Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• här kommer lite bilder på min hemmabyggda..

hade redan tömt nästan hela mjärden när jag kom på att jag skulle ta kort på skiten drf de bara är ca 15kvar i stugan..
    (en bild så är alla 97mörtarna jag fick sist)
    *höll på att fylla på rent fint vatten så drf de är så lite vatten i karet*

stugan är byggd av ett gammalt 120liters akvarium som jag klädde i kycklingnät(1cm maskor) och sen satte jag bara dit 2 st "trattar" en på var sida med diameter 30cm och 20cm lång och rätt ihopklämd i änden så dom inte kan simma ut igen!
    tog inte lång tid alls att bygga men jag har haft den i ett antal år nu men den funkar fint! inte lika bra som paraply men den duger fint!
    vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

Team Skitfiske Skåne (TSS)

Kommentera

• Ursprungligen postat av lill_soren Visa inlägg
      här kommer lite bilder på min hemmabyggda..

hade redan tömt nästan hela mjärden när jag kom på att jag skulle ta kort på skiten drf de bara är ca 15kvar i stugan..
      (en bild så är alla 97mörtarna jag fick sist)
      *höll på att fylla på rent fint vatten så drf de är så lite vatten i karet*

stugan är byggd av ett gammalt 120liters akvarium som jag klädde i kycklingnät(1cm maskor) och sen satte jag bara dit 2 st "trattar" en på var sida med diameter 30cm och 20cm lång och rätt ihopklämd i änden så dom inte kan simma ut igen!
      tog inte lång tid alls att bygga men jag har haft den i ett antal år nu men den funkar fint! inte lika bra som paraply men den duger fint!
      Den där stugan har en annan fördel, sin vikt. Den lär inte flyttas så mycket om en gädda "puttar" på den och om en pimpelfiskar fastnar i den lär det vara hans pirk som försvinner, och inte din stuga. Hmm...undrar om jag inte har ett gammalt akvarium på vinden hos farsan....

Riktigt sugen på att bugga mig en sådan! Tack för bilderna...

Kommentera

• Vittjade mina stugor idag!
        Antal mört : 0 .....
        Inte fångat en enda mört sen jag gav mig in på detta svåra uppdrag . Denna gång fick stugorna ligga i 4 dygn . Den ena stugan låg på drygt 1 meters djup utanför en vass . Den andra på 2 m djup . Vet inte vad jag ska flytta dom härnäst .
        Men lät dom ligga kvar nu tills helgen.
        Ge mig idéer !!!

Kommentera

• Satte i mitt hemmabygge i fredags, vittjade igår. Resultat: 1 mört!

Använde mörtstugan på samma ställe även förra året och den fungerade mycket bra då. Tror anledningen är att jag mäskat ganska rejält i tisdags och torsdags. Vilket nog gjort att det ligger en hel del gröt utanför mörtstugan fortfarande, därav har ju mörten ingen anledning att gå in Ska låta mörtstugan ligga i tills på fredag innan jag kollar den nu, då borde den mäskade gröten vara slut och mörten börjat leta sig in i stugan.
          Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
            Den där stugan har en annan fördel, sin vikt. Den lär inte flyttas så mycket om en gädda "puttar" på den och om en pimpelfiskar fastnar i den lär det vara hans pirk som försvinner, och inte din stuga. Hmm...undrar om jag inte har ett gammalt akvarium på vinden hos farsan....

Riktigt sugen på att bugga mig en sådan! Tack för bilderna...
            annars är de bara att åka till tippen lr kolla blocket efter ett som spruckit eller helt krasat

hade sån jävla otur idag!!
            mitt kar på 150liter sprack idag med ca 130mört i !!
            vatten som fan i källarn men jag hann tömma ca 70liter av de som var kvar i karet innan de rann ut...
            satans helvete!!!

blir att ragga upp några 200liters tunnor nu som inte spricker...
            vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

Team Skitfiske Skåne (TSS)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Buzz Visa inlägg
              Mörtfångst i stugor är mycket enkelt, fiskarnas hjärnor är mindre än en ärta, fiskar tänker inte dom reagerar på ljus, mörker, kallt, varmt, ljud, tystnad, lukt och smak osv.

Stugor: Klassisk, bra men mörten hittar lätt ut när mäsket är slut.
              Hembygge, bra speciellt om man gör två våningar dock skadas mörten av metallnätet, kollas varje dag eftersom svamp lätt uppstår.
              Paraply, mycket bra om man är i behov av 100 eller fler, mörten har svårt att hitta ut.
              Kräftmjärde, med löst hängande nät innanför ingången, mycket bra om man bara behöver 50-60 st per gång.

Jag fiskar själv på följande vis, tre veckor före isläggningen när vattnet börjar kylas ned kastar jag ut KM från en brygga eller strand (förmäskat) där det är minst 2-3 meter djupt. När KM är full drar jag in den på 0.5 meters djup där jag lätt hittar den när isen har lagt sig. Mäskar tre ställen två gånger i veckan under vintern 2 meter, 4 meter och 6 meters djup. Stora stim bildas vid varje mäsk ställe. Ta med ekolodet och kolla när ni mäskar stimmet tätnar märkbart efter 10 minuter. Kvällen före ett ispass lägger jag i en P eller KM, det är fullt av mört på morgonen, det går även att snabb pimla upp det man behöver, risk för stöld minskar.

Mäsk, koka ett halv kg linfrön i fem liter vatten 10-15 minuter, rör hela tiden. När det kallnat rör ner 1.5-2 kg havregryn, mal anis i en mortel och blanda i, gör mindre bollar och frys alltihopa. När jag mäskar trycker jag ner den frysta bollen (en varje gång) i borrhålet, med en skiva som sitter på ett träskaft (skivan lite mindre än borrhålet), bollen lägger sig under isen, efter ett par timmar när den har tinat sjunker den, doften sprider sig i alla vatten lager.

Behöver jag fiska en bit ovanför botten, gyttja eller gräs, knyter jag en lina mitt under stugan 0.3-0.5 ungefär med en tyngd i andra änden som ligger på botten, för att stugan ska stå still.

Har vid ett par tillfällen under åren gjort följande experiment under sex timmar, lagt i stugor, kollat varje timma, det mesta jag har fått första timman är 73 mörtar i en stuga, på sex timmar 260 st. Viktigast är att mäska kontinuerligt = fulla stugor.

Påståenden som jag inte delar, låt stugan ligga i flera dar utan att röra den. Låta mörten simma ut och in med öppet tömningshål. Utanför ett inlopp för kallt under vintern, fungerar när det börjar tina.

Lycka till med mörtfisket.
              Ett Tillägg,mina mäsk/stugplatser ligger i en triangel, från tvåmeters stället 100m lite snett ut till vänster ligger fyrameters stället, från två meters stället 100m snett ut till höger ligger sexmeters stället, täcker ett stort område och mörtstimmen hålls isär, . Prova på de ställen där mörten finns på sommaren, efter isläggningen och en tid på djupare vatten återvänder mörten till de vanliga platserna. Mikael hoppas att du snart hittar och fångar mörtar.

Kommentera

• ...

Var ut & vittja min paraply mjärde idag igen.. hade 63 mört på 2 dygn, helt otroligt har nu fått 220 mört sen i torsdags. paraplyt fiskar bra.

en bild från idag. http://www.fiskesnack.com/forum/albu...pictureid=3345
                Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

• Gött att se lite foton nu!
                  Ett eller några foton kan ge så mycket mer inspiration, vi är verkligen visuella varelser vi människor.

Funderar på att knåpa ihop något eget till nästa vinter, så man har ju inte tid på sig =)
                  Att se massa foton på sprattlande silvertackor i alla dessa enkla konstruktioner är perfekt som inspirationskälla.

Kommentera

• kan man bara lägga ut mörtstuga i sjöar som man själv äger ?

Kommentera

• Idag började den nya mörtstugan leverera.. den har legat i i ca 2 dygn och fick hela 40 st idag glömde dock kameran tyvärr.. får fixa mer mäsk till den imorn .. mäskade me gröt och linfrön inget annat.. ingen gröt vid ingångarna bara i mitten av mjärden..
                      Tack alla för alla tips man fåt i denna tråd..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      769 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31