Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ska ut ikv och kolla min "stora" hemmabyggda mjärde som jag inte kollat på några dagar nu. sen ska jag kolla min paraplymjärde som hade en halv brödskiva kvar när jag lämnade den sen sist:P
    vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

Team Skitfiske Skåne (TSS)

Kommentera

• Är det en dålig idé att försiktigt sänka ner mörtstugan till botten med en lina. Släppa ner lina i hålet och sen ta upp det med en stark fiskelina med en stor trekrok på? Annars provar jag detta. Tänkte ha en ganska stor vikt på linan kanske 50 cm ifrån mörtstugan som lägger sig precis på botten bredvid stugan, då lär den ju inte driva iväg eller rulla om bottnen sluttar lite.

Vad tror ni? Eller är det för mycket klydd? Kanske bara att släppa ner stuga till botten och sen dra upp den med krok och lina?

Kommentera

• Ursprungligen postat av lill_soren Visa inlägg
        ska ut ikv och kolla min "stora" hemmabyggda mjärde som jag inte kollat på några dagar nu. sen ska jag kolla min paraplymjärde som hade en halv brödskiva kvar när jag lämnade den sen sist:P
        berätta sen hur det gick ta gärna en bild på din hemma bygda mjärde =)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
          berätta sen hur det gick ta gärna en bild på din hemma bygda mjärde =)
          japp de ska jag göra
          ska se om jag kommer ihåg de:P glömde bort de sist fast jag hade kameran med mig...

Kommentera

• Mörtfångst i stugor är mycket enkelt, fiskarnas hjärnor är mindre än en ärta, fiskar tänker inte dom reagerar på ljus, mörker, kallt, varmt, ljud, tystnad, lukt och smak osv.

Stugor: Klassisk, bra men mörten hittar lätt ut när mäsket är slut.
            Hembygge, bra speciellt om man gör två våningar dock skadas mörten av metallnätet, kollas varje dag eftersom svamp lätt uppstår.
            Paraply, mycket bra om man är i behov av 100 eller fler, mörten har svårt att hitta ut.
            Kräftmjärde, med löst hängande nät innanför ingången, mycket bra om man bara behöver 50-60 st per gång.

Jag fiskar själv på följande vis, tre veckor före isläggningen när vattnet börjar kylas ned kastar jag ut KM från en brygga eller strand (förmäskat) där det är minst 2-3 meter djupt. När KM är full drar jag in den på 0.5 meters djup där jag lätt hittar den när isen har lagt sig. Mäskar tre ställen två gånger i veckan under vintern 2 meter, 4 meter och 6 meters djup. Stora stim bildas vid varje mäsk ställe. Ta med ekolodet och kolla när ni mäskar stimmet tätnar märkbart efter 10 minuter. Kvällen före ett ispass lägger jag i en P eller KM, det är fullt av mört på morgonen, det går även att snabb pimla upp det man behöver, risk för stöld minskar.

Mäsk, koka ett halv kg linfrön i fem liter vatten 10-15 minuter, rör hela tiden. När det kallnat rör ner 1.5-2 kg havregryn, mal anis i en mortel och blanda i, gör mindre bollar och frys alltihopa. När jag mäskar trycker jag ner den frysta bollen (en varje gång) i borrhålet, med en skiva som sitter på ett träskaft (skivan lite mindre än borrhålet), bollen lägger sig under isen, efter ett par timmar när den har tinat sjunker den, doften sprider sig i alla vatten lager.

Behöver jag fiska en bit ovanför botten, gyttja eller gräs, knyter jag en lina mitt under stugan 0.3-0.5 ungefär med en tyngd i andra änden som ligger på botten, för att stugan ska stå still.

Har vid ett par tillfällen under åren gjort följande experiment under sex timmar, lagt i stugor, kollat varje timma, det mesta jag har fått första timman är 73 mörtar i en stuga, på sex timmar 260 st. Viktigast är att mäska kontinuerligt = fulla stugor.

Påståenden som jag inte delar, låt stugan ligga i flera dar utan att röra den. Låta mörten simma ut och in med öppet tömningshål. Utanför ett inlopp för kallt under vintern, fungerar när det börjar tina.

Lycka till med mörtfisket.

Kommentera

• Det går bra att lägga i stugan och släppa repet så att det sjunker till botten. Redan på 60-talet använde jag den metoden och då hade jag en 3-4 m lång stör med en spik på. Med hjälp av stören känner du mörtstugan och fiskar upp den med spiken. fungerar i alla fall där det inte är allt för djupt. Om det är djupare går det förmodligen lika bra med lina och krok, kanske lite svårt att känna var mörtstugan är.

Kommentera

• ..

Var & vittja min paraply mjärde idag, hade 160 mörtar i redan efter 2 dygn. tippar på runt 300 om några dagar.
                Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

• Mörtstugan! Se länk ---- > http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

Kommentera

• Fan vad avundsjuk jag blir. Men jag tror nästa vecka är min vecka!

Kommentera

• va nyss och kolla mitt hemmabygge och min paraplymjärde som jag lämnade med 2mörtar och INGET bete i förrgår.
                      resultat:
                      hemmabyggda: 77
                      paraplymjärden:13

bilder på hemmabygget kommer in senare ikv eller imorn bitti..

ladda med ny gröt och lite bröd i båda mjärdarna så ska kolla dom på tisdag.
                      största mörten idag i mjärden 350gram....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      769 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson