 3-5 mm tråd och bygg själv

Kommentera

Hemmagjorde mörtstugor/ Bygga mörtstuga

Härmed efterlyser jag bilder och ritningar på era "hemmagjorda"
                    mörtstugor.

Här kommer en länk: http://images.google.se/imgres?imgur...%3Dsv%26sa%3DN

Kommentera

den stugan som fins på länken ska nog funka bra skulle jag tro.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31